تور فرانسه ارزان: موزه جنگ پاریس؛ بازدید از تاریخ ارتش فرانسه (قسمت اول)

به گزارش لیسون، موزه جنگ فرانسه، دید گسترده ای از تاریخ ارتش این کشور، انواع سلاح های جنگی و لحظات نظامی و تاریخی حساس، را به مخاطبان خود عرضه می نماید.

تور فرانسه ارزان: موزه جنگ پاریس؛ بازدید از تاریخ ارتش فرانسه (قسمت اول)

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

موزه جنگ فرانسه یا موزه ارتش پاریس، که در مرکز هتل National des Invalides (بیمارستان جانبازان جنگی) و در کنار رودخانه سن نهاده شده است، دارای تعداد زیادی آثار نمادین و مهم است. این موزه در سال 1905 و زمانی افتتاح شد که دو موزه توپخانه و موزه تاریخ ارتش با یکدیگر ادغام شده و موزه فعلی را تشکیل دادند. موزه جنگ فرانسه دارای بعضی از معتبرترین مجموعه های جهان شامل سلاح های قدیمی و زره پوش ها (سومین موزه بزرگ جهان در این زمینه)، مدل های کوچک توپخانه (منحصر به فرد در جهان) و مجموعه ای بی نظیر از آثار قرن نوزدهم متعلق به ناپلئون بناپارت و مارشال های مخصوص امپراطوری او است.

تاریخچه

لوئیس چهاردهم در تاریخ 24 نوامبر 1670، دستور ساخت مکانی را به عنوان خانه و بیمارستانی برای سربازان سالخورده و بیمار صادر کرد. در واقع، نام این مکان هتل National des Invalides بود که کوتاه شده بیمارستان افراد ناتوان است. معمار این مکان لیبرال بروئنت (Liberal Bruant)، مکانی را در دشت حومه ای Grenelle در نظر گرفت و کار ساخت این مجموعه را در سال 1676 به انتها رساند. در آن موقع، این مکان دارای 15 حیاط بود که بزرگ ترین آن ها با نام حیاط افتخار برای برگزاری تشریفات نظامی مورد استفاده قرار می گرفت. پس از مدتی، به نظر رسید که سربازان داخل این ساختمان نیازمند کلیسا هستند، به همین منظور، ژول هاردوین منسار در ساخت کلیسا به بروئنت یاری کرد، هرچند ساختمان آن در سال 1679 و پس از مرگ معمار تکمیل شد.

کمی پس از آن که کلیسا کامل شد، لوئیس چهاردهم دستور داد تا منسار کلیسایی مجزا، خصوصی و سلطنتی نیز برای این مجموعه در نظر گیرد. این کلیسای تازه که گنبدی بسیار شاخص دارد، در سال 1708 به انتها رسید.

ویژگی های موقعیتی و شاخص این ساختمان، آن را به مکانی مهم و تاثیرگذار در بسیاری از رویدادهای تاریخ فرانسه تبدیل نموده است. در تاریخ 14 جولای 1789، این مکان مورد حمله شورشگران پاریسی نهاده شد که سلاح ها و توپ های آن را به غارت بردند و برای حمله به باستیل در همان روز مورد استفاده قرار دادند. ناپلئون در زیر گنبد این مکان با مراسم و تشریفاتی بزرگ در سال 1840 به خاک سپرده شد، و تنزل رتبه کاپیتان آلفرد دریفوس در سال 1894، در مقابل ساختمان اصلی این مکان صورت گرفت؛ در حالیکه در سال 1906، مراسم آزادسازی او نیز در حیاط اصلی این مجموعه انجام شد.

بیشترین استفاده و کاربری از این ساختمان تا اوایل قرن بیست، خانه و بیمارستانی برای جانبازان نظامی بوده است. در سال 1872، موزه توپخانه به این مکان منتقل شد تا در سال 1896 با موزه تاریخ ارتش ادغام گردد. این دو موزه در سال 1905، موزه ارتش فعلی را تشکیل دادند. همزمان با این اتفاقات، جانبازانی که در این مکان سکونت داشتند، به مراکز کوچک تری به اطراف پاریس منتقل شدند. دلیل این امر آن بود که پس از سال 1872، تعداد جانبازانی که واجد شرایط ماندن در این مکان بودند، به شدت کاهش یافت. از جمله این شرایط، داشتن حداقل بیست سال سابقه خدمت به ارتش بود. بدین ترتیب، این ساختمان، برای هدف اصلی اش یعنی نگهداری از جانبازان جنگی، بسیار بزرگ بود، اما با این حال، این مکان هنوز با نام بیمارستان یا هتلی برای جانبازان جنگی شناخته می گردد.

بخش های موزه

موزه ارتش فرانسه، از جمله مکان هایی است که در آن، مکان و محتوای نمایش آثار، همسو با یکدیگر نهاده شده اند. بدین ترتیب، در هر بخش از این موزه، نه تنها آثار به نمایش گذاشته شده بسیار ارزشمند و تاریخی هستند، بلکه مکان قرارگیری آن ها نیز بسیار حائز اهمیت است. در این قسمت، ما تنها به معرفی بخش های مختلف موزه خواهیم پرداخت تا در مقاله بعد، هر کدام را به صورت مجزا مورد آنالیز قرار دهیم.

  • حیاط اصلی، مجموعه توپخانه
  • دپارتمان قدیمی، سلاح ها و زره پوش های قدیمی (قرن 13 تا 17 میلادی)
  • دپارتمان مدرن، از لوئیس چهاردهم تا ناپلئون سوم (1643 تا 1870)
  • غرفه های نامتعارف
  • گنبد جانبازان، مقبره ناپلئون اول
  • دپارتمان معاصر، جنگ جهانی اول و دوم (1871 تا 1945)
  • یادبود شارل دوگل
  • کاتدرال جانبازان سنت لوئیس

فعالیت های جنبی موزه

موزه ارتش فرانسه به منظور آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با آثار موجود در این موزه و ساختمان آن، فعالیت ها و امکانات متنوعی را برای آن ها در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برگزاری دو نمایشگاه فصلی در بهار و پاییز، به منظور آشنایی بیشتر مردم با تاریخ ارتش فرانسه
  • برگزاری کنسرت های موسیقی کلاسیک در موزه
  • استفاده از سالن های تاریخی ساختمان، جهت اجراه به افراد برای برگزاری همایش و جلسات
  • برگزاری کارگاه ها، بازی ها و جلسات داستان گویی برای افراد جوان و خانواده ها
  • استفاده از راهنما برای بازدیدهای گروهی
  • استفاده از اپلیکیشن و برنامه های قابل نصب روی گوشی، جهت به اشتراک گذاری بیشتر اطلاعات درباره مجموعه
  • استفاده از راهنمای دیجیتال روی تلفن همراه بازدیدکنندگان

این موزه بعلاوه دارای مجموعه کتاب فروشی و رستوران است که پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان خواهد بود. بعلاوه، از جمله دیگر امکانات این موزه می توان به تالار کنفرانس آن اشاره نمود که دارای بسیاری از تجهیزات استاندارد، از جمله سیستم ترجمه به سه زبان جهان است.

منبع عکس: گوگل مپ، سایت موزه ارتش فرانسه و ویکی پدیا

منبع: کجارو / musee-armee.fr / en.wikipedia.org
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1959

به "تور فرانسه ارزان: موزه جنگ پاریس؛ بازدید از تاریخ ارتش فرانسه (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: موزه جنگ پاریس؛ بازدید از تاریخ ارتش فرانسه (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید