کارت صاحبان حساب مسدود به محض دریافت کد شهاب فعال می گردد

به گزارش لیسون، بعضی رسانه های معاند در چند روز گذشته با نادیده دریافت مقررات شفافیت عملیات بانکی که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است و هشدارهای مکرر قبلی به صاحبان حساب های مشمول نقص اطلاعات به سیاه نمایی در مورد مسدود شدن حساب اتباع بیگانه روی آورده اند.

کارت صاحبان حساب مسدود به محض دریافت کد شهاب فعال می گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، رسانه های معاند بدون در نظر دریافت اطلاعات ناصحیح صاحبان حساب های بانکی به سیاه نمایی روی آورده و این گونه القا نموده اند که بعضی بانک های کشور، حساب و کارت بانکی اتباع بیگانه را مسدود نموده اند. این سیاه نمایی در حالی صورت می گیرد که رعایت مقررات مذکور نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای دنیا و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی الزامی است.

در این خصوص ذکر نکاتی چند برای روشن شدن زوایای موضوع ضرورت دارد:

1.با توجه به لزوم شفافیت عملیات اقتصادی و تراکنش های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب ها و کارت های بانکی را الزامی نموده است.

2.روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می گردد. کد شهاب رابط اصلی سامانه های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک ها و موسسات اقتصادی مجاز قابل استفاده است.

3.اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب به کد ملی و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، احتیاج دارند.

4.از ابتدای امسال، اقدام و پی گیری های مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک ها به عمل آمد تا افراد غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت نمایند. خوشبختانه بخش بزرگی از اتباع کشورهای همسایه به ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این افراد هم ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان پیروز به دریافت کد شهاب نشدند.

5-در این باره چندین بار اطلاع رسانی و به اشکال مختلف، هشدار لازم به تک تک صاحبان این حساب ها داده شد تا این که تمامی بانک ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از تاریخ ششم بهمن، ارائه خدمات به حساب های فاقد کد شهاب متوقف شده است.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1434

به "کارت صاحبان حساب مسدود به محض دریافت کد شهاب فعال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت صاحبان حساب مسدود به محض دریافت کد شهاب فعال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید