تفاوت روکش فلزی و روکش تمام سرامیک دندان از دیدگاه دندانپزشکان

به گزارش لیسون، خبرگزاری خبرنگاران- شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که کدام روکش دندان ، بهترین نوع روکش می باشد ؟ اما همیشه این نکته را بدانید که در همه آسیب هایی که برای دندان ها ایجاد می شود نمی توان تنها یک نسخه و استفاده از یک روکش را تجویز کرد . دندان پزشکان با توجه به شرایط موجود و سطح آسیب دیدگی و همینطور معیارهای بیمار در مورد زیباسازی ، دست به انتخاب یکی از روکش های دندان ها می زنند .

تفاوت روکش فلزی و روکش تمام سرامیک دندان از دیدگاه دندانپزشکان

دکتر شیرین قاسمی دندان پزشک زیبایی در کرج ، با دانش و تخصصی که در این حوزه دارد می تواند در انتخاب نوع روکش مناسب برای دندان هایتان به شما کمک کند . حضور در کلینیک دکتر شیرین قاسمی در کرج ، شما را با خدمات متنوع در جهت زیباسازی و ترمیم دندان هایتان روبرو می کند جهت دیدن پورتفولیو و اخذ نوبت می توانید به وبسایت شخصی (https://drshiringhasemi.com/) ایشان مراجعه نمایید.

ما در ادامه این مقاله روکش فلزی و روکش سرامیکی را باهم مقایسه می کنیم و مزایا و معایب هر یک را بیان می کنیم . با ما همراه باشید .

روکش تمام سرامیک (پورسلین)

از بزرگ ترین مزیتی که روکش تمام سرامیک یا پورسلین از آن برخوردار است می توان به زیبایی قابل توجه آن اشاره کرد . روکش دندان تمام سرامیکی به شکل شگفت انگیزی شبیه دندان های زنده و طبیعی به چشم می آید و به ندرت کسی مصنوعی بودن آن را درک می کند . می توانیم با قاطعیت بگوییم که برای زیباسازی دندان هایی که کاملا در معرض دید می باشند و زیبایی آنها به شدت دارای اهمیت می باشد ، این روکشها بهترین گزینه هستند .

با همه این توصیفات ، در مورد یکی از نقص های این نوع روکش دندان ، باید بگوییم که در مقایسه با روکش تمام فلزی و روکش سرامیکی فلزی (سرامیک با اسکلت فلزی) از استحکام کمتری برخوردار می باشند . البته انواع جدیدتری که از روکش تمام سرامیک به وجود آمده اند ، بسیار محکم تر از گذشته می باشند اما هنوز هم در مقایسه با روکش فلزی و سرامیکی فلزی ضعیف می باشند .

هزینه روکش های دندان فلزی و سرامیکی فلزی به طور میانه 10 تا 20% بیشتر از روکش های سرامیکی می باشد . برای دندانهای عقبی که فشار زیادی را تحمل می کنند ، و همینطور در حالتی قرار دارند که در معرض دید نمی باشند و جنبه زیبایی چندان در آنها اهمیت ندارد ، از روکشهای محکم تری مثل روکش فلزی استفاده می گردد .

اگر تمایلی به ایمپلنت کردن دندان و یا ارتودنسی ندارید ، می توانید برای دندانهای جلویی که در معرض دید قرار دارند و نیازمند ظاهری طبیعی می باشند ، از روکش تمام سرامیک استفاده کنید . می دانید که روکش تمام سرامیک برای دندانهای عقبی مناسب نمی باشد زیرا که احتمال شکستگی و لب پر شدگی در آنها بیشتر وجود دارد به جهت فشاری که متحمل می شوند . پس جایگاه و موقعیت دندان می تواند در انتخاب نوع روکش موثر باشد .

مزایا و معایب روکش تمام سرامیک:

روکش های تمام سرامیک به جهت اینکه در حد بالایی طبیعی و زنده به نظر می رسند ، غالبا گزینه اول برای بازگرداندن دندان های جلویی می باشند . البته بعضی از انواع آنها در بازسازی ظاهر طبیعی دندان بهتر عمل می کنند . به همین دلیل قرار دادن لایه های مختلف سرامیک برای زیبایی و استحکام استفاده می گردد .

تنها نگرانی در مورد روکش های تمام سرامیک بحث استحکام آنها می باشد که باید بگوییم نسبت به PFM ها و تمام فلز ها از استحکام کمتری برخوردار می باشند . معمولا توصیه می گردد که در دندان های عقبی که نیروهای جویدن به آنها وارد می گردد از روکش تمام سرامیک استفاده نگردد .

روکش سرامیکی فلزی (سرامیکی با اسکلت فلزی)

روکش سرامیکی فلزی یا سرامیک جوش خورده به فلز به اختصار به PFM معروفیت دارد . ساخت این نوع روکش دندان در جهت برطرف کردن نقص در دوام و استحکام روکش تمام سرامیک می باشد و سعی شده است تا همان زیبایی و طبیعی بودن نیز حفظ گردد .

روش ساخت آن به حالتی می باشد که یک لایه سرامیک بر روی اسکلت فلزی با جوش خوردن قرار می گیرد که سبب بالاتر رفتن استحکام روکش دندان گردد . روکش سرامیکی فلزی در برابر آسب ها بسیار مقاوم می باشد . باید بگوییم که مقاومت آنها هیچ وقت به روکش تمام فلزی نمی رسد اما می توان با خیالی راحت گفت که برای دندانهای عقبی گزینه مناسبی می باشند .

روکش پی اف ام از نظر زیبایی هم در سطح قابل قبولی واقع شده است اگر چه که از نظر دارا بودن خواص بازتاب دهندگی نور و طبیعی بودن به سطح و اندازه روکش تمام سرامیک نمی باشد .

در مورد این نوع روکش دندان باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم . اگر در روکش سرامیکی فلزی ، لثه پس روی کند ، با توجه به اسکلت فلزی داخل در روکش PFM ، یک حلقه فلزی در لبه روکش یعنی به نوعی در سطح لثه ظاهر می گردد که می تواند زیبایی روکش را تحت الشعاع خود قرار دهد . این موضوع باید در مورد دندانهای جلویی که در معرض دید می باشند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد . نکته دیگر اینکه اگر روکش سرامیکی فلزی دندان به درستی و با مهارت کافی اجرایی نگردد و دندانپزشک از سطح جونده دندان غافل باشد ، ممکن است سبب ساییدگی دندان مقابل گردد و یا اینکه بخش سرامیکی دچار شکستگی بگردد .

انتخاب یک دندان پزشک متخص زیبایی و مراجعه به آن از ضروریات می باشد . دکتر شیرین قاسمی بهترین دندان پزشک زیبایی در کرج می باشد که از تخصص و مهارت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار است و شما با اطمینان کامل می توانید تحت درمان قرار بگیرید و نتیجه مطلوب را بر روی دندان های خود بگیرید .

مزایا و معایب PFM ها:

از مزایای روکش های سرامیکی فلزی می توان به استحکام آنها اشاره کرد و دیگر اینکه در حد قابل توجهی طبیعی و زنده به نظر می رسند و به گونه ای همرنگ با دندان های طبیعی می باشند .

در مورد معایب این نوع روکش هم بخواهیم مطلبی را بیان کنیم باید بگوییم که فلزی که زیر روکش واقع شده است ممکن است در صورت پس روی لثه به شکل یک خط تیره در لبه روکش نمایان گردد و ظاهر روکش را دچار تغییر بدی کند . قابل بیان است که معمولا دندانپزشک ها لبه روکش را زیر خط لثه می برند اما خب باید بدانیم که اگر لثه با تحلیل رو به رو گردد ممکن است که این حاشیه پدیدار گردد .

بدست آمدن ظاهر طبیعی در روکش های فلزی سرامیکی به راحتی روکش های تمام سرامیک نمی باشد ، بلکه این ظاهر طبیعی در طی فرآیند هایی صورت می گیرد و رنگ تیره فلز پوشانده می گردد و شکل و رنگ طبیعی را به روکش می دهد .

روکش های PFM اگر به درستی بکارگیری نشوند ممکن است سایش دندان مقابل را ایجاد کنند .

کلام نهایی

ما در این مقاله گفتیم که هیچ گاه نمی توان از یک نوع روکش برای هر نوع آسیب دیدگی در دندان ها استفاده کرد . حتی در انتخاب نوع روکش باید دقت کنیم که روکش را طبق جایگاه و موقعیت دندان انتخاب کنیم ، به طور مثال در دندان های عقبی باید از روکشی بکارگیری کنیم که از استحکام بالایی برخوردار باشد و در دندان های جلویی باید روکشی مد نظر ما باشد که ظاهری طبیعی و زنده را از خود به نمایش بگذارد .

مطلب آخر اینکه رجوع به متخصص ماهر و با تجربه می تواند کمک بزرگی به شما بکند تا انجام روکش دندان هایتان به نحو مطلوبی رقم بخورد . دکتر شیرین قاسمی بهترین دندان پزشک زیبایی در کرج می باشد . می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دندان پزشکی دکتر شیرین قاسمی در کرج از خدمات زیبایی و ترمیمی آن برخوردار شوید و در بهترین حالت ممکن نسبت به زیباسازی دندان ها

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1921

به "تفاوت روکش فلزی و روکش تمام سرامیک دندان از دیدگاه دندانپزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت روکش فلزی و روکش تمام سرامیک دندان از دیدگاه دندانپزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید