ویزای شینگن اروپا انواع ویزای شینگن اروپاچگونه ویزای شینگن اروپا بگیریم؟

به گزارش لیسون، ویزای اروپا که به آن ویزای شینگن گفته می گردد به افراد دارای این ویزا اجازه می دهد تا آزادانه به 26 کشورعضو منطقه شنگن رفت و آمد نمایند.

ویزای شینگن اروپا انواع ویزای شینگن اروپاچگونه ویزای شینگن اروپا بگیریم؟

با ما سفر کنید و با بلیط ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

افراد زیر واجد شرایط سفر بدون محدودیت در منطقه شینگن هستند:

  • شهروندان کشورهای عضو شینگن
  • افرادی که توسط یکی از کشورهای عضو شینگن به آنها اجازه اقامت در اروپا داده شده است
  • شهروندان اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپایی اروپا(EEU)
  • افراد کشورهای دیگر غیر اتحادیه اروپا که ویزای معتبر شینگن دارند

بیست و دو کشور از اتحادیه اروپا و چهار کشور خارج از اتحادیه اروپا در حال حاضر منطقه شنگن را تشکیل می دهند و در مجموع منطقه شنگن از 26 کشور تشکیل شده است.

کشورهای شنگن عضو اتحادیه اروپا شامل موارد زیر هستند:

  1. اتریش
  2. بلژیک
  3. جمهوری چک
  4. دانمارک
  5. استونی
  6. فنلاند
  7. فرانسه
  8. آلمان
  9. یونان
  10. مجارستان
  11. ایتالیا
  12. لتونی
  13. لیتوانی
  14. لوکزامبورگ
  15. مالت
  16. هلند
  17. لهستان
  18. پرتغال
  19. اسپانیا
  20. اسلواکی
  21. اسلوونی
  22. سوئد

کشورهای شنگن غیر عضو اتحادیه اروپا شامل موارد زیر هستند:

  1. ایسلند
  2. لیختن اشتاین
  3. نروژ
  4. سوئیس

همچنین تنها 6 کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارند که جزئی از منطقه شنگن نیستند: بلغارستان، کرواسی، قبرس، ایرلند، رومانی و انگلستان.

انواع ویزای شینگن اروپا

ویزای شینگن اروپا اجازه مسافرت یا اقامت در داخل یا در بین کشورهایی که بخشی از منطقه شنگن هستند را به مدت معینی به افراد می دهد. با این وجود محدودیت های خاصی در خصوص جابجایی مسافران در منطقه شنگن بر اساس هدف سفر آنها و نوع ویزای شینگنی که به آنها اعطا شده است وجود دارد.

نوع ویزای شینگن اروپا با توجه به هدف و ماهیت سفر متقاضی تعیین می گردد. همچنین مدت اعتبار این ویزا را نیز نوع ویزا تعیین می نماید. بنابراین انواع ویزای شینگن اروپا عیین نماینده نحوه و شرایط ورود شما به یک یا چند کشور حوزه شینگن خواهد بود.

ویزای شینگن اروپا به 3 دسته کلی تقسیم بندی می گردد:

  1. ویزای اتحادیه شینگن (Uniform Schengen Visa - USV)
  2. ویزای اعتبار محدود منطقه ای شینگن (Limited territorial validity visa - LTV)
  3. ویزای ملی یا ویزای نوع D شینگن (National Visa)

ویزای اتحادیه شینگن (USV)

ویزای اتحادیه شینگن در واقع همان ویزای توریستی اروپا یا ویزای ترانزیت اروپا است. دارنده این ویزا اجازه دارد هر 6 ماه یک بار به مدت حدبیشتر 90 روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر یا ترانزیت نموده و در آن اقامت داشته باشد که زمان مجاز اقامت در حوزه شینگن از زمان ورود فرد محاسبه می گردد.

ویزای اتحادیه شینگن به 3 دسته ویزای A, B, C تقسیم می شوند که بر اساس هدف متقاضی از سفر به اروپا می تواند یکی از این انواع ویزا را اخذ نماید.

ویزای نوع A اروپا (Airport Transit Visa)

ویزای نوع A به مسافران این امکان را می دهد تا بتوانند ویزای ترانزیت هوایی را بگیرند. با اخذ ویزای شینگن نوع A می توانید با هواپیما وارد فرودگاه مقصد شوید و در کمتر از چهل و هشت ساعت خاک این کشور را با هواپیما ترک کنید.

این ویزا بیشتر زمانی قابل اخذ است که احتیاج به تغییر خط هوایی داشته باشید و یا این که هواپیما احتیاج به سوختگیری داشته باشد. به این ترتیب می توانید به راحتی وارد کشور مقصد شده و پس از رفع شدن مشکل به وسیله مرزهای هوایی فرودگاه را به مقصدی دیگر ترک کنید.

ویزای نوع B اروپا (Transit Visa)

این ویزا نیز یکی از ویزاهای ترانزیت است. در واقع ویزای شنگن نوع B نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که داشتن آن به شما این اجازه را می دهد تا برای مدت زمان حدبیشتر 5 روز از خاک کشوری در ناحیه شنگن عبور کنید.

ویزای نوع C اروپا (Short-Stay or Travel Visa)

ویزای نوع C در واقع یک ویزای توریستی است که با اخذ آن می توانید در کمترین زمان ممکن به کشور مقصد سفر کنید. این ویزا به افراد اجازه می دهد تا در هر دوره 6 ماهه در یک یا چند کشور عضو شنگن به مدت حدبیشتر 90 روز اقامت داشته باشند.

ویزای نوع C خود بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به 3 دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. ویزای سینگل یا ویزای یک بار ورود شینگن
  2. ویزای دوبار ورود شینگن
  3. ویزای مولتیپل یا ویزای چند بار ورود شینگن

1. ویزای سینگل یا یک بار ورود شینگن اروپا (Single Entry)

ویزای یک بار ورود شینگن همانطور که از نامش پیداست به شما امکان می دهد که فقط یک بار در یک دوره 180 روزه که ویزای شما معتبر است وارد منطقه شینگن شوید و بعد از خروج از منطقه شینگن حتی اگر ویزای شما هنوز اعتبار داشته باشد دیگر نمی توانید وارد این منطقه شوید.

ویزای سینگل انتری شینگن روی برچسب ویزای شما به این صورت نشان داده می گردد: Number of Entries 1.

2. ویزای دوبار ورود شینگن اروپا (Double Entry)

این نوع ویزا نیز شرایطی شبیه به ویزای یک بار ورود شینگن دارد با این تفاوت که شما طی دوره 180روزه اعتبار ویزای خود اجازه دارید که دو بار به کشوری در ناحیه شینگن ورود کنید؛ اما توجه نمایید که استفاده از این فرصت (دو بار ورود) در محدوده زمانی تعیین که در ویزا ذکر شده قابل استفاده است.

ویزای دوبار ورود شینگن روی برچسب ویزای شما به این صورت نشان داده می گردد: Number of Entries 2.

3. ویزای مولتی یا ویزای چند بار ورود شینگن اروپا (Multi-Entry)

ویزای مولتی شینگن به دارندکان آن این امکان را می دهد که به دفعات متعدد وارد کشورهای منطقه شینگن شوند اما یک محدودیت زمانی برای این ورود و خروج درنظر گرفته شده است و آن این است که در یک دوره 6ماهه از مدت اعتبار ویزا، حدبیشتر به مدت 90 روز اجازه تردد و اقامت در حوزه شینگن را خواهید داشت. برای مثال اگر شما ویزای مولتی 1 ساله شینگن دریافت کنید، 6 ماه از آن را در پارت های زمانی حد بیشتر 90 روزه می توانید در حوزه شینگن تردد و اقامت داشته باشید .

همچنین با توجه به تعداد دفعات مورداحتیاج برای مسافرت به منطقه شینگن می توانید یکی از انواع ویزای چند بار ورود زیر را درخواست و اخذ کنید:

  • ویزای مولتی یک ساله شینگن
  • ویزای مولتی 3 ساله شینگن
  • ویزای مولتی 5 ساله شینگن

ویزای اعتبار محدود منطقه ای شینگن (LTV)

ویزای LTV شینگن اروپا فقط در موارد خاص مانند دلایل بشردوستانه صادر می گردد. این ویزا می تواند به عنوان ویزای ترانزیت یا ویزای اقامت کوتاه مدت نیز استفاده گردد که مدت زمان آن ممکن است طبق شرایطی متفاوت باشد. ویزای اعتبار محدود منطقه ای این امکان را برای شما فراهم می نماید که فقط به کشور شینگنی که این ویزا را برای شما صادر نموده است، سفر کنید (یا در موارد خاص دیگری به بعضی از کشورهای دیگر عضو شینگن که هنگام درخواست ویزا به طور خاص ذکر شده است نیز می توانید تردد کنید اما جدا از این کشورهای ذکر شده، این ویزای خاص برای سایر کشورهای شنگن که قبلاً در ویزای شما تعیین نشده اند معتبر نیست).

این نوع ویزا در موارد بسیار خاص مانند دلیل انسانی یا تحت تعهدات بین المللی به عنوان استثناء در سیستم مشترک USV صادر می گردد. این نوع ویزا می تواند برای افرادی که دارای سند مسافرتی معتبری نیستند اما مجبورند تحت شرایط اورژانسی به یکی از مناطق شینگن سفر نمایند، صادر گردد.

ویزای ملی یا ویزای نوع D شینگن (National Visa)

ویزای ملی نوع D شینگن اروپا به افرادی خاص اعطا می گردد که می خواهند در یکی از کشورهای عضو شینگن به تحصیل یا کار بپردازند یا اقامت دائم در اروپا داشته باشند. ویزای ملی یک بار ورود (single entry) برای افرادی است که احتیاج به اقامت در کشورهای حوزه شینگن را برای مدت معینی دارند و فقط به منظور هدفی خاص قصد سفر به شینگن را دارند و پس از آن به کشور مبدا خود بازمی گردند. از طرف دیگر ویزای ملی مولتی یا چند بار ورود (multi-entry national visa) نیز برای افراد خاصی صادر می گردد و به دارنده آن اجازه می دهد که به دلخواه خود به داخل و خارج از کشور شینگنی که ویزا را صادر نموده است تردد کند و همچنین به کل منطقه شینگن نیز بدون احتیاج به داشتن ویزای اضافی سفر کند.

برای اخذ ویزای ملی مولتیپل شینگن باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • اگر یک پلن بین المللی دانشجویی داشته باشید می توانید ویزای ملی مولتیپل شینگن را برای یک دوره حدبیشتر یک ساله اخذ نمایید.
  • اگر یک دانشجوی بین المللی باشید که قرار است یک دوره کامل تحصیل را در یکی از کشورهای شینگن آغاز کند نیز ویزای ملی مولتیپل شینگن برای مدت یک سال با امکان تمدید آن برایتان صادر می گردد.
  • اگر یک کار آموزشی در یک موسسه یا مرکز تحقیقاتی بالارتبه در هر یک از کشورهای شینگن داشته باشید جدا از شخص و اعضای نزدیک خانواده خود، می توانید ویزای ملی مولتیپل شینگن را خذ نمایید.
  • اگر یک فرد حرفه ای از جمله ورزشکار، هنرمند و... باشید که با هدف به اشتراک گذاشتن تخصص خود به هر یک از کشورهای شینگن سفر می کنید، می توانید برای اخذ ویزای ملی مولتیپل شینگن اقدام نمایید.
  • اگر در حال حاضر در کشورهای شینگن اقامت داشته باشید و به دلیل موارد اضطراری مثل شرایط پزشکی نامناسب قادر به ترک منطقه شینگن در یک بازه زمانی تعیین نباشید می توانید اقدام به اخذ ویزای ملی مولتیپل نمایید.

چگونه ویزای شینگن اروپا بگیریم؟

پس از معرفی انواع ویزای شینگن اروپا نوبت به شرایط و نحوه اخذ ویزای شینگن می رسد که در ادامه توضیح می دهیم.

زمان مناسب درخواست ویزای اروپا

طبق کمیسیون اروپا باید درخواست ویزای شینگن خود را حداقل 15 روز قبل از تاریخ آغاز سفر خود ارسال کنید. با این حال کنسولگری ممکن است مدارک دیگری را از شما درخواست کند یا به زمان بیشتری برای آنالیز پرونده شما احتیاج داشته باشد؛ به همین دلیل است که بهتر است از 30 تا 60 روز قبل از تاریخ سفر خود به اروپا، برای درخواست ویزای خود اقدام کنید. همچنین شما نمی توانید درخواست ویزای اروپای خود را زودتر از 3 ماه قبل از تاریخی که قصد آغاز سفر خود را دارید ارسال کنید.

از کجا درخواست ویزای اروپا کنیم؟

شما باید برای اخذ ویزای شینگن خود در کشوری که در آن اقامت دائم دارید، اقدام کنید. برای این منظور باید به یکی از سفارت های اروپا که در کشور شما وجود دارد مراجعه کنید. برای مثال اگر شما شهروند ایرانی هستید و می خواهید به آلمان سفر کنید؛ برای درخواست ویزای اروپای خود باید به سفارت آلمان در تهران مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن اروپا

شرایط صدور ویزای شینگن اروپا با توجه به کشور مقصد شما متفاوت است اما بطور کلی مدارکی که برای اخذ ویزای اروپا احتیاج دارید شامل موارد زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای اروپا به ازای هر فرد
  • دوعکس پرسنلی جدید زمینه سفید و تمام رخ (سایز عکس در بیشتر سفارت ها 3.5 * 4.5 می باشد)
  • اصل و ترجمه شناسنامه با فتوکپی از تمام صفحات
  • پاسپورت با حداقل 3 تا 6 ماه اعتبار از زمان آغاز سفر، با حداقل 2 صفحه خالی
  • نامه تمکن اقتصادی
  • پرینت گردش حساب اقتصادی 3 ماهه اخیر
  • بیمه مسافرتی بین المللی (Schengen insurance) با حداقل پوشش درمانی 30.000 یورو برای کشورهای حوزه شنگن
  • 60تا 120 یورو پول نقد برای هزینه درخواست و هزینه های جانبی ویزا
  • در صورتی که ویزای شینگن، آمریکا، کانادا، استرالیا و یا انگلستان در 3 سال گذشته داشته اید، کپی لیبل ویزاها و همچنین اصل پاسپورت های قبلی را ضمیمه پرونده کنید.

مدارک اثبات برنامه ریزی برای اسکان در اروپا

برای اینکه اثبات کنید بعد از سفر به اروپا دارای مکانی برای سکونت هستید باید یکی از مدارک زیر را دارا باشید:

  • تاییدیه رزرو هتل
  • دعوت نامه دوست و یا اقوام به عنوان میزبان در صورت اقامت در مسکن آنها (همچنین ممکن است به کپی پاسپورت و کارت شناسایی میزبان و مدارک اثبات اقامت وی در حوزه شنگن نیز احتیاج باشد)

مدارکی که قصد شما را برای بازگشت به کشور محل اقامت خود در انتها سفر نشان می دهد:

  • مدارک توجیه نماینده هدف از سفر و برنامه دقیق سفر با جزئیات
  • بلیط رفت و برگشت پرواز
  • مدارک ازدواج و یا سایر مدارک توجیه نماینده داشتن ارتباط خانوادگی در کشور مبدا
  • مدارک شغلی و استخدام، مدارک و سوابق بیمه تامین اجتماعی
  • مدارک ملکی نظیر سند خانه، اجاره نامه

مدارک اثبات هدف از سفر به اروپا

اگر متقاضی زیر 18 سال باشد به مدارک زیر نیز احتیاج است:

  • گواهی تولد
  • رضایت نامه یکی از والدین (در صورتی که تنها با یکی از آنها می خواهید سفر کنید)
  • رضایت محضری والدین (چنانچه قصد سفر بدون همراهی والدین و یا قیم قانونی را دارید)

برای اهداف کسب و کار و بیزینس به مدارک زیر احتیاج است:

  • دعوت نامه ای از یک شرکت معتبر و مستقر در حوزه شینگن برای شرکت در جلسه یا همایشی مرتبط با کار
  • قراردادها، فاکتورهای پرداخت شده و مدارک دیگری که ارتباط کاری شما را نشان دهد
  • گزارش سالانه و سایر مدارکی که فعالیت های کاری شرکت را به طور شفاف نمایش دهد
  • قرارداد، مدارک بیمه تامین اجتماعی و دیگر مدارکی که شرایط فعلی استخدام شما در شرکت را نمایش دهد
  • بلیط شرکت در سمینار کاری که قصد شرکت در آن را دارید

برای دانشجویان و دانش آموزان به مدارک زیر احتیاج است:

  • مدرک ثبت نام در موسسه آموزشی
  • اثبات ثبت نام در کلاسها

*تمام مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند.

بیمه شینگن (Schengen insurance) چیست؟

برای به دست آوردن ویزای شینگن اروپا، بیمه مسافرتی و درمانی شما باید حداقل شرایط لازم را داشته باشند؛ به این معنا که این بیمه باید شما را در کل منطقه شینگن (حتی کشورهایی که شما برنامه ای برای سفر به آنها ندارید) از نظر وقوع حوادث، بیماری ها و معالجات اضطراری و همچنین بازگشت به کشور مبدا در صورت فوت شدن را با مبلغ حداقل 30,000 یورو پوشش دهد.

هزینه درخواست ویزای شینگن اروپا 2020

به طور کلی در صورتی که احتیاج به دریافت ویزای شینگن برای ورود به این منطقه داشته باشید ملزم به پرداخت هزینه ای تعیین برای انواع ویزای کوتاه مدت و ترانزیت به سفارت شنگن خواهید بود که به توضیح زیر است:

  • متقاضیان 13 ساله و بزرگتر: 60 یورو (در حدود 70.70 دلار آمریکا)
  • بچه ها 6 تا 12 ساله: 35 یورو (در حدود 41.24 دلار آمریکا)
  • بچه ها 5ساله و پایین تر: بدون هزینه، رایگان
منبع: اینترنت
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1233

به "ویزای شینگن اروپا انواع ویزای شینگن اروپاچگونه ویزای شینگن اروپا بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای شینگن اروپا انواع ویزای شینگن اروپاچگونه ویزای شینگن اروپا بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید