روش استاندارد برای مشخص مشخصات و اندازه گیری تعلیقه های نانوکربنی ارائه شد

به گزارش لیسون، در نودوسومین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو به صورت مجازی استاندارد فناوری نانو - تعلیقه های نانوکربنی - معین مشخصات و روش های اندازه گیری تصویب و آماده انتشار شد.

روش استاندارد برای مشخص مشخصات و اندازه گیری تعلیقه های نانوکربنی ارائه شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، نانولوله های کربنی به دلیل حوزه وسیع کاربرد آن مانند ماده تقویت کننده چندسازه، مخازن هیدروژن، ابرخازن ها، حسگر های مولکولی و سوزن های پروب روبشی مورد توجه نهاده شده اند. با افزودن درصد های وزنی پایین نانولوله های کربنی می توان در خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی توده بهبود قابل ملاحظه ای را ایجاد نمود.

عملکرد نانومواد می تواند پس از فراوری با تشکیل انبوهه ها یا کلوخه ها کاهش یابد. تعلیقه های حاوی نانولوله های کربنی چنددیواره، آن را پایدار می نماید، از کلوخگی جلوگیری می نماید و حین جابجایی آسیب به محیط را کاهش می دهد. این تعلیقه ها امروزه به صورت گسترده تأمین می شوند و احتیاج به مشخص مشخصات آن ها وجود دارد. این مشخصات ارتباط بین بخش های موردنظر و تجاری کردن تعلیقه های نانولوله کربنی را تسهیل می نماید و یاری می نماید تا عملکردی ثابت در محصولات نهایی ایجاد گردد.

نود و سومین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو در روز دوشنبه 8 دی 1399 به صورت مجازی برگزار گردید و استاندارد فناوری نانو - تعلیقه های نانوکربنی - مشخص مشخصات و روش های اندازه گیری تصویب و آماده انتشار گشت. این استاندارد، مشخصاتی را مشخص می نماید که در تعلیقه های حاوی نانولوله های کربنی چند دیواره باید اندازه گیری گردد. این استاندارد شامل مشخصات ضروری و فرعی تعلیقه نانولوله کربنی و روش های اندازه گیری آن هاست.

برای تدوین این استاندارد ملی، استاندارد بین المللی ISO/TS 19808 مورد استفاده نهاده شد که در سال 2020 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) منتشر گشته است. این استاندارد با حمایت گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو و با مشارکت متخصصانی از دانشگاه ها و پژوهشگاه استاندارد در حوزه های مواد و فیزیک و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو تدوین گشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1396

به "روش استاندارد برای مشخص مشخصات و اندازه گیری تعلیقه های نانوکربنی ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش استاندارد برای مشخص مشخصات و اندازه گیری تعلیقه های نانوکربنی ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید