عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد

به گزارش لیسون، خبرنگاران: پلاتس به نقل از منابع مطلع اطلاع داد عربستان سعودی به منظور جبران کمبود عرضه ای که پس از حملات اخیر نفتی به وجود آمده، به دنبال خرید نفت عراق است.

عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت طلا؛ منابع مطلع اظهار کردند: شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در حال آنالیز فرآوری گریدهای نفتی مانند نفت سبک بصره در پالایشگاه های خود برای جبران افت فراوری به دلیل حملات اجرا شده به تاسیسات نفتی ابقیق و میدان نفتی خریص است.

عربستان سعودی از زمان حملات روز شنبه که باعث توقف فراوری 5.7 میلیون بشکه در روز نفت شده، از ذخایر نفتی فراوان خود برای جبران فراوری از دست رفته و تامین تقاضای مشتریانش استفاده نموده است.

یک منبع مطلع گفت: شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) هنوز با این درخواست عربستان سعودی موافقت ننموده، زیرا خود این شرکت در قبال مشتریان قراردادی تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند.

به گفته منابع مطلع، آرامکو میخواهد بخشی از نفتی که به سیستم پالایش داخلی اختصاص داده را برای تامین درخواست مشتریانش در ماه های اکتبر و نوامبر صادر کند.

آرامکو برای خرید حدود 10 میلیون بشکه نفت سبک بصره برای بارگیری در اکتبر یا نوامبر با سومو تماس گرفته است.

یکی از نمایندگان شرکت سومو و همچنین سخنگوی آرامکو حاضر نشدند در این باره اظهارنظر نمایند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه شنبه اعلام نمود: این کشور امیدوار است عمده فراوری نفت خود را که بر اثر حملات اخیر مختل شده است تا دو هفته دیگر به طور کامل احیاء کند.

عربستان سعودی در حال حاضر برای تامین تقاضای داخلی و صادرات نفت به ذخایر نفت استراتژیک خود متوسل شده است.

طبق آمار رسمی، ذخایر نفت عربستان سعودی در ژوییه 179.8 میلیون بشکه بود که برای پوشش صادرات 28 روز که در طول این ماه 6.88 میلیون بشکه در روز بود، کافی است.

به گفته امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، تاسیسات ابقیق در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه در روز نفت فرآوری می نماید که کمتر از 4.9 میلیون بشکه در روز پیش از حملات است. وی گفت: تعمیرات در ابقیق تا خاتمه ماه میلادی جاری کامل خواهد شد.

گریدهای نفتی عربستان سعودی که براثر حملات اخیر با اختلال فراوری روبرو شده اند، نفت سبک عرب لایت و عرب اکسترا لایت هستند که در آسیا و اروپا بسیار محبوب هستند. فراوری این دو گرید در سال 2018 به ترتیب 5.50 میلیون بشکه در روز و 1.53 میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس گزارش پلاتس، منابع بازرگانی اعلام نمودند: شرکت آرامکوی سعودی پیش از این به بعضی از مشتریانش اعلام نموده به دلیل اختلالاتی که در فراوری پیش آمده است به آنها گرید عرب مدیوم یا عرب هوی را به جای گریدهای سبک تحویل خواهد داد.

نفت سبک بصره از نظر کیفیت مشابه عرب هوی است که خوراک اصلی پالایشگاه های سعودی است.

شرکت سومو عمده نفت خود را به صورت قراردادی به فروش می رساند، اما گاهی نیز محموله های تک را در بازار معاملات فوری عرضه می نماید. این شرکت در چند ماه گذشته به رشد کسب و کار بازرگانی خود و فروش نفت بیشتر در بازار محموله های تک متمرکز شده است.

سومو در دو سال گذشته از حدود 3.50 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خود حدود 100 تا 200 هزار بشکه از آن را را در بازار محموله های تک به فروش رسانده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 388

به "عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان سعودی خریدار نفت عراق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید