پوتین: از تاجیکستان دفاع می کنیم

به گزارش لیسون، ایرنا نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه،گفت: روسیه از تاجیکستان در برابر تهدیدهای امنیتی از افغانستان دفاع و حمایت می نماید.

پوتین: از تاجیکستان دفاع می کنیم

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز شنبه در ملاقات با امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه مسائل امنیتی در منطقه (آسیای مرکزی) باتوجه به رویدادهای افغانستان بسیار مهم است، اضافه کرد: تاجیکستان، طولانی ترین مرز با افغانستان دارد.

وی خطاب به رحمان اضافه کرد: شرایط این کشور شما را بسیار نگران می نماید که نگرانی بجا است.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه همه اقدام های لازم برای حمایت از کشور شما (تاجیکستان) را بکار می گیریم، ادامه داد: پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان فعالیت می نماید و ما برای تقویت این پایگاه و تحکیم توانمندی نیروهای مسلح تاجیکستان کوشش می کنیم.

وی گفت: ما برنامه مشترک در این عرصه داریم که باید در چند سال اجرا گردد و تمام کوشش های خود را برای اجرای بموقع این برنامه بکار می بندیم.

پوتین سپس به اهمیت روابط مالی و بازرگانی روسیه و تاجیکستان اشاره نمود و یادآورشد که مسکو شریک اصلی دوشنبه در عرصه تجاری است.

وی در همین حال به کاهش حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و تاجیکستان به دلیل همه گیری کرونا اشاره و ابراز امیدواری کرد که همکاری های کشور در این عرصه بار دیگر افزایش می یابد و طرح های جدید همکاری به اجرا در می آید.

پوتین همچنین به کمبود نیروی انسانی در بعضی بخش های مالی روسیه اشاره نمود.

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این ملاقات با بیان اینکه روابط روسیه و تاجیکستان در همه عرصه ها در حال گسترش است، اضافه کرد: مسکو شریک اصلی تجاری و مالی ما است و روابط در عرصه انسانی و فرهنگی در حال گسترش است.

وی ادامه داد: روابط مسکو و دوشنبه بویژه در عرصه های امنیتی گسترش می یابد و روابط دوجانبه در چارچوب سازمان جامعه همسود و سازمان همکاری شانگهای و پیمان امنیت جمعی توسعه می یابد.

رییس جمهوری تاجیکستان همچنین خواهان گفت و گو با پوتین درباره وضع امنیتی منطقه باتوجه به برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد و گفت: این مساله مهم ترین موضوع منطقه است و آمریکا حدود نیمی از نیروهای خود را از افغانستان خارج نموده و شرایط این کشور متشنج شده است.

وی توضیح داد که تاجیکستان 1300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1649

به "پوتین: از تاجیکستان دفاع می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین: از تاجیکستان دفاع می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید