خواص تخم شربتی و هر آنچه باید در مورد این دانه های پرخاصیت بدانید

به گزارش لیسون، تخم شربتی پای ثابت شربت های تابستانی است. این دانه های ریز غیر از مجذوب کننده تر کردن ظاهر شربت، فواید بی نظیری دارند. در ادامه با تخم شربتی، فواید، عوارض جانبی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا می شوید.

خواص تخم شربتی و هر آنچه باید در مورد این دانه های پرخاصیت بدانید

تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی درواقع بذر نوعی ریحان است. از این بذر فقط برای کاشت گیاه استفاده نمی شود. بسکمک از بذرها را می توانید جداگانه به عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید و مغذی مصرف کنید و تخم شربتی یکی از همین بذرها است.

تخم شربتی شبیه به بذر ریحان معمولی است و از آن کمی ریزتر است. تخم شربتی بذر گیاهی به نام Ocimum basilicum یا ریحان شیرین است که در برخی از نقاط دنیا برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می کنند.

خواص تخم شربتی برای سلامت بدن

استفاده از تخم شربتی در طب سنتی چینی و آیورودا سابقه ای طولانی دارد. خواص تخم شربتی برای سلامت بدن در چند تحقیق اخیر مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه چند مورد از فوید آن را می بینید.

1. منبع غنی از مواد معدنی

یک قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم شربتی، 15 درصد از نیاز روزانه به کلسیم و 10 درصد ازنیاز روزانه به منیزیم و آهن را تامین می کند.

کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان و عملکرد ماهیچه ها ضروری هستند؛ در حالی که آهن برای تولید گلبول های قرمز خون حیاتی است.

بسکمک از مردم از طریق رژیم غذایی خود کلسیم و منیزیم کافی دریافت نمی کنند. خوردن تخم شربتی می تواند کمک کند که در کنار رژیم غذایی بتوانید نیاز روزانه خود به این مواد معدنی را تامین کنید.

به علاوه، دانه تخم شربتی می تواند منبع مهمی از آهن و کلسیم برای افرادی باشد که گوشت یا محصولات لبنی مصرف نمی کنند. اگر رژیم غذایی گیاه خواری دارید برای پیشگیری از کمبود این مواد معدنی، حتما تخم شربتی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. تخم شربتی؛ غنی از فیبر

تخم شربتی سرشار از فیبر، به ویژه فیبر محلول، از جمله پکتین است. این یکی از مهم ترین خواص تخم شربتی است.

فیبر موجود در تخم شربتی به خاطر مزیت هایی که در ادامه عنوان می کنیم، برای سلامتی شما مفید است:

  • مصرف تخم شربتی کمک می کند که بخشی از نیاز روزانه به فیبر را تامین کنید. یک قاشق غذاخوری از آن 7 گرم فیبر دارد که 25 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است. تعداد کمی از ما در طول روز به مقدار کافی فیبر مصرف می کنیم.
  • مصرف تخم شربتی باعث سلامت روده می شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پکتین دارای خواص پربیوتیکی است؛ به این معنی که می تواند باکتری های مفید روده را تغذیه کند و تعداد آن ها را افزایش دهد. این ممکن است شامل باکتری های ضد التهابی باشد که از سلامت روده حفاظت می کنند.
  • تخم شربتی کمک می کند که برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. پکتین می تواند تخلیه معده را به تاخیر بیاندازد و سطح هورمونی را افزایش دهد که این هورمون، باعث احساس سیری در بدن می شود. با این حال، هنوز تعیین نیست که آیا خوردن تخم شربتی برای کاهش اشتها یک استراتژی موثر برای کاهش وزن محسوب می شود یا خیر.
  • مصرف تخم شربتی به کنترل قند خون کمک می کند. در یک تحقیق، زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو، 10 گرم (سه چهارم قاشق غذاخوری) تخم شربتی را بعد از هر وعد ه غذایی به مدت یک ماه در آب خوردند، قند خون آن ها پس از غذا 17 درصد کمتر از زمان شروع تحقیق بود.
  • تخم شربتی می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. پکتین با مهار جذب کلسترول در روده، کلسترول خون را کاهش می دهد. در یک تحقیق، افرادی که به مدت یک ماه روزانه 30 گرم (7 قاشق چایخوری) تخم شربتی خوردند، 8 درصد کاهش کلسترول را تجربه کردند.

به دلیل عدم انجام تحقیقات علمی محدود در مورد این بذر، مطالعات بیشتری برای تایید فواید آن برای سلامتی، هنوز مورد نیاز است.

3. غلظت دهنده و تثبیت کننده بدون طعم

ماده لیزی که بر اثر خیس کردن تخم شربتی در آب ایجاد می شود، سرشار از فیبر و غنی از پکتین است که باعث می شود این بذر یک عنصر ارزشمند در صنایع غذایی باشد؛ زیرا بی طعم است و می تواند به غلیظ شدن و تثبیت مخلوط ها کمک کند.

به عنوان مثال، می تواند به بستنی بافتی سفت بدهد و ایجاد کریستال های یخ را 30 تا 40 درصد در مقایسه با فرمولاسیون های استاندارد بستنی کاهش دهد.

این عصاره همچنین می تواند برای غلیظ کردن سس سالاد، خامه فرم گرفته کم چرب و ژله مناسب باشد و همچنین به عنوان جایگزین چربی در ماست و مایونز مورد استفاده قرار بگیرد.

کسانی که در خانه آشپزی می کنند همچنین می توانند از این دانه ها برای غلیظ کردن غذاها و خوراکی هایی مانند دسر، سوپ و سس استفاده کنند.

4. سرشار از ترکیبات مفید گیاهی

مهم ترین خواص تخم شربتی وجود ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها و سایر پلی فنول ها است.

فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هستند؛ به این معنی که از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این ترکیبات گیاهی همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی هستند.

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف بیشتر فلاونوئید، با کاهش خطر بیماری های قلبی در ارتباط است.

علاوه بر این، در یک مطالعه آزمایشگاهی، تعیین شد که عصاره تخم شربتی باکتری های مضر را از بین برد و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

با این حال، تحقیقات در مورد فواید بالقوه تخم شربتی برای سلامتی بسیار محدود است. این فواید روی انسان و همچنین با دانه های کامل آزمایش نشده است.

5. افزودنی مجذوب کننده به نوشیدنی ها

تخم شربتی از دیرباز در کشورهایی مثل هند و در آسیای جنوب شرقی به عنوان یک افزودنی به نوشیدنی ها، استفاده شده است.

یک دسر نوشیدنی سرد محبوب در هند فالوده نام دارد که با تخم شربتی، شربت با طعم گل رز و شیر تهیه می شود. در برخی از کشورها از جمله ایران، بستنی، رشته یا میوه هم به آن اضافه می کنند.

علاوه بر این، تعدادی از تولیدکنندگان مواد غذایی در آمریکا و اروپا هم نوشیدنی های بطری با تخم شربتی را تولید کرده اند.

این دانه ها نوشیدنی ها را کمی جویدنی می کند و مقدار زیادی فیبر سالم به آن اضافه می کند؛ چیزی که نوشیدنی ها معمولاً فاقد آن هستند.

6. منبع گیاهی چربی امگا3

تخم شربتی به طور میانه حاوی 2/5 گرم چربی در هر یک قاشق غذاخوری (13 گرم) است. این مقدار بر اساس شرایط رشد گیاه، فرق دارد.

حدود نیمی از این چربی یعنی 1240 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری، اسید آلفا لینولنیک (ALA) است که یک چربی امگا3 است. توصیه می شود که زنان روزانه 1100 میلی گرم و مردان 1600 میلی گرم ALA که یک اسید چرب ضروری است، مصرف کنند.

بنابراین، تنها یک قاشق غذاخوری تخم شربتی می تواند بیشتر یا حتی تمام نیاز روزانه شما به ALA را رفع کند.

بدن در درجه اول از ALA برای تولید انرژی استفاده می کند. همچنین ممکن است فواید ضدالتهابی داشته باشد و خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع دو را کاهش دهد.

7. تخم شربتی جایگزین عالی برای دانه چیا

تخم شربتی و دانه چیا تعیینات تغذیه ای مشابهی دارند. اگر دسترسی به دانه چیا ندارید، می توانید تخم شربتی را جایگزین کنید.

در جدول زیر ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (13 گرم) از این دو دانه با هم مقایسه شده است:

دانه چیاتخم شربتی
کالری6060
چربی کل3 گرم2/5 گرم
اسید چرب امگا32880 mg1240 mg
کربوهیدرات5 g7 g
فیبر5 g7 g
پروتئین3 g2 g
کلسیم8% از نیاز روزانه 15% از نیاز روزانه
آهن 9% از نیاز روزانه10% از نیاز روزانه
منیزیوم8% از نیاز روزانه 10% از نیاز روزانه

قابل توجه ترین تفاوت های تغذیه ای این است که دانه چیا حاوی بیش از دو برابر چربی امگا3 است اما در مقایسه با تخم شربتی کمی فیبر کمتری دارد.

دانه ی چیا و تخم شربتی وقتی خیسانده می شوند به شکل ژل در می آیند. با این حال، بذر ریحان سریعتر و بزرگ تر از دانه های چیا متورم می شوند.

هر دو بذر طعم ملایمی دارند؛ بنابراین می توان از آن ها در بسکمک از دستور العمل های مشابه مانند اسموتی ها و محصولات پخته استفاده کرد.

دانه ی چیا را می توان به صورت خشک مصرف کرد؛ به عنوان مثال روی سالاد پاشیده می شود در حالی که بذر ریحان معمولاً خشک مصرف نمی شود، زیرا جویدن آن سخت است.

8. راحتی در استفاده

تخم شربتی به راحتی در دسترس است و در تمام فروشگاه های مواد غذایی می توانید پیدا کنید. تخم شربتی که در بسته بندی ها در فروشگاه ها به فروش می رسد معمولا نیازی به پاک کردن و شستن ندارد. اگر آن را به صورت باز می خرید بهتر است که حتما قبل از مصرف پاک کنید و بشویید.

برای مصرف کردن تخم شربتی، باید با خیساندن آن شروع کنید.

خیساندن تخم شربتی

برای خیساندن تخم شربتی، به ازای هر یک قاشق غذاخوری (13 گرم) بذر ریحان، یک فنجان آب اضافه کنید.

در صورت تمایل از آب بیشتری استفاده کنید؛ زیرا دانه ها فقط به مقدار لازم آب جذب می کنند. استفاده از آب بسیار کم ممکن است باعث شود دانه ها به هم بچسبند.

اجازه دهید دانه ها حدود 15 دقیقه خیس بخورند. با متورم شدن دانه ها، مقدار آن ها تقریباً سه برابر می شود. علاوه براین، قسمت بیرونی دانه ها، ژل مانند و خاکستری می شود.

بذرهای خیس شده را صاف کرده و به دستور غذای مورد نظر خود یا شربت ها اضافه کنید. اگر دستور غذایی مورد نظر شما حاوی مایعات زیاد باشد مانند سوپ، خیساندن دانه ها از قبل ضروری نیست.

روش های استفاده از تخم شربتی

می توانید دستورهای غذایی مختلفی را که حاوی تخم شربتی هستند، در اینترنت پیدا کنید. طعم ملایم این بذر باعث می شود که به راحتی بتوانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید.

به عنوان مثال، می توانید از تخم شربتی در موارد زیر استفاده کنید:

  • اسموتی ها
  • میلک شیک
  • لیموناد و سایر نوشیدنی ها
  • سوپ
  • سس سالاد
  • ماست
  • پودینگ
  • غلات مانند جو دوسر
  • پنکیک سبوس دار
  • پاستا
  • نان و کلوچه

برای استفاده از تخم شربتی در محصولات پخته، می توانید آن ها را آسیاب کنید و به جای اضافه کردن به شکل خیس خورده از پودر آن استفاده کنید.

می توانید از تخم شربتی خیس شده به عنوان جایگزینی برای تخم مرغ در محصولات پخته استفاده کنید. از یک قاشق غذاخوری تخم شربتی خیس شده در 3 قاشق غذاخوری آب، برای جایگزینی یک تخم مرغ استفاده کنید.

عوارض مصرف تخم شربتی

فیبر بالای تخم شربتی ممکن است باعث ایجاد عوارض گوارشی مانند نفخ شود. به طور کلی بهتر است مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود به تدریج افزایش دهید تا به روده فرصت دهید که خود را با مقدار زیاد فیبر تنظیم و به آن عادت کند. با این روش عوارض مصرف تخم شربتی را کاهش می دهید.

علاوه بر این، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی 185 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را تامین می کند.

ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند. بنابراین، خوردن تخم شربتی می تواند با وارفارین و داروهای مشابه رقیق کننده خون تداخل داشته باشد که یکی دیگر از عوارض مصرف تخم شربتی است.

خواص تخم شربتی برای پوست

تخم شربتی به خاطر وجود ویتامین های مختلف برای سلامت پوست هم مفید است. از جمله خواص تخم شربتی برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پوست بدون لک

این بذرها منبعی غنی از ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K هستند و مصرف منظم آن، تمام خواص این مواد مغذی را به سلول های پوست می رساند و پوستی درخشان و بدون لک به شما می دهد.

2. به تاخیر انداختن پیری زودرس

اگر متوجه علائم پیری در پوست صورت شده اید، وقت آن رسیده است که از ماسک صورت تخم شربتی استفاده کنید. دانه های خیس شده را روی صورت بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا رطوبت لازم برای پوست و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش و علائم پیری را کاهش دهد.

3. از بین بردن آکنه و جوش

باور کنید یا نه، مصرف منظم این دانه، بدن را از درون پاکسازی می کند و از بروز مسائل پوستی مانند آکنه، جوش های سرسیاه و جوش های قرمز به خصوص در نوجوانان جلوگیری می کند. خواص آنتی بیوتیکی این بذر، پوست را از درون تسکین می دهد و آن را عاری از عفونت نگه می دارد.

4. تنگ کردن منافذ پوست

مقادیر بالای فلاونوئید موجود در تخم شربتی به عنوان عامل سفت کننده پوست عمل می کند. این بذر مفید به مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش چین و چروک، کاهش سرعت ایجاد لکه های پیری، سفت کردن منافذ پوست و بازسازی سلول های سالم پوست کمک می کند.

طرز تهیه ماسک صورت با تخم شربتی

مواد لازم

  • دو قاشق چایخوری تخم شربتی خیس شده
  • یک قاشق چایخوری آب لیمو
  • یک عدد سفیده تخم مرغ

روش تهیه

  • تمام مواد را در یک کاسه کاملا مخلوط کنید.
  • آن را به صورت ماسک روی صورت و گردن بمالید.
  • 20 دقیقه صبر کنید و بگذارید خشک شود.
  • آن را با آب ولرم بشویید.

زمان مصرف تخم شربتی

برای بهره بردن از خواص تخم شربتی فرقی نمی کند که آن را چه زمانی مصرف کنید. عده ای بر این باورند که خواص تخم شربتی ناشتا بسیار بیشتر از زمان های دیگر است اما زمان مصرف تخم شربتی تاثیری روی کم و زیاد شدن خواص آن ندارد. در هر حال برای بهره مند شدن از خواص تخم شربتی ناشتا می توانید آن را به شربت آب لیمو، عسل و آب ولرم اضافه کنید و صبح ها مصرف کنید.

خواص تخمه شربتی برای لاغری

یکی از فوایدی که برای این بذر مفید عنوان می شود خواص تخمه شربتی برای لاغری است. این دانه پرخاصیت به خاطر چند ویژگی زیر، برای کاهش وزن توصیه می شود:

1. غنی از کربوهیدرات

این دانه با داشتن 42 درصد کربوهیدرات به ازای هر 100 گرم، یک منبع انرژی فوری برای بدن است. کربوهیدرات های موجود در این دانه ها انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می کند و به عملکرد بهتر کلیه، قلب و سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. مصرف منظم تخم شربتی به هضم غذا کمک می کند، بیماری های معده را تسکین می دهد و سطح کلسترول بد خون را تحت کنترل نگه می دارد.

2. سرشار از پروتئین

تخم شربتی یک منبع طبیعی و گیاهی برای پروتئین است که به ازای هر 100 گرم، 20 درصد پروتئین دارد. این دانه ها را روزانه برای تقویت استخوان، ماهیچه ها، پوست و برای تحریک تولید آنزیم ها، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی بدن برای عملکرد بهتر اندام های خود مصرف کنید. وقتی برای تناسب اندام ورزش می کنید، بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. افزایش حجم عضلات بدن که ناشی از ورزش و مصرف پروتئین است، باعث می شود که بدن شما در حالت عادی حتی بدون ورزش کردن هم، کالری بیشتری بسوزاند.

3. سرشار از فیبر

تخم شربتی سرشار از فیبر است. فقط 4 گرم از این دانه حاوی مقدار بیشتری فیبر نسبت به کاهو یا اسفناج است و آن را به گزینه ای عالی برای کسانی تبدیل می کند که با مسائل معده سر وکار دارند ولی برای کاهش وزن باید فیبر بیشتری مصرف کنند. این فیبر شما را برای ساعت های طولانی سیر نگه می دارد، گرسنگی را مهار می کند، کلسترول خوب را بهبود می بخشد، شما را پرانرژی نگه می دارد و از بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان های مرتبط با معده جلوگیری می کند. وقتی برای مدت بیشتری سیر باشید، مصرف تنقلات کاهش پیدا می کند و تمایلی به خوردن غذای بیشتر و میان وعده های مضر ندارید.

4. کالری کم

این دانه های سیاه و کوچک کالری بسیار کمی دارند. در نتیجه موقع خوردن آن لازم نیست نگران افزایش کالری ورودی بدن باشید.

5. درمان یبوست

دانه های تخم شربتی هنگامی که در آب خیسانده می شوند ماده ای شبیه ژل در اطراف آن ها تشکیل می شود. این ژل خاصیت نرم کنندگی دارد. به دلیل داشتن فیبر زیاد، به عنوان یک ملین نیز عمل می کند و باعث حرکت بهتر محتویات روده می شود. در طب سنتی مصرف دانه های خیس شده همراه با شیر قبل از رفتن به رختخواب برای تنظیم مسائل مربوط به روده توصیه می شود.

6. کنترل احساس گرسنگی

طب سنتی خوردن تخم شربتی خیس شده را قبل از غذا توصیه می کند زیرا به عنوان یک سرکوب کننده اشتها موثر است. این دانه ها متابولیسم چربی سوزی را در بدن تحریک می کنند. نوشیدن روزانه آب حاوی تخم شربتی، یک روش اثبات شده برای کاهش وزن است.

نحوه مصرف تخم شربتی برای لاغری

برای بهره مندی از خواص تخمه شربتی برای لاغری می توانید آن را به ترکیب آب لیمو و عسل اضافه کنید و ناشتا مصرف کنید.

روش تهیه شربت

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری تخم شربتی (به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید)
  • 10 میلی لیتر آب لیموی تازه
  • یک قاشق چایخوری عسل طبیعی
  • یک فنجان آب ولرم

روش تهیه

تخم شربتی خیس شده، آب لیمو، عسل طبیعی را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید. برای کاهش وزن و از بین بردن چربی شکم روزانه آن را با معده خالی مصرف کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: heartbowsmakeup, netmeds, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2100

به "خواص تخم شربتی و هر آنچه باید در مورد این دانه های پرخاصیت بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص تخم شربتی و هر آنچه باید در مورد این دانه های پرخاصیت بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید