گوگل چگونه با پیروی از استراتژی اپل باعث موفقیت خانواده پیکسل می گردد؟

به گزارش لیسون، اپل به تازگی از آیفون های جدید و سیستم عامل iOS 13 رونمایی کرد و در روزهای آینده شاهد معرفی پیکسل های جدید گوگل خواهیم بود. یکی از این شرکت ها با تمرکز بر دسترسی آزاد و شخصی سازی های متنوع توانسته توجه کاربران را جذب کند و دیگری خط تکاملی ساده و جدید را برای محصولش در نظر گرفته است تا کار کردن با آن ساده تر گردد. حتما تا الان دریافته اید که هر یک از این ویژگی ها به کدام شرکت تعلق دارد.

گوگل چگونه با پیروی از استراتژی اپل باعث موفقیت خانواده پیکسل می گردد؟

سیستم عامل اندروید گوگل و پیکسل هایش به عنوان محصولاتی ساده تر و با قابلیت شخصی سازی و انعطاف بیشتر نسبت به اکوسیستم گوشی های هوشمند اپل شناخته می شوند. گوگل برای پیشرفت و پیروزیت خود در این حوزه، از استراتژی چندین ساله اپل که منجر به پیروزیت کامپیوترها و آیفون های این شرکت شده است، پیروی می نماید: ریسک کردن در پذیرش این فلسفه که کاربران سادگی فناوری های رو به رشد را به وجود انتخاب های متنوع و قابلیت های رنگارنگ ترجیح می دهند.

در ادامه به برررسی مواردی می پردازیم که پیروی گوگل از استراتژی اپل را بهتر نمایان می سازند:

اندروید 10 با نسخه های قبلی کاملا متفاوت است

در ابتدای ماه سپتامبر گوگل از اولین نسخه اندروید 10 رونمایی کرد که دیگر اثری از نام دسرها و شیرینی های خوشمزه در آن یافت نمی گردد و تنها به عدد 10 اکتفا نموده است. اما حذف نام خوشمزه های مختلف، تنها قدم گوگل در ساده سازی سیستم عامل نبود. مانتین ویویی ها اندروید 10 را ساده تر، هوشمندتر و مفیدتر از نسل های قبل توصیف می نمایند و به این مورد اشاره دارند که سیستم ناوبری جدید مبتنی بر ژست های حرکتی، امکان جابجایی بین وظایف، به عقب برگشتن و بازگشت به صفحه هوم بدون استفاده از کلیدهای فیزیکی را برای کاربران ساده تر نموده است.

گوگل می گوید ساده تر شدن ناوبری سیستم عامل و سبک تر شدن آن برای اجرای اپ ها، اولویت های او در اندروید 10 بوده اند که به جای ویژگی های حاشیه ای و تزئیناتی، آنچه برای کاربران لازم است را ارائه کند.

گوشی های پیکسل سادگی حداکثری را اولویت قرار داده اند

یکی از بهترین تجربه های کاربری اندروید را می توان در گوشی های پیکسل فراوری گوگل جستجو کرد. این گوشی ها به جای استفاده از پوسته های پر زرق و برق و لایه های سنگین نرم افزاری که در محصولات شرکت هایی همچون سامسونگ و هواوی و برخی فراوری نمایندگان دیگر می بینیم، از نسخه خالص اندروید استفاده می نمایند و به جای اپلیکیشن های شخص ثالث، حضور اپلیکیشن های رسمی گوگل مانند گوگل فوتوز، جی میل، مپس و … را در آن ها شاهد هستیم.

این اقدام گوگل به یک فاکتور مثبت در فروش پیکسل ها تبدیل شده است و حتی برخی کاربرانی که گوشی های سایر فراوری نمایندگان اندرویدی را در اختیار دارند، از اپلیکیشن ها و پوسته هایی استفاده می نمایند تا تجربه ای شبیه رابط کاربری پیکسل داشته باشند.

بازگشت به استراتژی اپل برای اولین آیفون

همان طور که گوگل به سمت ساده سازی اندروید و سیر تکامل خطی گوشی های پیکسل پیش می رود، از سیاست های اتخاذ شده توسط اپل در روزهای شروعین ظهور آیفون نیز بهره می گیرد.

به طور کلی، اپل خیلی زود توانست با معرفی تنها یک محصول که عملکرد بسیار خوبی داشت، خود را به عنوان فراوری نماینده گوشی های هوشمند بشناساند. در مقابل شرکتی مثل نوکیا حضور داشت که بیش از 100 مدل تلفن را برای انتخاب ارائه می کرد تا به بازار مسلط گردد.

اگرچه گوگل امکان استفاده از اندروید را برای سایر شرکت ها و گوشی های هوشمند نیز فراهم نموده است، اما خودش در بخش نرم افزار از اپل پیروی نموده است. هر نسل از گوشی های پیکسل تنها در دو مدل عرضه می گردد که مدل بزرگ تر با پسوند XL معرفی می شوند. (البته این شرکت به تازگی از یک محصول ارزان تر و با قدرت کمتر به نام پیکسل 3a رونمایی نموده است.)

عرضه مدل های ارزان تر و تنوع بیشتر محصولات اپل

در سال های گذشته، اپل تعداد آیفون ها را در هر نسل افزایش داده است تا قدرت خرید کاربران مختلف را پوشش دهند. این رویه از سال 2013 شروع شد؛ زمانی که کوپرتینویی ها آیفون 5 اس را به همراه نسخه ای ارزان تر به نام آیفون 5C معرفی کردند. چهار سال گذشت و اپل بار دیگر در کنار آیفون X هزار دلاری از آیفون 8 و آیفون 8 پلاس رونمایی کرد که قیمت کمتری داشتند. این شرکت سال گذشته نیز علاوه بر آیفون های XS و XS مکس، آیفون XR را نیز معرفی کرد که 750 دلار قیمت داشت.

در همین زمان، اپل همچنان به فروش نسخه های قدیمی تر آیفون به وسیله وب سایت خود اقدام کرد که این روند تا به امروز ادامه داشت. با معرفی خانواده آیفون 11، تعداد آیفون های قابل خرید توسط وب سایت اپل، (با احتساب نسخه های مکس) به 6 مدل رسیده است.

این تنوع به کاربران اجازه می دهد تا با توجه سطح درآمد و احتیاج خود، یکی از مدل ها را انتخاب نمایند. همچنین، این اقدام باعث می گردد تا اپل در بازارهای بزرگی مانند چین و هند که طیف مختلفی از کاربران را در برمی گیرد، فروش پیروز تری داشته باشد.

iOS و اندروید در سال های اخیر بسیاری از ویژگی های مهم را از یکدیگر الهام گرفته اند

در سال های اخیر اپل و گوگل در پلتفرم های موبایلی خود از ویژگی هایی رونمایی نموده اند که پیش از این در سیستم عامل رقیب دیده بودیم. با عرضه iOS 13، می بینیم که این سیستم عامل از ویژگی های جدید مانند تایپ با استفاده از ژست های لمسی برخوردار است؛ امکانی که پیش از این در صفحه کلید گوگل (Gboard) دیده بودیم. همچنین، اپل از یک یادآور مجهز به هوش مصنوعی رونمایی می نماید که مشابه گوگل اسیستنت عمل خواهد نمود. هر دو سیستم عامل اندروید 10 و iOS 13 به حالت تیره (Dark Mode) مجهز هستند و قابلیت جدید Night Sight آیفون، مشابه یکی از ویژگی های دوربین پیکسل 3 است.

در شرایط فعلی بازار گوشی های هوشمند، نمی توان گفت که کدام استراتژی به طور کامل موثر خواهد بود. به نظر می رسد استراتژی اپل در فروش محصولات متنوع با تمرکز بر رده های قیمتی مختلف پیروز بوده است. تیم کوک، مدیر عامل این شرکت در مراسم معرفی محصولات این شرکت که دو هفته قبل برگزار شده بود، خاطرنشان کرد آیفون XR با قیمت 750 دلار توانست محبوب ترین آیفون و محبوب ترین گوشی هوشمند دنیا گردد.

اما استراتژی گوگل هم تا به حال به خوبی پاسخ داده و این شرکت در گزارش ماه جولای خود به این نکته اشاره نمود که فروش پیکسل نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

منبع: Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 400

به "گوگل چگونه با پیروی از استراتژی اپل باعث موفقیت خانواده پیکسل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل چگونه با پیروی از استراتژی اپل باعث موفقیت خانواده پیکسل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید