معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا منصوب شد

به گزارش لیسون، وزیر نیرو در حکمی محمود کمانی را به اسم معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی­ های تجدیدپذیر و بهره­ وری انرژی برق (ساتبا) منصوب کرد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا منصوب شد

به گزارش وزارت نیرو، در حکم علی اکبر محرابیان آمده است: انتظار می­ رود در سایه تعامل و همکاری با وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها و همه واحدها و شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو با رعایت اصول عدالت محوری، روحیه انقلابی و جهادی، مردم داری و فسادستیزی در انجام وظایف محوله در راستای تحقق شعار دولت مردمی و ایران قوی اهتمام ویژه به عمل آورید.

پیش از این، محمد ساتکین عهده دار این سمت بود.

سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق به منظور ارتقای بهره وری انرژی و استفاده هرچه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک به وسیله فراهم کردن زیرساخت های لازم در کشور و افزایش بهره وری عرضه انرژی و کاهش تلفات انتقال، توزیع و مصرف انرژی در کشور و استفاده از روش های فراوری برق تجدیدپذیر و پاک، تشکیل شده است.

براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (1400- 1396) دولت باید سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را تا سرانجام اجرای آن به دست کم پنج درصد برساند.

ماده 50 قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا سرانجام اجرای قانون برنامه (سال 1400) به حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

بعلاوه براساس تصویب نامه هیات وزیران در سال 95 و با استناد به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو معین و منتشر نموده، وظیفه دارند در دو سال دست کم 20 درصد از برق مصرفی ساختمان های خود را از انرژی های تجدیدپذیر معین نمایند.

تازه ترین گزارش سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می دهد: شهریورماه سال جاری سهم نیروگاه های تجدیدپذیر با رشد همراه شده و به 904 مگاوات رسیده است.

در میان انواع انرژی های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی با فراوری 455 مگاوات برق سهم 50.38 درصدی، صندلی نخست را به خود اختصاص داده است.

نیروگاه های بادی هم با فراوری 310 مگاوات برق در شهریورماه و سهم 34.31 درصدی صندلی دوم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این نیروگاه های برق آبی کوچک هم با فراوری 104.7 مگاوات برق سهم 11.58 درصدی دارند.

سهم نیروگاه های توربین انبساطی از نیروگاه های تجدیدپذیر با فراوری19.2 مگاوات برق 2.12 درصد است.

نیروگاه های زیست توده هم با فراوری 10.56 مگاوات برق در تیرماه سال جاری سهمی 1.17 درصدی از انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده اند.

کمترین مقدار فراوری برق در بین انرژی های تجدیدپذیر متعلق به نیروگاه های بازیافت حرارتی با چهار مگاوات برق است که سهمی 44 صدم درصدی را دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1813

به "معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا منصوب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا منصوب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید