تهسیل امور دفاتر اسناد رسمی با آیین نامه جدید

به گزارش لیسون، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اگرچه ما به بعضی از مواد آیین نامه جدید دفاتر اسناد رسمی ایراد داریم، اما بخش قابل توجهی از این آیین نامه جدید به گونه ای موجب تسهیل در امور می گردد.

تهسیل امور دفاتر اسناد رسمی با آیین نامه جدید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، علی خندانی در حاشیه جلسه هم اندیشی رؤسای کانون های سردفتران و دفتریاران سراسر کشور که به میزبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار گشت، اضافه کرد: آیین نامه جدید دفاتر اسناد رسمی ابتدای سال جاری به وسیله رئیس قوه قضائیه به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شد.

وی گفت: پیشنهاد های زیادی در زمان تهیه این آیین نامه داده بودیم و در نهایت آیین نامه ای مصوب شد که یک سری تکالیف بر دفاتر ایجاد نموده و به گونه ای تسهیل در امور است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: به کل آیین نامه اشکال وارد نمی کنیم، اما یک سری موارد و مفاد آن مورد اعتراض همکاران ما در سراسر کشور است که در نشست امروز آقای خداییان این مژده را داد امکان اصلاح آیین نامه وجود دارد.

آقای خندانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای توسعه سند رسمی چه برنامه ای دارید؟ گفت: هیچ کس در کشور ما چه حقوقدان و چه غیر حقوقدان ادعا نمی نماید که سند عادی بر سند رسمی ارجح است.

وی اضافه کرد: برای اعتبار سند رسمی طرحی در مجلس مطرح است که امیدواریم بعد از برطرف ایرادات آن در شورای نگهبان به قوه قضائیه برای اجرا ابلاغ گردد و مبنای این طرح این است که سند عادی در هیچ مقوله ای نداشته باشیم و هر سندی در کشور حتی قرارداد های خصوصی افراد به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی منعقد گردد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در این قانون وظایف دفاتر معاملات املاک و اتومبیل معین شده است و اگر این قانون تصویب گردد انقلابی در حوزه دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند و اعتباربخشی به سند رسمی خواهد بود.

آقای خندانی درباره برگ سبز خودرو نیز اضافه کرد: چندین سال است که درباره سند رسمی خودرو میان نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی اختلاف وجود دارد و اعتقاد داریم ماده 29 قانون جرایم هدایت و رانندگی، تکلیف را به صورت کامل معین نموده و واضح است که ابتدا مردم برای تعویض پلاک باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند و برای تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه داشته باشند و این موضوعی کاملا روشن است.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، وی گفت: اگر دوستانی اعتقاد دارند که انجام یک اقدام مانع از اقدام دیگری خواهد شد، استنباط اشتباهی است و برخلاف بحث، توسعه اعتبار سند رسمی است که نظام و حاکمیت آن را دنبال می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1632

به "تهسیل امور دفاتر اسناد رسمی با آیین نامه جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهسیل امور دفاتر اسناد رسمی با آیین نامه جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید