بازسازی خانه: راه های افزایش نور خانه در بازسازی ساختمان

به گزارش لیسون، نور در ساختمان همیشه در سبک زندگی و روحیه ساکنان نقشی حیاتی داشته و دارد. تحقیقات زیادی از سوی متخصصان روان درمانی منتشر شده است که اذعان دارند، استفاده از نور مناسب در درمان افسردگی های ناشی از فصل زمستان تأثیری شگرف دارند. برای افزایش نور در خانه راه های زیادی وجود دارد که بعضی از آن ها را می توان در فرایندهای بازسازی ساختمان پیاده کرد. در ادامه این مطلب از بلاگ خبرنگاران، راه هایی برای افزایش نور را در زمان بازسازی ساختمان آنالیز می کنیم.

بازسازی خانه: راه های افزایش نور خانه در بازسازی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نور در معماری همواره جایگاه رفیعی داشته است. بسیاری از معماران بزرگ جهان، گذشته از کارکرد روشنایی، بخشی از زیبایی طرح خود را با استفاده از تابش نور تأمین می کردند. گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان یا شاهکار نورهای رنگی مسجد نصیرالملک شیراز از نمونه های شاخص این هنرمندی هستند. لوکوربوزیه در معماری کلیسای رونشان، کلیسای Sainte Marie de La Tourette (دیر سنت ماری) و کلیسای سنت پیر در فرمینی به طرز استادانه ای با تزئینات، بافت ها و شکاف ها بازی نموده است تا نوعی از معماریِ جنبشی را با نور خورشید ایجاد کند.

شاید امروزه در آپارتمان هایی که ما ساکن آن ها هستیم، دیگر به ظرافت نور در ساختمان توجه نمی گردد و نهایتا کارکرد روشنایی آن مورد توجه قرار می گیرد، اما گاهی با شناخت نورها می توان محیط زندگی خود را بهتر کرد.

انواع منابع نور در ساختمان را بشناسید

نور طبیعی

نور طبیعی یکی از عناصری است که در تغییر ماهیت فضای داخلی ساختمان تأثیر به سزایی دارد. یکی از مهم ترین تعیینه های نور طبیعی توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می گردد.

مؤثرترین روش استفاده از نور خورشید تأمین نور ساختمان با روشنایی طبیعی است. حتی برترین لامپ های رشته ای در مقایسه با نور خورشید برای تأمین اندازه معینی روشنایی به اندازه بیشتری انرژی الکتریکی برای هر مترمربع احتیاج دارند و اندازه بیشتری گرما فراوری می نمایند. مشارکت نور طبیعی در تأمین روشنایی هر ساختمان باید در عین توجه به مقابله با جذب حرارت نامطلوب صورت پذیرد.

اگر در پی افزایش نور طبیعی در ساختمان هستید، در ویدیوی زیر نکات کاربردی خوبی در این زمینه گفته شده است.

نور مصنوعی

نور مصنوعی در زمینه ها و بخش های گوناگون خانه با اهداف متنوعی استفاده می گردد. در استفاده از نورهای مصنوعی باید به مسئله مهم رنگ توجه کرد زیرا رنگ است که به فضا روح و جان می دهد و برای طراحی داخلی باید روان شناسی رنگ را لحاظ کرد. نباید نور را فقط بنا به سلیقه انتخاب کرد. نور بایستی با روحیه کاربران خانه سازگار باشد. نورهای مصنوعی به دو دسته نورهای کاربردی و نورهای تزیینی تقسیم می شوند.

در عملیات بازسازی ساختمان با نورهای داخل خانه چه کنیم؟

ابتدا باید تکلیف مان را در بازسازی ساختمان با خود تعیین نموده و چند سئوال اساسی مطرح کنیم:

  • تا چه حدی می خواهم ترکیب خانه را عوض کنم؟
  • چقدر می خواهم هزینه کنم؟
  • برای بازسازی چقدر زمان دارم؟

پاسخ این سه سوال تا حد زیادی تکلیف ما را با خود تعیین می نماید. به هر شکل سپردن کار به یک متخصص برترین گزینه است؛ اما با داشتن اطلاعاتی کلی می توان تا حدودی از پس طرح بازسازی برآمد.

اصل اول در طراحی نور در بازسازی ساختمان چیست؟

اصل اول شناخت نورها و فضاهاست که پیش از این در مطلب از خانه ام چه می خواهم؟ با آن آشنا شده ایم. پلان خانه را روبرویتان قرار دهید و با آموخته هایتان از نورها تطبیق دهید. آیا نور جنوب برای فضاهای عمومی در نظر گرفته شده است؟ آیا نور سمت اتاق خواب ها کنترل شده است تا در ساعات اولیه صبح باعث آزار نگردد؟ پیشنهاد این است که اگر به بازسازی کلی خانه می پردازید، در توده گذاری نو پلان به اصول استفاده از نورهای طبیعی پایبند باشید. نور جنوبی را حتما به پذیرایی و آشپزخانه تان اختصاص دهید.

زمانی که مجبورید از یک نور برای آشپزخانه و پذیرایی تان بهره ببرید (علی الخصوص در پلان هایی با عرض کم) سعی کنید نور ابتدا به آشپزخانه بتابد. اما راستا عبور نور تا پذیرایی را بسیار ساده و خلوت طراحی کنید. از ایجاد تاج و کمد روی میز اپن بپرهیزید تا موانع رسیدن نور به پذیرایی به حداقل برسد.

  • بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی و پیاده سازی نمای بیرونی ساختمان

از معجزه آینه غافل نشوید!

در بسیاری از فضاهایی که نور از یک چشمه وارد می گردد و به تناسب فضا نور اندک است، می توان با ایجاد تونل های آینه ای، نور را به فضاهای بیشتری منعکس کرد. صد البته باید به راستا بازتابش نور توجه کرد تا مزاحمتی برای چشم کاربران ایجاد نکند.

آجرهای شیشه ای را جدی بگیرید!

گاهی با ایجاد یک خبرنگاران آجر شیشه ای ضمن حفظ حریم خصوص می توان نور بیشتری به خانه تاباند. نورها را محبوس نکنید.

در پایان یادمان باشد، ما همواره با محدودیت در پلان روبرو هستیم. پس وقتی تمام کوشش مان را کردیم تا از نور طبیعی بهره برداری کنیم، از نور مصنوعی هم غافل نشویم. هر چه نباشد، در طول هفته بیشتر ما رنگ روز خانه مان را نمی بینیم.

اگر خانه ای خریده اید که برخی قسمت هایش رضایت شما را جلب نمی نماید و قصد دارید خانه را بازسازی کنید، حتما این موارد را مدنظر قرار دهید تا خانه شما به خانه ای ایده آل تان نزدیک تر گردد.

آگهی های فروش مسکونی در خبرنگاران

گاهی اوقات افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی درباره بازسازی ساختمان و تبدیل محل سکونتشان به ساختمانی نسبتا ایده آل دست روی دست می گذارند و قید اصلاحات خانه را می زنند. اما ما پیشنهاد می کنیم راهنماهای ما درباره خانه را دنبال کنید و پس از کسب اطلاعات کافی درباره بازسازی ساختمان، آستین هایتان را برای تغییر ساختمانی که در آن زندگی می کنید به ساختمان ایده آل تان بالا بزنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2079

به "بازسازی خانه: راه های افزایش نور خانه در بازسازی ساختمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازسازی خانه: راه های افزایش نور خانه در بازسازی ساختمان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: راه های افزایش نور خانه در بازسازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید