مصر 103 نفر دیگر از عضای اخوان المسلمین را در فهرست تروریستی قرار داد

به گزارش لیسون، واحد مبارزه با پولشویی و تامین اقتصادی تروریسم در مصر پس از صدور احکام دادگاه، اسامی 103 نفر دیگر از اعضای گروه اخوان المسلمین را در فهرست تروریستی قرار داد.

مصر 103 نفر دیگر از عضای اخوان المسلمین را در فهرست تروریستی قرار داد

شبکه روسیه الیوم امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه مقامات قضایی مصر در روزهای چهار آوریل و 9 مارس مجموعا هشت حکم برای 103 نفر از نیروهای اخوان المسلمین صادر کردند، اضافه نمود: واحد مبارزه با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم در مصر اسامی این افراد که در وب سایت این واحد ذکر شده است را در فهرست تروریست ها قرار داد.

تعداد نیروهایی که از چهارم ژوئیه 2016 تا چهارم آوریل 2021 در مصر در لیست تروریست ها قرار گرفته اند به 6 هزار و 761 نفر و هشت نهاد افزایش یافته است.

مقامات قضایی مصر مدعی هستند که به طور رسمی ثابت شده است که این افراد در انجام جنایات تروریستی در داخل مصر نقش داشته اند و بعضی از آن ها به تامین اقتصادی و تجهیز نیروهای افراطی به سلاح و مهمات برای استفاده علیه مردم یاری نموده اند.

بر اساس گزارش رسانه های مصر، مقامات این کشور در تلاشند تا اسامی این افراد را با هدف تبادل اطلاعات درباره عناصر و نهادهای طبقه بندی شده در لیست تروریسم به کشورها اعلام نمایند.

شورای وزیران دولت مصر دی ماه سال 1393 (2013 میلادی) اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

حسام عیسی معاون وقت نخست وزیر مصر در این باره بیان کرد که شورای وزیران تصمیم گرفت جماعت اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی اعلام کند.

وی، اخوان المسلمین را گروهی جنایتکار و عامل ناآرامی در مصر دانست و گفت: این گروه تعدادی پلیس و شمار زیادی از شهروندان مصری را به قتل رسانده است.

با برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری مورد حمایت اخوان المسلمین ازسوی ارتش در سوم ژوئیه 2013 (12 تیر 92) خشونت ها در این کشور افزایش یافت و درگیری های گسترده ای میان طرفداران وی و نیروهای امنیتی انجام گرفت.

در این درگیری ها صدها نفر کشته و هزاران تن نیز دستگیر شدند.

همچنین شماری از رهبران و شخصیت های برجسته این گروه به زندان افتادند و با اتهام هایی از جمله مشارکت در کشتار مردم و تخریب اموال عمومی رو به رو شدند.

اخوان المسلمین در آن سال، برکناری محمد مرسی را کودتای نظامی خواند و با محکوم کردن آن، خواستار بازگشت وی به قدرت شد.

گروه اخوان المسلمین بعد از وقایع مصر در سال 2014 از سوی عربستان و سپس امارات متحده عربی نیز در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفت.

اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام گرای اهل سنت است که در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد.

اخوان المسلمین را می توان بزرگترین گروه سیاسی سنی در دنیا به شمار آورد، این جنبش در سال 1928 میلادی (1307 خورشیدی) در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری حسن البنا بنیان قرار گرفت و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد.

این نهضت به تأثیر از اندیشه های سید قطب اندیشمند اسلامی، محمد الغزالی مبلغ اسلامی، سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده در پاسخ به انحطاط داخلی مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد.

اخوان المسلمین برای رسیدن به اهدافش در زمینه های مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی به مبارزه پرداخت و در این رهگذر چند بار به دست حکومت ملک فاروق پادشاه وقت مصر منحل شد و به دنبال آن شمار زیادی از اعضای آن دستگیر یا اعدام شدند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1553

به "مصر 103 نفر دیگر از عضای اخوان المسلمین را در فهرست تروریستی قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر 103 نفر دیگر از عضای اخوان المسلمین را در فهرست تروریستی قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید