آیا می دانید روغن های اساسی چگونه ساخته می شوند؟

به گزارش لیسون، اغلب مردم از درد در عضلات، عفونت های قارچی، آسیب مو، مسائل هضم غذا، احساس خستگی و ... رنج می برند. برای خلاص شدن از این مسائل، بسیاری از درمان های مختلف مانند ورزش کردن، استفاده از لوسیون و ... وجود دارد.

آیا می دانید روغن های اساسی چگونه ساخته می شوند؟

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

اغلب مردم از درد در عضلات، عفونت های قارچی، آسیب مو، مسائل هضم غذا، احساس خستگی و ... رنج می برند. برای خلاص شدن از این مسائل، بسیاری از درمان های مختلف مانند ورزش کردن، استفاده از لوسیون و ... وجود دارد. یکی از راه های موثر برای درمان این مسائل استفاده از روغن های اساسی است.

روغن های اساسی خالص مایعات استخراج شده غلیظ از بخش های مختلف یک درخت مانند برگ، پوست درخت، ریشه و ساقه ها است که به وسیله فرایند تقطیر به دست می آیند. گل ها هم منبع به دست آوردن چنین روغن هایی هستند. یک نمونه از این روغن اساسی گل شاهدانه است که از گل شاهدانه به دست می آید. این روغن همچنین به نام روغن اساسی بوته شاهدانه هم شناخته می شود. پوست یکی از میوه های مرکبات رسیده، زمانی که به صورت سرد فشرده شود ثمرش روغن مرکبات خواهد بود.

روغن های اساسی خالص به طور معمول متمایل به روشن می باشند، اما استثناهایی هم وجود دارد مثل روغن های سمبل هندی، نعناع هندی و نارنجی که به رنگ زرد یا کهربایی هستند. روغن های اساسی در مقادیر کم استفاده می شوند چون بسیار غلیظ هستند و اندازه کمی از آن می تواند به مدت طولانی باقی بماند. این روغن ها و اسانس های عطر تصور می شود که مشابه هم باشند اما آن ها با هم تفاوت دارند. این روغن ها از گیاهان استخراج می شوند در حالی که اسانس های عطر رایحه ای هستند که به صورت مصنوعی تولید می شوند و متشکل از مواد مصنوعی هستند.

چگونه می توان روغن های اساسی را به روش تقطیر تولید کرد؟

روغن های اساسی در فروشگاه ها بسیار گران هستند، بنابراین توصیه می شود که آن ها را خودتان در خانه درست کنید. مطالب زیر روش دقیقی (تقطیر آب و بخار) هستند که با توجه به آن می توانید روغن اساسی دلخواهتان را درست کنید.

چیزهایی که احتیاج دارید:

 1 عدد دستگاه تقطیر(آماده سازی برای تقطیر)

 دستگاه تقطیر از یک کوره، یک مخزن برای نگهداری روغن، یک کندانسور یا چگالنده و یک جداکننده تشکیل شده است.)

 گیاه مورد نظر / شاخه های گیاهان

 آب به اندازه مورد احتیاج

 بطری شیشه ای تیره

روش

1) گام اول شامل انتخاب گیاه مورد نظر است که به نام ماده خام برای درست کردن روغن استفاده می شود.

2) گیاه را خشک کنید تا بخار از آن حذف شود. آن را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید چون این کار باعث می شود عطر و طعم خود را از دست بدهد.

3) ابتدا دستگاه را مطابق دفترچه راهنمای آن به صورت مناسب راه اندازی کنید. مخزن دستگاه تقطیر را با آب پر کنید. شاخ و برگ گیاه مورد نظر را به آن اضافه کنید.

4) دریچه دستگاه تقطیر را ببندید و مخلوط را در دمای 100 درجه بجوشانید.

5) وقتی که آب به دمای نقطه جوشش برسد، به بخار تبدیل خواهد شد. پس از آن بخار از میان چگالنده و جداکننده عبور خواهد کرد.

6) پس از اتمام این فرایند، روغن را که با استفاده از توری مخصوص جمع شده است تصفیه کنید. برای تصفیه کردن از مواد مصنوعی استفاده نکنید چون ممکن است با عطر و طعم روغن تداخل داشته باشد.

7) برای ذخیره کردن روغن تقطیر شده از یک بطری تیره رنگ (تمیزو خشک) استفاده کنید. هر موقع احتیاج داشتید از روغن استفاده کنید، مطمئن شوید که بعد از هر بار مصرف درب بطری را محکم بسته اید چون اگر باز گذاشته شود باعث اکسیده شدن روغن خواهد شد.

نکته: زمان تقطیر می تواند از 30 دقیقه تا 6 ساعت طول بکشد.

انواع مختلفی از روغن های اساسی مانند روغن ریحان، فلفل سیاه، کافور، اکالیپتوس، ملیسا، نعناع، چوب صندل و بسیاری دیگر در بازار وجود دارد. اگر مایل به خرید این نوع روغن هستید، احتیاج دارید بدانید که کیفیت و قیمت روغن اساسی به گیاهی بستگی دارد که روغن از آن استخراج شده است.

اندازه روغن تولید شده به وسیله گیاه هم یک مساله مهم دیگر است. علاوه بر این، عواملی مانند، در دسترس بودن گیاه، منطقه بومی آن گیاه، و شرایطی که گیاه در آن شکوفا می شود و دستگاه تقطیری که به استخراج روغن می پردازد هم در نظر گرفته می شود.

غیر از تقطیر، روغن اساسی خالص را می توان از یک فرایند به نام استخراج با حلال به دست آورد. این روغن ها فقط در درمان مسائل پوست و آسیب به مو به کار نمی فرایند بلکه در تهیه لوازم آرایشی، طعم دهنده مواد غذایی و محصولات پاک کننده خانه به منظور معطر کردن آن هم کاربرد دارند.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1808

به "آیا می دانید روغن های اساسی چگونه ساخته می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید روغن های اساسی چگونه ساخته می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید