تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است

به گزارش لیسون، جاذبه ها/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است.

تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است

تل خاکستری در استان اصفهان و حاشیه غربی روستای مصر واقع است. وجه تمایز تل خاکستری با سایر تخت ها در منطقه جنوب کویر مرکزی در ارتفاع بلند آن و قرار گرفتن در مرز اکوسیستم کویر و بیابان است. این موقعیت باعث شده تا در چشم انداز شمالی زمین های صاف و یکدست کویر مرکزی قابل مشاهده باشد و در چشم انداز غربی تپه های ماسه ای طولی (شمشیری) معروف به منطقه گله ریگ سرگردانی انتها می یابد.

این تل در اثر فرسایش شکلی پلکانی یافته و از این رو منظره ها جالبی را ایجاد نموده است. پوشش گیاهی بر روی تل خاکستری گیاهانی همانند ریش بز و درمنه دشتی هست. بر روی راس تخت، سازمان جنگل ها و مراتع برای مهار بادهای سطحی منطقه اقدام به کاشت درختچه های تاغ کرد. جنس تپه از نوع خاکهای آهکی و مارن است. در سمت غرب منظره ها گله ریگ سرگردانی و تخت بازو، در شرق منظره ها دشت چیل کنده و در دور دست منطقه تخت عروس قابل رویت هست. دلیل نامگذاری منطقه به تل خاکستری، رنگ خاکستری تپه بوده که از فواصل دور قابل شناسایی است.

در هنگام شب، سو سوی نور خودروها در محور دامغان جندق در سمت شمال غرب و در فاصله 50 تا 80 کیلومتری قابل رویت بوده که چشم انداز ای شبیه به نوار مارپیچ روشنی را در دل کویر ایجاد نموده است. برای دسترسی به تل خاکستری، باید از غرب روستای فرحزاد 3 کیلومتر به سمت غرب بر روی یال چیل کنده حرکت کرد و سپس، 8 کیلومتر به سمت شمال غرب تغییر مسیر داد تا به تل خاکستری رسید. برای دسترسی به این منطقه حتما از راهنمای آشنا به منطقه و تجهیزات ناوبری همانند جی پی اس استفاده نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2162

به "تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تل خاکستری یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید