تصاویر ، وقتی به این کمربندی رسیدی اشهدت را بخوان! ، کابوس این 18 کیلومتر خطرناک

به گزارش لیسون، کمربندی شیراز نه تنها رینگ خارجی شهر به حساب نمی آید بلکه آنقدر آمار تصادفات این محور بالا و رو به افزایش است که برای عبور از آن اول باید اشهدت را بخوانی!

تصاویر ، وقتی به این کمربندی رسیدی اشهدت را بخوان! ، کابوس این 18 کیلومتر خطرناک

به گزارش خبرنگاران، واژه کمربندی به معنای رینگ بیرونی شهرها، محوری است که برای فرار از ترافیک درون شهری و رفت و آمد سریع تر به کار می رود اما در شیراز شنیدن نام کمربندی لرزه بر اندام ها می نشاند؛ چرا که کمربندی شیراز نه تنها رینگ خارجی شهر به حساب نمی آید بلکه آنقدر آمار تصادفات این محور بالا و رو به افزایش است که برای عبور از آن اول باید اشهدت را بخوانی!

45 کیلومتر طول کل محور کمربندی شیراز است که 18 کیلومتر آن در قلب منازل مسکونی قرار گرفته و بسیار پرخطر است.

محوری که گرچه زمان احداث، رینگ بیرونی شهر به حساب می آمد اما بی تدبیری در مکان یابی این محور و صدور مجوز برای احداث شهرک های اطراف آن سبب شده است که این محور یک محور درونی و پرخطر لحاظ شده و مسئولیت بخش درون شهری آن به شهرداری واگذار شود.

مسئولیتی که واگذاری آن سال هاست به درازا انجامیده و محل مناقشه شهرداری و راهداری شده است.

از ورود دادستان مرکز فارس به ماجرای کمربندی شیراز برای تقسیم وظایف 50، 50 بین دو نهاد ذکر شده گرفته تا تفاهم نامه استانداری برای تقسیم مسئولیت 60 به 40 راهداری و شهرداری.

از رد این مصوبه از طریق شورای شهر تا اتمام حجت استاندار برای سپردن بخشی از این محور به شهرداری شیراز که باز هم عمل به آن با اما و اگر همراه شد.

یک بام و دو هوا!

راهداری معتقد است وظایف خود را به صورت تمام و کمال در محوری که به عهده دارد انجام داده است، شهرداری اما با هزار و یک اما و اگر با ورود دیرهنگام مسئولیت را پذیرفته و از برنامه های خوبی که برای کمربندی دارد وعده می دهد؛ اما آنچه مسلم است آمار رو به افزایش کشتار در محوری است که از آن به نام جاده مرگ نام برده می شود!

لاجرم نوشتن از شرایط نابه سامان کمربندی شیراز موضوعی تکراری است، اما همین موضوع تکراری و به ظاهر ساده سالهاست مسئولان را نسبت به ساماندهی این محور پرخطر هوشیار نکرده است.

آن 18 کیلومتر خطرناک!

حد فاصل پل امام حسن تا تقاطع نواب صفوی از کل طول کمربندی به دلیل واقع شدن میان شهرک ها و منازل مسکونی به جاده مرگ معروفیت یافته است؛ چراکه روزانه تصادفاتی در این محور رخ می دهد و جان انسانها قربانی بی تدبیری ها می شود؛ چنانچه بر اساس آمار پلیس راه 95 درصد تصادفات محور کمربندی در این 18 کیلومتر رخ می دهد.

نبود روشنایی کافی، وجود دوربرگردان ها و دسترسی های کنترل نشده، نبود پل عابر پیاده و البته سرعت بالای خودروها در این محور، مسائلی است که بارها از آنها سخن گفته ایم اما ماجرای سامان نیافتن این محور از آنجا آب می خورد که کمربندی شیراز یک صاحب مشخص ندارد و تقسیم وظایف ها میان دو دستگاه راهداری و شهرداری و اولتیماتوم های مسئولان بالادست تا کنون افاغه نکرده و کمکی به بهبود این محور نکرده است.

عمده تصادف ها در این محور، تصادف عابرین پیاده، موتورسیکلت سوارها و واژگونی ناشی از تداخل ترافیکی حاصل دسترسی مستقیم خیابان های فرعی به کمربندی است.

آسفالت نامناسب این محور، مسئله ای است که همواره به چشم می خورد و مسئولان راهداری نبود نور کافی را ناشی از سرقت دوربین ها می دانند که همواره تکرار می شود.

انجام بخشی از روشنایی مسیر، نصب دوربین ثبت تخلف، تعریض پل، روکش آسفالت، بستن برخی دسترسی های غیرمجاز و مسدود کردن دوربرگردان کنترل نشده از جمله اقداماتی است که یزدانی، معاون اداره کل راهداری فارس از آن یاد می کند اما باز هم شاهد هستیم که آمار تصادفات و فوتی ها در این محور روندی رو به رشد دارد و نیازمند عزمی جدی تر جهت بهبود اوضاع است.

عملیات ساماندهی و ایمن سازی کمربندی جنوبی در دستور کار شهرداری شیراز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز که تا کنون در حوزه کمربندی حاضر به مصاحبه نبود، این بار در گفتگو با فارس گفت: با توجه به اینکه پاسخگویی به شهروندان با هدف رفع نیازها و توسعه عدالت محور شهر یکی از مولفه های اصلی برنامه های شهرداری کلانشهر شیراز است، بنابراین فراهم کردن مسیرهای ایمن برای تردد وسایل حمل و نقل یکی از زیر ساخت های توسعه یافتگی به منظور کاهش حوادث محسوب می شود.

هادی شه دوست شیرازی با اشاره به اقدامات مهم شهرداری شیراز در افزایش ایمنی کمربندی جنوبی این کلانشهر بیان نمود: کمربندی جنوبی شهر شیراز به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی جنوب کشور ایفای نقش می کند که به دلیل احداث شهرک های تازه در ضلع جنوبی محور مذکور، افزایش حوادث جاده ای و در پی آن خسارت های جانی و مالی را شاهد هستیم.

وی، نبود روشنایی، گاردریل ایمنی، دوربرگردان های استاندارد، خط کشی و در نهایت بی توجهی به مقررات رانندگی و سرعت بالا و تداخل حرکت وسایل نقلیه سنگین، نیمه سنگین و سبک و حتی موتورسواران را از مسائل اصلی جاده کمربندی جنوبی شهر شیراز بیان نمود.

او افزود: براساس گزارش آماری پلیس راهور بحرانی ترین قسمت این کمربندی (حد فاصل پل امام حسن مجتبی (ع) تا تقاطع نواب صفوی با طول 18 کیلومتر) 95 درصد سوانح ترافیکی را به خود اختصاص داده است.

شه دوست شیرازی به تمهیدات پیشگیرانه و اساسی شهرداری شیراز با هدف ایمن سازی و کاهش حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: با همت شهرداری شیراز ساماندهی و رفع نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در تشریح اقدامات اجرا شده به منظور شفاف سازی برای شهروندان کلانشهر شیراز گفت: از اولین اقدامات اجرا شده می توان به تملک املاک مورد مسیر جهت احداث تقاطع غیر هم سطح نواب صفوی و بلوار احمد بن موسی (ع) اشاره کرد.

وی اصلاح هندسی خروجی بلوار میثم، ورودی بلوار سپیده، پل سلطان آباد، خیابان امام (ره)، کند روها و دوربرگردان های منتهی به جاده کمربندی ر از سایر اقدام های مهم بیان نمود.

او، نصب تابلوهای ترافیکی و چراغ های چشمک زن در خروجی و ورودی جاده کمربندی، اجرای تیپ ایمنی دماغه های ورودی و خروجی و اجرا و نصب نیوجرسی های سبک به منظور انسداد دسترسی های غیر مجاز را از دیگر موارد مهم در جهت کاهش حوادث عنوان و در سرانجام به مهم ترین اقدام شهرداری شیراز در اجرای تقاطع غیر هم سطح نواب صفوی اشاره کرد و افزود: با هدف سهولت تردد و کاهش ترافیک در این محدوده، طراحی و مطالعات فاز 2 پروژه ساماندهی جاده کمربندی جنوب شیراز را با 85 درصد پیشرفت تا سرانجام فروردین سال 1402 در مرحله اجرایی است و تلاش شهرداری شیراز را برای رسیدن به ایمنی و کاهش حوادث جاده ای و در نهایت جلب رضایت شهروندان مجدانه و ادامه دار اعلام می کنم.

این چند دهمین گزارش خبرگزاری فارس از شرایط نابه سامان کمربندی شیراز است، محور پرخطری که سامان دهی آن از مطالبات جدی مردم شیراز بوده و لذا این رسانه ضمن اطلاع رسانی اقدامات اجرا شده در این محور پیگیر مطالبات مردمی تا رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود.

گزارش از: راضیه نجار

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2193

به "تصاویر ، وقتی به این کمربندی رسیدی اشهدت را بخوان! ، کابوس این 18 کیلومتر خطرناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، وقتی به این کمربندی رسیدی اشهدت را بخوان! ، کابوس این 18 کیلومتر خطرناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید