با فوت زن فقط این افراد ارث می برند

به گزارش لیسون، هر فردی که موقع فوت مال و اموالی از خود به جای گذاشته باشد، ورثه وی می توانند با تقسیم کردن اموال مذکور، سهم الارث خود را دریافت نمایند.

با فوت زن فقط این افراد ارث می برند

نحوه تقسیم ارث میان ورثه، بر اساس قواعد از پیش مشخص شده ای است که در قانون مدنی به تبعیت از اسلام، تدوین شده است. به عنوان نمونه درصورتی که زنی فوت کند، بسته به فرزنددار بودن یا بدون فرزند بودن زن، ورثه ای که از وی ارث می برند تفاوت خواهند داشت. به علاوه اینکه سهم الارث ورثه در صورت داشتن فرزند یا در صورت بی فرزند بودن زن، متفاوت خواهد شد. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع ارث بردن افراد بعد از فوت زن می پردازیم.

ارث بردن افراد بعد از فوت زن

در پاسخ به این سوال که در صورت فوت زن چه کسانی ارث می برند، باید گفت برای تقسیم ارث زنی که فوت می نماید باید طبق قانون مدنی و بر اساس طبقات و درجات گفته شده، اقدام به تقسیم ارث نمود. نکته مهمی که در خصوص تقسیم ارث زن فوت شده وجود دارد، آن است که علاوه بر خویشاوندان نسبی زن فوت شده، درصورتی که زن همسر نیز داشته باشد، همسر وی هم حتما ارث می برد. البته شرط ارث زوج و زوجه، آن است که رابطه زوجیت میان آنها از نوع ازدواج دائم بوده باشد.

درصورتی که زن دارای فرزند یا بی فرزند باشد، مقدار سهم الارث شوهر وی تفاوت خواهد داشت. به عبارت دیگر اگر زن شوهر داشته باشد، ولی فرزند نداشته باشد، شوهر وی یک دوم ترکه زن را به ارث می برد اما اگر زن، علاوه بر شوهر دارای فرزند نیز باشد، یک چهارم ترکه متعلق به شوهر بوده و باقی آن میان سایر ورثه زن تقسیم می گردد. البته گفتنی است که اگر زنی صرفا شوهر داشته و خویشاوند سببی دیگری نداشته باشد، تمام ترکه به شوهر تعلق می گیرد. اگر به مسائل حقوقی علاقه دارید، به مطلب این افراد نمی توانند مسافرت خارجی بروند مراجعه کنید.

ارث بردن افراد بعد از فوت زن بدون فرزند

درصورتی که زن فوت شده فرزند نداشته باشد ابتدا یک دوم ترکه به شوهر پرداخت می گردد. سپس مابقی آن به والدین زن می رسد که سهم پدر دو سوم و سهم مادر یک سوم به جای مانده ترکه است.

ارث بردن افراد بعد از فوت زن فرزنددار

درصورتی که زن فرزنددار فوت کند ابتدا یک چهارم ترکه را شوهر می برد. اگر زن بجز فرزند پدر و مادر نیز داشته باشد هرکدام از ایشان یک ششم ترکه را می برند و مابقی به فرزند می رسد که پسر دو برابر دختر ارث می برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات برقراری رابطه زناشویی در ملاءعام را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2135

به "با فوت زن فقط این افراد ارث می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فوت زن فقط این افراد ارث می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید