تفاوت اکوی قلب و نوار قلب چیست؟

به گزارش لیسون، اکوکاردیوگرام و تست نوار قلب هر 2 از جمله آزمایش های تشخیصی مهم برای آنالیز شرایط قلب محسوب می شوند؛ اما این 2 آزمایش از نظر نحوه انجام و هدف، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در تست نوار قلب الکترودهایی روی پوست قفسه سینه قرار داده می گردد تا فعالیت الکتریکی قلب ثبت گردد.

تفاوت اکوی قلب و نوار قلب چیست؟

در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تصویربرداری از ساختار و حرکت دیواره های قلب و دریچه ها استفاده می گردد. با توجه به اهمیت آگاهی از تفاوت این 2 آزمایش برای تشخیص و درمان بهتر بیماری های قلبی و دلیل درد قفسه سینه ، در ادامه به آنالیز جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

نوار قلب چه چیزی را نشان می دهد

نوار قلب به­عنوان یکی از ابزارهای پایش قلبی مهم محسوب می گردد که می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص شرایط فعالیت الکتریکی قلب فراهم کند. نوار قلب از طریق الکترودهایی که روی پوست بیمار قرار داده می شوند، سیگنال های الکتریکی تولیدشده از طریق عملکرد قلب را ثبت می نماید. نمودار ثبت­شده از این سیگنال ها به­عنوان الکتروکاردیوگرام شناخته می گردد.

الکتروکاردیوگرام اطلاعات مهمی مانند نرخ ضربان قلب، منظم­بودن یا نامنظم­بودن ضربان، وجود اختلالاتی همانند آریتمی و ایسکمی قلبی را فراهم می نماید. با مطالعه دقیق الکتروکاردیوگرام می توان به تشخیص و درمان به موقع بیماری های قلبی یاری شایانی کرد. در مجموع نوار قلب بخش مهمی از پایش قلبی بیماران است.

نوار قلب چگونه گرفته می گردد؟

گرفتن نوار قلب یک فرآیند ساده است که از طریق پرستار انجام می گردد. ابتدا پوست قسمتی از بدن که قرار است الکترودها روی آن قرار گیرند، تمیز و در صورت احتیاج تراشیده می گردد تا اتصال بهتری برقرار گردد. الکترودها روی مچ دست ها و قسمت هایی از پاها و قفسه سینه قرار می گیرند. سپس الکترودها با استفاده از ژل الکترود یا پد الکترود به پوست متصل می شوند. الکترود منفی در قسمت دست راست و الکترود مثبت در قسمت دست چپ قرار می گیرد. سیم های الکترود به دستگاه نوار قلب متصل می شوند. بیمار باید در حالت درازکش آرام باشد تا نوار قلب دقیق ثبت گردد. نوار قلب به مدت 30 ثانیه تا چند دقیقه ثبت می گردد تا اطلاعات کافی به­دست آید.

تشخیص بیماری های قلبی با نوار قلب

نوار قلب می تواند به تشخیص بسیاری از بیماری های قلبی یاری کند. الگوهای غیرطبیعی در نوار قلب نشانه هایی از اختلالات قلبی هستند. برای مثال تپش قلب سریع یا کند می تواند نشانه آریتمی های قلبی باشد. الگوهای موج ST-T غیرطبیعی بیانگر ایسکمی قلب است. بلوک قلبی یا اختلال در راهنمایی الکتریکی قلب نیز در نوار قلب مشهود است. بعلاوه الگوهایی مانند موج Q غیرطبیعی، افزایش ولتاژ قلب، الگوهای ضربان قلب نامنظم و… می توانند نشان دهنده انواع خاصی از مسائل قلبی باشند. در نتیجه، نوار قلب ابزار با ارزشی برای تشخیص انواع بیماری های قلبی است.

تست اکو قلب (اکوکاردیوگرام)

اکوکاردیوگرام یکی از روش های تصویربرداری پزشکی برای آنالیز ساختار و عملکرد قلب است. در این روش از امواج صوتی فراصوت (اولتراسوند) برای تصویربرداری از قلب استفاده می­گردد. در تست اکوکاردیوگرام، یک دستگاه اکو از طریق یک ترانسدیوسر یا پروب، امواج فراصوت را به درون بدن فرستاده و صداهای منعکس­شده از بافت­ها و ارگان­های بدن از جمله قلب را دریافت می­کند. این امواج به­صورت تصاویر 2 بعدی یا 3 بعدی از قلب درمی­آیند. اکوکاردیوگرام می­تواند اطلاعات مفیدی درباره ساختار و عملکرد دریچه ها، بطن ها، دیواره ها و حفرات قلب بدهد. این تست غیرتهاجمی، دردناک نیست و برای تشخیص بیماری های قلبی مانند نارسایی دریچه ای، بیماری عروق کرونر و… بسیار مفید است.

اکوی قلب چگونه انجام می گردد؟

انجام اکو قلب به این صورت است که ابتدا بیمار روی تخت دراز می کشد و پزشک یک ژل بر روی قفسه سینه بیمار می مالد تا انتقال بهتر امواج فراصوت فراهم گردد. سپس ترانسدیوسر یا همان پروب اکو را روی ناحیه قفسه سینه قرار می دهد تا امواج فراصوت را به بدن بفرستد و صداهای بازتابی را دریافت کند.

تصویربردار متخصص، ترانسدیوسر را به آرامی روی نواحی مختلف قلب حرکت می دهد تا تصاویر متعددی از زوایای گوناگون بگیرد. در بعضی موارد بیمار باید نفس عمیق بکشد یا دستورات خاصی را انجام دهد. سپس تصاویر به­دست آمده برای آنالیز بیشتر به پزشک ارجاع داده می گردد. کل فرآیند 30 تا 60 دقیقه طول می کشد که روشی غیرتهاجمی و بدون درد است.

انواع اکوکاردیوگرافی

انواع مختلفی از آزمایش اکوکاردیوگرافی وجود دارد که هر کدام اطلاعات خاصی را در خصوص ساختار و عملکرد قلب فراهم می نمایند. مهم ترین انواع اکوکاردیوگرافی شامل موارد زیر خواهد بود.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)

از روی قفسه سینه انجام می گردد و تصاویری از دریچه ها، محل اتصال دهلیزها و بطن ها، و عملکرد بطن ها فراهم می نماید.

اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیال (TEE)

از طریق مری اجرا شده و تصاویر واضح تری از دریچه ها و قلب فراهم می نماید.

اکوکاردیوگرافی استرس

در حین ورزش یا تزریق داروی استرس زا انجام می گردد تا عملکرد قلب تحت فشار ارزیابی گردد.

اکوکاردیوگرافی 3 بعدی

تصاویر 3 بعدی دقیق تری از ساختار قلب ارائه می دهد.

تشخیص بیماری های قلبی با اکو قلب

تشخیص بیماری های قلبی با اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب روش موثری برای تشخیص بیماری های قلبی است. اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده می گردد. در این روش پزشک می­تواند ساختار و عملکرد دریچه های قلب، بطن­ها، دیواره قلب و عروق اصلی را آنالیز کند.

اکوکاردیوگرافی می تواند بیماری هایی مانند نارسایی دریچه­ها، بیماری عروق کرونر، آنوریسم آئورت و بیماری عضله قلب را تشخیص دهد. این روش غیرتهاجمی و بدون درد است و به پزشک یاری می نماید تا برترین درمان را برای بیمار تجویز کند.

تفاوت اکوی قلب با نوار قلب چیست؟

برای اینکه بهتر بتوانید تفاوت اکوی قلب و نوار قلب را درک کنید، آن ها را در قالب جدول زیر مقایسه می کنیم.

عامل مقایسهاکوی قلبنوار قلب
روشاستفاده از امواج صوتی و تصویربرداریثبت الکتریکی فعالیت الکتریکی قلب
اطلاعات به دست آمدهتصاویر ساختار و عملکرد قلبالگوی ضربان قلب
تشخیص های امکانپذیربیماری های دریچه ای، عروق کرونر، آنوریسم آئورت و غیرهآریتمی های قلبی
احتیاج به آمادگی بیمارنداردضروری است بیمار آرام باشد
تهاجمی بودنغیرتهاجمیغیرتهاجمی

اکو قلب یا نوار قلب برای شما مناسب است؟

اکو قلب و نوار قلب بیشتر برای بیمارانی که مسائل قلبی دارند و یا مظنون به بیماری های قلبی هستند، توصیه می گردد. این آزمایش ها با استفاده از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب انجام می شوند و به پزشک اجازه می دهند تا ساختار و عملکرد قلب را آنالیز کند؛ بنابراین، برای بیمارانی که علائمی مثل تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و احساس ضربان نامنظم قلب دارند یا سابقه بیماری های قلبی در خانواده دارند، انجام اکوکاردیوگرام و ثبت نوار قلب توصیه می گردد تا پزشک بتواند شرایط قلب را به درستی ارزیابی کند.

مراجعه برای انجام خدمات مربوط به قلب به متخصص

دکتر ریاستی خبرنگاران متخصص قلب و عروق باتجربه و مجرب است که طیف وسیعی از خدمات تشخیصی و درمانی مربوط به بیماری های قلبی را ارائه می دهد. ایشان برای تشخیص دقیق بیماری های قلبی از آزمایش هایی مانند الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام، آنژیوگرافی و… استفاده می نماید.

بعلاوه برای درمان بیماری ها اقداماتی مانند آنژیوپلاستی، انواع جراحی های قلبی و پیوند عروق کرونر را انجام می دهد؛ بنابراین، اگر مشکل قلبی دارید، می توانید با اطمینان برای دریافت خدمات تخصصی مانند تست ورزش٬ آنژیوگرافی قلب و… به سایت دکتر ریاستی به نشانی www.drriasati.com مراجعه کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 مهر 1402 بروزرسانی: 27 مهر 1402 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2271

به "تفاوت اکوی قلب و نوار قلب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت اکوی قلب و نوار قلب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید