چرا مردم اروگوئه برای استیکر جام جهانی جان می دهند؟
به گزارش لیسون، 3 ماه قبل از شروع هر دوره جام جهانی تب خرید آلبوم های موسوم به پانینی مردم اروگوئه را فرا می گیرد. تمام مردم این کشور، از زن و مرد و پیر و جوان در این شور و هیجان سهیم می شوند. از همین امروز برای جام جهانی 2018 هم این رخ داده است.

اگر به عنوان یک خارجی در خیابان 18 جولای در مونته ویدئو پیاده روی کنید قطعا کیوسک هایی که استیکرهای بازیکنان حاضر در جام جهانی را می فروشند یا آن ها را با هم تعویض می نمایند توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. علاوه بر این با افراد جوانی روبرو خواهید شد که بر سر این کارت ها با هم دعوا و مشاجره می نمایند.
این صحنه ها حدود 100 روز مانده به جام جهانی و هر 4 سال یک بار رخ می دهد و به گفته نیکولاس لرنر -مدیر تبلیغات کمپانی ایتالیایی منتشرنماینده آلبوم پانینی، که از سال 1970 این آلبوم ها را منتشر می کند- مردم اروگوئه بیشتر از هر کشور دیگری آلبوم پانینی را تکمیل می نمایند: آلبوم های جام جهانی یک تفریح بچگانه برای بچه ها نیست، افرادی که این کارت ها را جمع می نمایند از 5 سال به بالا سن دارند و علاوه بر این، این تفریح تنها مخصوص آقایان نیست چرا که 30 الی 40 درصد از افرادی که به این تفریح رو می آورند خانم ها هستند. بعلاوه پدر و مادربزرگ ها هم به جمع کردن این استیکرها می پردازند. افرادی که قبلا خجالت می کشیدند بگویند به جمع آوری این کارت ها مشغول هستند حالا با افتخار از آن سخن می گویند.
اینکه چرا این تفریح تا این حد در اروگوئه پیروز است پاسخ مشخصی ندارد اما می توان آن را به علاقه بسیار زیاد مردم این کشور به فوتبال مربوط دانست. یکی از فروشندگان در مونته ویدئو در این خصوص گفت:
من تنها فروشنده این آلبوم ها هستم و هیچ ایده ای در این خصوص ندارم. تحقیقاتی نشان داده با اینکه کشور های ایتالیا و اسپانیا جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند اما استیکرهای بیشتری در اروگوئه وجود دارد. همه این ها به تعصب فوتبالی ما بر می گردد.
هر بار که اروگوئه حتی در ملاقاتهای محبت آمیز به میدان می رود تمامی مردم کشور پای تماشا بازی می نشینند؛ ادارات این کشور به حالت نیمه تعطیل در می آیند و بعضی از فروشگاه ها ساعت آغاز و خاتمه کار خود را تغییر می دهند و ترافیک شدیدی پیش از آغاز هر ملاقات ایجاد می گردد. علاوه بر این به گفته لرنر مردم اروگوئه به جمع آوری مواردی که عکس بازیکنان مختلف ورزشی روی آن ها قرار گرفته است علاقه بسیاری دارند و این مسئله به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد که برای نخستین بار عکس بازیکنان فوتبال روی جعبه های سیگار در اروگوئه چاپ شد.
این استراتژی باعث شد فروشندگان تنباکو رقابت و درگیری های شدیدی با هم داشته باشند اما از جایی به بعد این رویه متوقف شد و این بار عکس ورزشکاران روی جعبه های آبنبات و مخصوصا شکلات ها قرار گرفتند.
لرنر می گوید:در کشور اروگوئه بالغ بر 700 نوع از این آلبوم ها وجود دارد و تعداد مجموعه استیکرهایی که بدون آلبوم هستند نیز بسیار بیشتر از این تعداد است، بیش از 150 عدد از این آلبوم ها مرتبط با فوتبال هستند.
اولین آلبوم مربوط به جام جهانی 1970 مکزیک است و اولین آلبومی که به کشور اروگوئه صادر شد مربوط به جام جهانی 1998 فرانسه می گردد و برنامه تبلیغات این شرکت در کشور اروگوئه بر این اساس است که این آلبوم ها به تمامی نقاط کشور ارسال شوند.
لرنر می گوید:برای ما مهمترین مسئله این است که آلبوم ها باید تکمیل شوند، هرچه آلبوم های تکمیل شده بیشتر باشد مشتری های ما راضی تر خواهند بود و در نهایت تجارت ما بهتر خواهد شد. همین اتفاق در خصوص جام جهانی 2018 هم افتاده است.
منبع: دیجیکالا مگ