مدیر پیمان کیست و چه وظایفی در پروژه های ساختمانی دارد؟!
به گزارش لیسون، مدیر پیمان در چرخه عمر کاری خود برای سازمان یک نقش اساسی را ایفا می نماید: خدمت به عنوان واسطه بین شرکت ها، کارمندان، مشتریان، فروشندگان و پیمانکاران مستقل! این عنوان شغلی بدان معنآ است که مدیران پیمان به عنوان اصلی ترین فرد در تسهیل کردن مذاکرات، توصیه ها، نگهداری سوابق، نظارت، تغییر مدیریت و موارد دیگر فعالیت می نمایند. در کنار بعضی از بهترین شیوه ها در خصوص چگونگی سازماندهی فعالیت های حاکم بر پروژه های ساختمانی، مدیر پیمان وظیفه مدیریت قرارداد و ایجاد فرآیند بهینه در پیشبرد اهداف پروژه را دارد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.
جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.
مدیر پیمان کیست؟
سه نقش اساسی یک مدیر پیمان عبارتند از تهیه قرارداد، ارزیابی، مذاکره و اجرا است. مدیران پیمان در حوزه ساختمانی از دولتی گرفته تا خصوصی را پوشش می دهند. صرف نظر از نوع سازمان، مدیران پیمان مسئول اصلی در ایجاد و مدیریت کلیه قراردادهایی هستند که سازمان ها از آن ها استفاده می نمایند. برای نظارت بر موفقیت آمیز بودن قراردادها، مدیران باید در زمینه های متعددی از جمله انطباق قانونی، مذاکره و مدیریت روابط ماهری داشته باشند.
مدیر پیمان غالباً به عنوان اصلی ترین نقطه تماس بین یک تجارت و اشخاص ثالث، برای اطمینان از آنالیز به موقع و تأیید هرگونه تغییر در پیشبرد کار فعالیت می نمایند. او همچنین توصیه هایی را ارائه می دهد و مستقیماً با وکلای مشتری یا خریداران در تماس است تا یک سند نهایی را تهیه کند که برای همه طرفین رضایت بخش باشد. ساده سازی فرآیندهای ارتباطی و نظارت برای موفقیت در یک سازمان بسیار مهم است و داشتن ابزاری که به طور اتوماتیک فرآیندها را انجام داده و کلیه مکالمات و ویرایش ها را در یک مکان نگه داشته باشد، برای چرخه عمر قرارداد و کارآیی مدیر قرارداد مهم است.
فواید حضور مدیر قرارداد
مزایای همکاری با مدیر پیمان به توضیح زیر هستند:
- مدیر پیمان در کنار تیم طراحی می تواند تجربیات و مهارت های اجرایی و عملیاتی خود را با آن ها به اشتراک بگذارد. این همکاری بین دو گروه از افراد به موفقیت در پروژه منجر می گردد.
- مدیر پیمان در واقع طرف قرارداد با کارفرما است، از این رو او بر پیمان کارانی که به خدمت گرفته است نظارت می نماید. به همین ترتیب می توانید بر پیشرفت پروژه نظارت بیشتری داشته باشید.
- کارفرما به طور مستقیم با مدیر پیمان در تماس خواهد بود و احتیاج نخواهد داشت با تک تک پیمانکاران مشغول در پروژه در ارتباط باشد. این مورد به بهینه کردن زمان و هزینه های کار یاری شایانی می نماید.
- وجود یک مدیر ارشد در عملیات ساختمانی می تواند به هماهنگی و توازن بیشتر کار یاری کند. وجود چندین پیمانکار ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی در اجرای پروژه گردد.
- مدیر پیمان می تواند به عنوان یک شریک برای کارفرما محسوب گردد. او حافظ مال کارفرما و نیروهای کاری او است.
وظایف مدیر پیمان
وظایف اصلی مدیران پیمان شامل موارد زیر است:
- مشاوره در خصوص قراردادها
- مشاوره در خصوص امکان سنجی، قابلیت ساخت، هزینه و برنامه ریزی طرح
- مشاوره در خصوص مصوبات قانونی
- معین شاخص های کلیدی عملکرد برای پیمان کاران
- نوشتن، ارزیابی، مذاکره و اجرای قراردادهای مختلف که طیف وسیعی از معاملات را شامل می گردد.
- برنامه ریزی و کنترل هزینه
- تهیه یک برنامه ساخت وساز و تعریف روش های کار بر روی پروژه
- قراردادهای مناقصه کار
- معین پیمانکاران برای هر بخش از پروژه ساختمانی
- رضایت به قراردادهای فرعی توسط پیمان کاران کار
- ترتیب اسکان سایت (محل پروژه) و امکانات رفاهی
- ترتیب کار برای فعالیت های خاص پروژه
- ایجاد و حفظ روابط با تأمین نمایندگان و مشتریان
- حفظ مکاتبات و اسناد مربوط به قراردادها
- ابلاغ و ارائه اطلاعات به ذینفعان در خصوص قراردادها
- مدیریت و هماهنگی قراردادهای کار از جمله فعالیت به عنوان مدیر قرارداد، انجام بازرسی، صدور دستورالعمل و گواهی نامه و موارد دیگر
- جمع آوری اطلاعات، کتابچه راهنمای مالک ساختمان، کتابچه راهنمای کاربر ساختمان، کتابچه راهنمای پروژه، پرونده سلامتی و ایمنی، اطلاعات قبل از ساخت وساز، برنامه مدیریت پسماند سایت و طرح مرحله ساخت
- نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد
- ریاست جلسات توسعه پروژه و تهیه گزارش های پیشرفت برای کارفرما
- موافقت نامه های عدم افشا، موافقت نامه های فروش و خرید، قراردادهای فرعی، موافقت نامه های مشاوره، موافقت نامه های صدور مجوز، توافق نامه های کارشناسی ارشد، آنالیز شرایط و مقررات پیشنهادی مشتری
- توافق نامه توزیع (فروشندگان، نمایندگان، بازاریابی مشترک و موارد دیگر)
- واسطه قراردادی بین کارمندان شرکت و مشتریان
- حفظ سوابق و اسناد مربوط به قرارداد مانند دریافت و کنترل کلیه مکاتبات قرارداد، برگه اطلاعات تماس با مشتری، تغییرات پیمان کاری، گزارش شرایط و سایر اسناد برای کلیه پروژه ها
- در صورت لزوم، هدایت های مربوط به قرارداد را به مدیران پروژه یا سایر کارکنان عملیاتی، از جمله آموزش به مدیران جدید پروژه و سایر کارکنان در شیوه ها و مراحل پیمان کاری خاص ارائه دهید.
- نظارت بر انطباق کارمندان شرکت با رویه های معین شده
- برای اطمینان از پایبندی به منابع اقتصادی گسترده تر و ریسک پذیری از قبیل تشخیص درآمد، سیاست های قیمت گذاری و تخفیف، کنترل های صادرات و موارد دیگر
- رسیدگی به مسئله و مدیریت تغییر
- نظارت بر انطباق معاملات
- نظارت بر توافق نامه سطح خدمات
مهارت های مدیر قرارداد
او باید کلیه جوانب و مراحل پیمانکاری و الزامات فنی ساختمان را درک کند، به علاوه مهارت خوب تجاری نیز داشته باشد. مدیران پیمان باید بتوانند با طیف گسترده ای از مردم روابط کاری قوی برقرار نمایند. او باید بتواند از ابتکار عمل خود استفاده کند و تصمیمات بسیار مفیدی نیز بگیرید. به طور کلی، یک مدیر پیمان باید مهارت های زیر را داشته باشد:
- ارتباطات موثر، فن مذاکره و مهارت های بین فردی
- توجه استثنایی به جزئیات و دارا بودن دقت
- درک عمیق از قراردادها، حاکمیت قراردادها، زبان قراردادها و چرخه کاری قراردادها
- مهارت های تفکر انتقادی و توانایی تحقیق و درک پیامدهای حقوقی و اقتصادی
- مهارت های خواندن، نوشتن و برتر زبانی
- درک عالی از تجارت یا صنعت، خدمات آن، مشتریان و ارائه دهندگان
مطلب پیشنهادی: نمونه قرارداد پیمان مدیریت برای اجرای امور ساختمان
تفاوت مدیر پیمان با پیمان مدیریت چیست؟
پیمان مدیریت با مدیریت پیمان متفاوت است، در اینکه پیمانکاران مدیریت مستقیماً با پیمان کاران کار می نمایند، در حالی که مدیران پیمان فقط قراردادهای تجارتی را مدیریت می نمایند. از نظر حقوقی، پیمان مدیریت به عنوان فرد اصلی عمل می نماید، در حالی که مدیر پیمان به عنوان نماینده شناخته می گردد. این بدان معنا است که در یک پیمان مدیریت، مشتری فقط یک قرارداد را برای اجرا دارد (در حالی که با مدیریت پیمان می توان قراردادهای زیادی را برای اجرای در نظر گرفت)، اما ممکن است آنها از طرف پیمانکاران ضمانت نامه هایی را بخواهند تا بتوانند ادعای مستقیم نمایند.
مطلب پیشنهادی: مدیر پروژه کیست؟
توافق نامه بین مشتری و پیمان مدیریت احتمالاً فعالیت های قبل از ساخت وساز را تحت پوشش قرار می دهد. ضمانت نامه های وثیقه نیز به احتمال زیاد مورد احتیاج است (به عنوان مثال، برای خریداران، مستأجران یا سرمایه گذاران). علاوه بر این، مشتری به احتمال زیاد شرایط قرارداد کار و هرگونه شرط ضمانت نامه قرارداد کار را تعریف می نماید.
یک پیمان مدیریت ممکن است براساس هزینه های ثابت یا متغیر (هزینه های قرارداد کار)، به علاوه یا درصدی از آن، هزینه ثابت یا مبنای هزینه هدف بازپرداخت گردد. شرایط قرار دیدار باید در خصوص آنچه قرار است توسط پیمان مدیریت ارائه گردد (مانند تهیه تسهیلات پروژه) و اینکه آیا این فعالیت ها خدمات پیش از ساخت یا خدمات ساختمانی را تشکیل می دهند را روشن کند.
کلام آخر
یقیناً برای هر پروژه ساختمانی وجود یک فرد با عنوان مدیر پیمان بسیار لازم است. او کسی است پروژه ها را به پیش می راند و وظیفه مدیریت و حراست از پیمان (قرارداد) را برعهده دارد. او کسی است وظیفه مدیریت عملیات پیمانکاری را بر عهده دارد. کارفرمایان به ویژه در پروژه های عظیم ساختمانی خود به تنهایی نمی توانند مسئولیت کلیه فرآیندهای اداری و عملیاتی را بر عهده بگیرند، از این رو وجود فردی به عنوان مدیر پیمان در پروژه ضروری و اجتناب ناپذیر است.
منبع: ویکی ساختمانبه "مدیر پیمان کیست و چه وظایفی در پروژه های ساختمانی دارد؟!" امتیاز دهید
دیدگاه های مرتبط با "مدیر پیمان کیست و چه وظایفی در پروژه های ساختمانی دارد؟!"
فریدون 8 تیر 1400
بسیار مفید بود