خبرنگاران مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی خراسان رضوی انجام شد

به گزارش لیسون، مشهد- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تا به امروز مبارزه بیولوژیک با آفتها در سطح هزار و 200 هکتار مزارع گوجه فرنگی این استان اجرا شده است.

خبرنگاران مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی خراسان رضوی انجام شد

علی ساربان روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: در روش مبارزه بیولوژیک زنبورهای پرورش یافته در مراکز فراوری زنبور یا انسکتاریوم خراسان رضوی در مزارع زیر کشت گوجه فرنگی رها می شوند.

وی ادامه داد: از دو نوع زنبور به نامهای تریکو گراما و براکون در این روش استفاده می گردد که در حقیقت دشمنان طبیعی لاروها و آفات محصول گوجه فرنگی هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: دو مرکز فراوری زنبور (انسکتاریوم) در شهرستای نیشابور و فریمان این استان اقدام به فراوری زنبورهای ویژه برای مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی می کنند.

وی اضافه کرد: همه کشاورزان گوجه فرنکی کار در خراسان رضوی می توانند برای مبارزه با آفات مزارع خود به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا زنبورهای ویژه را دریافت و در مزارع خود رهاسازی کنند.

ساربان گفت: مبارزه بیولوژیک احتیاج به دقت عمل دارد لذا کشاورزان در استفاده از این روش باید حوصله کنند تا سم کمتری در مزارع استفاه گردد.

وی اضافه کرد: به ویژه در مورد محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار که تازه خوری آنها رایج است باید با استفاده از سم کمتر و کاربرد روشهای بیولوژیک مبارزه با آفات، از محیط زیست و طبیعت نیز حفاظت گردد.

دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که 363 هزار بهره بردار این بخش در آن فعالیت دارند.

حجم فراوری سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می رود.

900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1096

به "خبرنگاران مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی خراسان رضوی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مبارزه بیولوژیک با آفات در مزارع گوجه فرنگی خراسان رضوی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید