تشکیل کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری

به گزارش لیسون، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست تخصصی بررسی مسائل نوآموزان و دانش آموزان دارای مسائل ویژه یادگیری که با حضور اعضای شورای معاونان، ارجمند نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران و حضور ویدئو کنفرانسی علیزاده عضو هیات علمی علامه و استاد مدعو دانشگاه تورنتو کانادا برگزار شد از تشکیل کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری خبر داد.

تشکیل کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه در دنیای رویکردی جدید و نو در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب گذاری به بچه ها باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مسائل یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی اضافه نمود: در این رویکرد می توان از ظرفیت های بومی همچون طرح سنجش بدو ورود نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی به منظور شناسایی و غربال دانش آموزان در معرض خط مسائل یادگیری استفاده نمود و پیش از بروز مسائل جدی بعدی، با ارائه مداخلات بهنگام در محور توانایی های شناختی پایه همچون حافظه فعال، توانایی توجه و ادراک از بروز مسائل بعدی پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی آموزش و توانبخشی بچه ها از بدو تولد تا 6 سالگی نیز آموزش و پرورش است اظهار کرد:مداخله بهنگام و غربالگری یکی از مهمترین راه ها برای کاهش دانش آموزان دارای مسائل یادگیری است و اضافه نمودن آیتمی در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای مسائل یادگیری و همچنین استفاده از نتایج غربالگری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از جمله راه های مداخله بهنگام است.

وی اضافه نمود: 754 مرکز مسائل ویژه یادگیری در کشور به صورت تخصصی بر روی دانش آموزان دارای مسائل یادگیری متمرکز هستند و بیش از 5 هزار مربی نیز تا کنون آموز ش های لازم را دیده اند. استراتژی اصلی مراکز مسائل ویژه یادگیری باید نگاه فعال به جای نگاه منفعل، نگاه پیشگیرانه به جای نگاه درمانگرایانه و دور شدن از انگ زنی و نگاه اصلاحی باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری با حضور صاحبنظران دانشگاهی در آموزش و پرورش استثنایی تشکیل می شود اظهار کرد: این کارگروه پیگیری فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای نوآموزان و دانش آموزان در معرض ایتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI را بر عهده خواهد داشت.

وی اضافه نمود: چگونگی استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با رویکرد تشخیص و غربالگری نوآموزان دارای مسائل ویژه یادگیری، انجام مطالعات ملی و بین المللی و تعریف آزمون های لازم و روش های انجام این آزمون ها از جمله وظایف این کارگروه است.

وی گفت: تلاش در جهت پایین آوردن سن غربالگری از پیش دبستانی به سنین پایین تر و استفاده از نتایج غربالگری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی از دیگر مواردی است که در این کارگروه باید بررسی شود.

حسینی با بیان اینکه خدمات مراکز مسائل ویژه یادگیری شایسته تقدیر است اظهار کرد: این خدمات محدود است و فراگیر نیست و باید جهت گیری را از مرکز محوری به مدارس و خانواده ها گسترش دهیم. شریک استراتژیک این کار معاونت آموزش ابتدایی است و باید از ظرفیت خانواده ها و مدارس عادی در رفع مسائل یادگیری نهایت بهره را برد. ایجاد اتاق های مرجع در مدارس و آموزش به معلمان و خانواده ها از جمله فعالیت های است که باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی در سرانجام با تاکید بر اینکه جوهره کار در حوزه مسائل یادگیری بر سه موضوع متمرکز است اظهار کرد: عمل پیش دستانه در غربالگری، گسترش فعالیت مراکز مسائل یادگیری به مدارس و خانواده ها و افزایش مخاطبین تحت پوشش مراکز مسائل ویژه یادگیری با افزایش سن پوشش به 17 سال و پوشش دانش آموزان دیر آموز و استثنایی سه موضوع اصلی در این حوزه است.

در این نشست علیزاده عضو هیات علمی علامه و استاد مدعو دانشگاه تورنتو کانادا با تاکید بر اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به طرح RTI می تواند کمک زیادی کند اظهار کرد: باید واحدی در سازمان تشکیل شود تا به لحاظ تئوریک و عملی بر اینکار متمرکز شود. طرح باید در در درجه اول در مدارس عادی اجرا شود و اصلاح نگرش معلمان و خانواده ها از ضروریات اجرای کار است

علیزاده با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی در حوزه مسائل یادگیری تهیه برنامه درسی باکیفیت برای خواندن، نوشتن وریاضی است اظهار کرد: تجربه کشورها نشان داده است سخت ترین مراحل کار آموزش معلمان و تهیه محتوی استاندارد است. خیلی نباید درگیر آزمون های هوش شد و تهیه و تنظیم ابزارهای ارزیابی مبتنی بر شرح رشدی کودک و آزمون های دقیق غربالگری از جمله فعالیت ها در حوزه اختلالات یادگیری است.

وی اضافه نمود: تهیه پروتکل های آموزشی برای برنامه های باکیفیت خواندن نوشتن و حساب، اجرای کار به صورت پایلوت در چند مدرسه، اعتماد سازی معلمان، جلب مشارکت و آموزش والدین و ارزیابی طرح از جمله مراحل اجرایی طرح RTI است.

همچنین ارجمند نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در فرایند سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با چالش هایی روبرو هستیم اظهار کرد: سنجش را با آزمون های هوش اجرا می کنیم و در شرایط فعلی ابزار مناسبی برای سنجش اختلالات یادگیری نداریم. چالش بعدی این است که فرآیند تشخیص را دیر شروع می کنیم و دانش آموزان با اختلالات یادگیری در کلاس دوم شناسایی میشوند در صورتی که در برخی کشور ها شناسایی از 5 سال صورت می گیرد. دانش آموزان دارای مسائل رفتاری نیز مورد توجه و ارزیابی قرار نمیگیرند در صورتی که شناسایی به موقع آنان جلوی مسائل یادگیری را می گیرد.

ارجمند نیا با بیان اینکه خدمات استانداردی نیز در مراکز مسائل ویژه یادگیری ارائه نمی شود اظهار کرد: مراکز اختلالات یادگیری ظرفیت بالایی دارند اما نیازمند تجهیز به ابزارهای استاندارد هستند. بومی سازی مدل RTI و دادن نقش به مدارس عادی نیز از ضروریات طرح است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1388

به "تشکیل کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کارگروه غربالگری و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید