سوغات کهگیلویه وبویر احمد ، بهترین ها را در سفر خود تهیه کنید.

به گزارش لیسون، ازآنجایی که استان کهگیلویه وبویر احمد در منطقه ای کوهستانی واقع شده ، سوغات این استان بی تاثیر ازوضعیت جغرافیایی این منطقه نیست. این سوغاتی ها انواع مختلف محصولات کشاورزی را شامل می شود . برای آشنایی با برخی از سوغات یاسوج در ادامه مجله خبرنگاران را همراهی کنید .

سوغات کهگیلویه وبویر احمد ، بهترین ها را در سفر خود تهیه کنید.

زیبایی های کهگیلویه وبویر احمد

بیشترین مساحت این استان را منطقه ها کوهستانی و مرتفع تشکیل داده است . طولانی ترین چین خوردگی رشته کوه زاگرس و بلندترین قله های رشته کوه دنا در این استان واقع شده است . یاسوج که به علت موقعیت جغرافیایی و ویژگی های خاص اقلیمی اش مرکز طبیعت ایران خوانده می گردد؛ مرکز استان کهگیلویه وبویر احمد می باشد.در شمال شهر یاسوج بزرگ ترین پارک جنگلی جنوب کشور قرار گرفته است. در فصل تابستان گردشگران زیادی به علت جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی فراوان از این استان دیدن می کنند کهگیلویه وبویر احمد یکی از استان های کوچک و کم جمعیت می باشد که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. بعد از عبور از جاده های پر پیچ و خم درون جنگل های بلوط به آبشار کمردوغ شهرستانکهگیولیه و بویر احمد می رسید . که بسیار دیدنیی می باشد.شهر گردشگری سی سخت که در ارتفاعات واقع شده در مجاورت خود دریاچه کوه گل را دارد که برای رسیدن به آن باید کمی کوه پیمایی کنید. روستاهای گردشگری مارین و نیمدور شهرستان گچساران، محل دفن حکیمه خاتون خواهر امام رضا (ع) در امام زاده بی بی حکیمه گچ ساران دارای موقعیت جغرافیایی ویژه ای می باشند. در نزدیکی شهر دهدشت شهر تاریخی و قدیمی بلاد شاپور یا هفت گنبد واقع شده که قدمت بنای اولیه آن به دوران ساسانی باز می گردد ، که از نظر تجاری و مذهبی در دوران صفویه جزو شهر های مهم بوده است در شهرستان بهمئی نقش برجسته ها و سنگ نوشته های تنگه باستانی سولک را می توانید مشاهده کنید که به حکومت الیمایی ، که یکی از حکومت های محلی دوره اشکانی بوده است تعلق دارد.

سوغاتی های خوراکی یاسوج

گردو : در سفر به یاسوج بدانید کهاستان یاسوج با دارا بودن بیش از هفت هزار هکتار از باغ های گردوی کشور یکی زا استان های برتر تولید گردو می باشد و یکی از پرطرفدارتین سوغات یاسوج میباشد. شرایط جغرافیایی باعث شده تا گردوی یاسوج به عنوان یکی از مرغوب ترین گردوهای کشور شناخته گردد و مشتریان زیادی در بازار گردوی کشور داشته باشد.شرایط خاص جغرافیایی این منطقه تاثیر مطلوبی در مرغوبیت گردوهای یاسوج داشته است و از سراسر ایران مشتریان زیادی خواهان گردوی کهگیلویه و بویر احمد می باشند.شهرستان بویر احمد ، چرام و دنا بیشترین گردوی این استان را تولید می کنند . از اوایل نیمه اول شهریور تا اوایل نیمه دوم مهر می توان شاهد برداشت گردو در یاسوج بود.

عسل: کیفیت عسل تولید شده در استان کهگیلویه و بور احمد بسیار بالا می باشد و سوغات کهگیلویه وبویر احمد هم میباشد که در سال حدود 1000 تن عسل در این استان تولید می گردد و می توان این استان را قطب تولید عسل در کشو دانست. در سفر به یاسوج این نکته را در نظر داشته باشید که عسل تولیدی در این استان به کشور های حاشیه ای خلیج همیشه فارس صادر می گردد .از انجایی که زنبور های عسل در این نواحی از پوشش گیاهی غنی که در مراتع کوهستانی و جنگل های طبیعی وجود دارد تغذیه می کنند باعث شده عسل این نواحی از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. برداشت عسل از کندوها از طریق کندوداران از اواخر خرداد آغاز می گردد و تا پایان مرداد این کار ادامه خواهد داشت.

انگور: در سفر به یاسوج در نظر داشته باشید کههر ساله بازار های مصرف در استان های همجوار این استان و دیگر استان های کشور از انگور های تازه این استان پرمی شوند . میزان تولید انگور در این استان سالانه بیش از 36 هزار تن می باشد و یکی از سوغات کهگیلویه وبویر احمد نیز میباشد.انگور در استان یاسوج و به عنوان سوغات یاسوج به صورت دیمی و هم به صورت کشت آبی ، کشت می گردد تولید کنندگان اصلی انگور در استان یاسوج شهرستان های باشت و چرام و دنا می باشند که برداشت انگور از اواسط مرداد انجام می گردد . انگورهای مهم استان عبارتند از عسگری ، یاقوتی ، سیاه ، رجبی ، ریش بابا و رطبی .

ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلای منطقه گردشگری موگرمون، در شهرستان لنده، از نظر کیفیت در سراسر کشور معروفیت دارد و یکی از برجسته ترین سوغات یاسوج میباشد پرورش آبزیان در این استان به علت وجود منابع آبی زیاد شرایط مناسبی دارد. بیشتر حجم تولید استان در زمینه ماهی پرورش ماهی قزل آلا که جزو آبزیان سرد آبی می باشد است . 10 درصد از نیاز بازار داخلی به ماهی از طریق این استان تامین می گردد و از نظر تولید ، پرورش و تکثیر قزل آلا رتبه چهارم کشور به این استان اختصاص داده شده است.از مشهور ترین ماهی های قزل آلا از نظر کیفیت در کشور ماهی قزل آلای موگرمون در شهرستان لنده می باشد که یکی از منسب ترین سوغات یاسوج نیز میباشد. موگرمون در 5 کیلومتری شهرستان لنده واقع شده است

صنایع دستی

انواع گلیم: انواع گلیم که از طریق زنان عشایر و روستایی در منطقه ها مختلف استان بافته می گردد مهم ترین محصول صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد . گمچه یکی از مشهور ترین انواع گلیم است ، که عشایر قشقایی ساکن این استان آن را می بافند.سوغات یاسوج ، گمچه است که از آن به عنوان زیر انداز و رویه پشتی استفاده می گردد یک نوع گلیم گل برجسته می باشد . زمینه گمچه مثل گلیم و حاشیه و نقوش به روش قالی بافی بافته می گردد.گلیم مشته از دیگر گلیم های مشهور کهگیلویه وبویر احمد وشهرستان یاسوج می باشدو از سوغات این شهر می باشد که فقط در بخش دیشموک و از طریق زنان روستای درغک در شهرستان کهگیلویه بافته می گردد که روش بافت خاصی دارد و این نوع گلیم یک رو و ضخیم می باشد.بافت این نوع گلیم به گونه ای است که در یک طرف نقش بافته می گردد اما در روی دیگر نمایان می گردد یعنی این که قسمت زیرین گلیم روی دار قرار می گیرد و قسمت روی گلیم در پشت دار قرار داده می گردد و دارای نقش می باشد. قطر این نوع گلیم به علت این که پرز های اضافی در قسمت زیرین به صورت رها گذاشته می گردد بیشتر است. در کهگیلویه و بویر احمد علاوه بر این دو نوع گلیم که معرفی کردیم گلیم ساده که گلیم دو رو یا تخت به آن می گویند نیز بافته می گردد . روش بافت گلیم ساده به صورت پود گذاری و بدون پرز می باشد رشو کار اینگونه است که برای ایجاد طرح مورد نظر نخ پود را از لابه لای تارها عبور می دهند

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2163

به "سوغات کهگیلویه وبویر احمد ، بهترین ها را در سفر خود تهیه کنید." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات کهگیلویه وبویر احمد ، بهترین ها را در سفر خود تهیه کنید."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید