استرالیا یا نیوزلند ؛ کدام یک برای ادامه تحصیل مناسب تر است؟

به گزارش لیسون، دو کشور واقع در آن سوی اقیانوس ها، استرالیا و نیوزلند دو مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی تلقی می شوند. این دو کشور با مراکز متعدد آموزشی و شماری از بهترین دانشگاه های دنیا، شهروندانی مهربان و شاد، تنوع گیاهی و جانوری بی نظیر، جاذبه های طبیعی و مناطق دیدنی حیرت انگیز خود یکی از بهترین شرایط را برای تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی رقم می زنند. اگرچه برای انتخاب اینکه کدام کشور برای ادامه تحصیل بهترین گزینه است نظر واحدی وجود ندارد، اما آگاهی از مشخصه هایی چون آب وهوا، موقعیت جغرافیایی، هزینه ها و علایق شما برای لذت بردن از اوقات فراغتتان می تواند در انتخاب این که کدام یک از این دو کشور بهترین انتخاب برای شما خواهند بود نقش به سزایی داشته باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا هریک از این مشخصه ها را برای این دو کشور آنالیز و مقایسه کنیم.

استرالیا یا نیوزلند ؛ کدام یک برای ادامه تحصیل مناسب تر است؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا 2018 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

جمعیت، آب وهوا و موقعیت جغرافیایی

کره زمین را بچرخانید، نزدیکی های قطب جنوب در آن سوی اقیانوس ها این دو کشور واقع شده اند. اگرچه فکر کردن به چنین فاصله زیادی از کشور خودتان کمی مضطربتان می نماید، اما در نظر بگیرید این فاصله زیاد با سایر نقاط جهان باعث شده، بخش مهمی از تنوع گیاهی و جانوری جهان تنها در این دو کشور و جزیره های اطراف آن ها یافت گردد. تجربه نشان می دهد با سفر به این دو کشور زیبایی های طبیعی، تفریحات هیجان انگیز و مردم محلی مهربان باعث می شوند که برای بازگشت به کشور خودتان عجله چندانی نداشته باشید. استرالیا، ششمین کشور پهناور جهان هم از لحاظ وسعت و هم از نظر جمعیت برادر بزرگ تر نیوزلند محسوب می گردد. کشوری که در ابتدا در آن بومیان و زندانیان بریتانیا سکونت داشتند امروزه با رشد جمعیتی چشمگیر 23 میلیون جمعیت دارد که حدود 89 درصد از جمعیت آن ها در مناطق شهری سواحل این کشور زندگی می نمایند. به طور دقیق 14 میلیون نفر از جمعیت این کشور در پنج شهر بزرگ این کشور ساکن هستند. بخش اعظمی از کشور استرالیا همچنان دست نخورده باقی مانده و طبیعت و حیات وحش بکر خود را حفظ نموده است. دیواره بزرگ مرجانی (یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان)، صخره آیرز، سواحل بکر و جانوران کیسه دار مورد علاقه همه استرالیا را به یکی از غنی ترین کشورهای جهان از لحاظ ذخایر و جاذبه های طبیعی بدل نموده اند. با این مناظر طبیعی می توان به خوبی حدس زد که مردم استرالیا مردم شادتری از متوسط جهانی هستند. جای تعجب نیست که این کشور با بخش عظمی از بیابان های خشک و دریافت دومین بارش کم در میان سایر هفت قاره پس از قطب جنوب، کشوری گرم و خشک محسوب گردد. کرانه های ساحلی شمال این کشور آب وهوای گرمسیری دارند، اما نواحی ساحلی جنوب شرق همچون اطراف سیدنی، آب وهوای معتدل تری دارند. باید گفت کرم ضد آفتاب یکی از ملزومات زندگی در استرالیا است. نیوزلند متشکل از دو جزیره اصلی شمالی و جنوبی و چندین جزیره کوچک تر است. نیوزلند یکی از جوان ترین کشورهایی جهان است که بر اساس تغییر، تحول و پیشرفت بناشده است. چشم اندازهای فوق العاده زیبای این کشور آمیخته با تنوع بی نظیر در طبیعت است. از رشته کوه های آلپ در جنوب کشور گرفته تا سواحلی با شن های سیاه درموریوای و از مناظر دیدنی پارک ملی آنائو تا دامنه های اسکی کویینز تون، طبیعت خیره نماینده این کشور را شکل داده اند. درست مانند طبیعت این کشور آب وهوای این کشور نیز در هر نقطه از آن به کلی متفاوت است. دشت های تاکستان اوتاگو مرکزی آب وهوایی گرم و خشک دارند اما وقتی به جنوب نیوزلند سفر کنید با قله های پوشیده از برف جنوب روبرو می شوید. سایر جزایر این کشور معمولا آب وهوایی سرد یا تا حدی معتدل و پر باران دارند. در نیوزلند تغییرات آب وهوایی به حدی است که مشهور است اگر می خواهید از شرایط آب وهوا در جایی اطمینان حاصل کنید باید به خلاف آنچه کارشناس هواشناسی در تلویزیون اعلام می نماید بی اندیشید. این کشور تنها 4/4 میلیون نفر جمعیت دارد و به شوخی گفته می گردد نیوزلند خانه گوسفندان است تا انسان ها، زیرا به ازای هر انسان در این کشور 1/7 گوسفند وجود دارد. حدود 75 درصد از جمعیت این کشور در جزیره شمالی زندگی می نمایند و حدود یک سوم این تعداد در کلان شهر اوکلند سکنی گزیده اند. بنابراین در بسیاری از نقاط نیوزلند تماشای ستاره ها بدون کوچک ترین مزاحمت از آلودگی های نوری انسان ها امکان پذیر است.

مقایسه هزینه های زندگی در استرالیا و نیوزلند

وقتی صحبت از هزینه ها در استرالیا می گردد همه می گویند استرالیا کشور گرانی است و متأسفانه باید گفت واقعیت نیز همین است. با این حال برای ادامه تحصیل راه های زیادی برای مدیریت هزینه ها وجود دارد و همچنین یاری هزینه های تحصیلی چشم گیری به دانشجویان مستعد در استرالیا پرداخت می گردد. نشریه مرسر که هرساله مهم ترین شهرهای جهان را بر اساس هزینه زندگی در آن ها رتبه بندی می نماید در سال 2012 رتبه 11 ام را به سیدنی اختصاص داد، کمی بعد ملبورن دیگر ابرشهر استرالیا در رتبه 15 ام نهاده شد، پرت رتبه 19 ام را به خود اختصاص داده و کانبرای پایتخت، بریزبن و آدلاید نیز با رتبه های 23، 24 و 27 ما را متقاعد می نمایند که استرالیا یکی از گران ترین کشورهای جهان است. یک مطالعه تازه نیز سیدنی را سومین شهر پرهزینه جهان و ملبورن را پنجمین شهر از لحاظ هزینه های زندگی معرفی نموده است. در حال حاضر نرخ دلار استرالیا پول رایج این کشور با دلار ایالات متحده برابری می نماید، اما وقتی هزینه های مشابه را با ایالات متحده مقایسه کنید، متوجه قیمت های سرسام آور در استرالیا می شوید. دانشگاه تکنولوژی سیدنی به دانشجویان بین المللی توصیه نموده برای گذراندن یک سال کامل در این شهر چیزی بین 14/786 تا 25/680 دلار به همراه داشته باشند. از جولای سال 2012 دانشجویان بین المللی که بدون یاری هزینه تحصیلی برای تحصیل در استرالیا اقدام می نمایند باید مدارک مبنی بر داشتن 18/610 دلار پول به این کشور ارائه نمایند تا ثابت نمایند می توانند از پس هزینه های زندگی در این کشور بر آیند. بنابراین اگر بدون یاری هزینه تحصیلی قصد ادامه تحصیل در استرالیا را دارید باید از حالا به فکر جمع کردن پول مورد احتیاج برای این اقدام ماجراجویانه باشید. در مقایسه، هزینه های زندگی در نیوزلند بسیار مقرون به صرفه تر است. اوکلند با رتبه 56 ام عنوان گران قیمت ترین شهر این کشور را به خود اختصاص داده و رتبه بعدی را ولینگتون با رتبه 74 ام گران ترین شهرهای جهان به خود اختصاص داده است. اگرچه هزینه های زندگی در نیوزلند نسبت به سایر نقاط جهان بالاتر از هزینه متوسط زندگی جهانست اما نسبت به همسایه بزرگ تر خود شرایط بسیار بهتری دارد. در حال حاضر هر دلار ایالات متحده معادل 1/2 دلار نیوزلند ارزش دارد، اما مقایسه قیمت های این کشور با ایالات متحده منطقی تر به نظر می رسد. هزینه هر وعده غذایی معمول در رستوران های این کشور بین $ 6/75- 12/50 $ است و برای حدود سه کیلومتر استفاده از تاکسی هزینه ای در حدود 7/5 دلار باید بپردازید. قیمت هایی که اگرچه ارزان محسوب نمی شوند اما سرسام آور هم تلقی نمی شوند.

مقایسه استرالیا و نیوزلند در دانشگاه ها و برنامه هایی که برای دانشجویان در نظر می گیرند

اگر استرالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید به طور حتم به یکی از کلان شهرهای این کشور سفر خواهید کرد. در این میان سیدنی با تعدد دانشگاه های برتر و برنامه هایی که برای دانشجویان در نظر می گیرد، خود نمایی می نماید. دانشگاه سیدنی و دانشگاه مک کواری (Macquarie University) در شهر سیدنی از بهترین دانشگاه های این کشور و جهان محسوب می شوند. از دوره های گیاه شناسی گرفته تا زبان شناسی این دانشگاه ها برنامه های مطالعاتی متعددی برای دانشجویان برگزار می نمایند. برنامه های فرهنگی و تفریحی نیز بخش مهیج دیگری هستند که در دانشگاه های این کشور می توانید تجربه کنید، سفرهایی به بخش های مرکزی استرالیا، بازدید از سد بزرگ ریف و حتی سفر به کشورهایی چون نیوزلند و تایلند از برنامه های تفریحی این دانشگاه ها محسوب می شوند. در دیگر کلان شهرهای این کشور مانند ملبورن، پرت وبریزبن نیز می توانید از مزایای ویژه هریک از این شهرها استفاده کنید. از بخش مهمی از برنامه های هنری جهان که در این شهرها برگزار می گردد بازید کنید، از جاذبه های طبیعی چون سواحل گلد کاست و اقامتگاه کوالاها دیدن کنید و یا در برنامه های زیست شناسی دریایی دانشگاه های این شهرها شرکت کنید. اگر نیوزلند را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید به احتمال قوی به یکی از شهرهای اوکلند و یا ولینگتون سفر خواهید کرد و یا در معدودی از موارد سر از شهرهای کوچکتری چون دوندین و یا کرایسچرچ در خواهید آورد. برنامه های مطالعاتی در اوکلند به طور عمده تحت رهبری بزرگترین و معتبرین دانشگاه این کشور، دانشگاه اوکلند است . دانشگاه اوتاگو اولین دانشگاه این کشور در دوندین واقع شده و دانشگاه ویکتوریا نیز یکی دیگر از دانشگاه های معتبر این کشور است که در ولینگتون واقع شده است. یکی از مزایای تحصیل در نیوزلند برنامه های کارآموزی است که دانشگاه های نیوزلند با توجه به نیروی کار کم در این کشور، برگزار می نمایند که در آن ها می توانید با سازمان ها و شرکت های تولیدی و تجاری این کشور همکاری کنید و علاوه بر کار، با فرهنگ و بایدها و نبایدهای این کشور بیشتر آشنا شوید.

فرهنگ و زندگی زیر پوست این دو کشور

استرالیا را می توان شهری کشور جهان نامید. سیدنی یکی از چند ابر شهر جهان، دارای معماری بی نظیر، رستوران های فوق العاده، گنجینه ای از موزه ها و امکان هنری وتئاتر های بی نظیر و یکی از زیباترین آکواریوم های جهان است. دیگر شهرهای استرالیا همچون ملبورن مرکز هنری استرالیا و پرت شهر صنعتی آن سوی این کشور اگرچه به بلند آوازگی سیدنی نیستند اما جاذبه های بسیار زیادی برای زندگی در خود جای داده اند. استرالیا کشوری آمیخته از فرهنگ بومیان این کشور و نفوذ انگلوساکسون ها در آن است که همیشه در پی برقراری تعادلی بین دو پیشینه فرهنگی خود است. کشوری که به معرفی ستاره های سینمای جهان و قهرمانان شنای المپیک شهرت یافته، مردمانی شاد و فضایی آرام و محبت آمیز دارد. رقابتی محبت آمیز همیشه بین مردمان استرالیا و نیوزلند وجود داشته و در این میان جای جوک ها و شوخی با یکدیگر نیز خالی نیست. جوک های در زمینه تعداد بالای گوسفندان و همچنین لهجه های عجیب و غریب بعضی از مناطق این کشورها بین مردم رواج دارد. رقابت بین مردم تنها در زمینه مسابقه های راگبی حساس می گردد بنابراین در اظهار نظر راجع به این مسابقه ها دقت به خرج دهید. حتی بیشتر از استرالیا، نیوزلند کشوری برای لذت بردن از جاذبه های طبیعی و فضای اطراف محلی است که زندگی می کنید. هر نیوزلندی یک جفت چکمه و یک چادر مسافرتی برای خود دارد و هر زمانی می توانید انتظار داشته باشید که برای تفریح به دل طبیعت بزند. اگرچه متوسط درآمد مردم نیوزلند از سایر کشورهای توسعه یافته و جهان اول جهان پایین تر است، اما مردم این کشور به خوبی به یاد دارند، چگونه از طبیعت اطراف و ماجراجویی لذت ببرند. شهرهایی چون اوکلند، ولینگتون و حتی کرایسچرچ جاذبه های سرگرم نماینده، رستوران ها و مراکز هنری متعددی برای گذراندن اوقات فراغت در خود جای داده اند، اما تفریح عمده شهروندان این شهرها نیز اغلب در امکان طبیعی و جاذبه هایی است که به دست بشر ساخته نشده اند. ویژگی متمایز نماینده شهروندان نیوزلند، احترام به فرهنگ و سنت های مائوری ها، بومیان و مالکان پیشین این مجمع الجزایر است. در حال حاضر حدود 15 درصد از جمعیت این کشور را مائوری ها تشکیل می دهند، که این آمار در میان جمعیت جوان این کشور بیشتر هم شده است. در طی دهه های گذشته کوشش های بسیاری برای آمیختن فرهنگ مائوری ها با تمام جنبه های زندگی نیوزلندی ها شده است. بسیاری از علائم، هشدارها و نشانه ها در نیوزلند به هر دو زبان انگلیسی و مائوری نوشته شده و مردم سعی می نمایند از نام مائوری امکان استفاده نمایند. زبان مائوری در تمام مدارس این کشور تدریس می گردد و اگر فرصتی برای مطالعه این زبان داشته باشید با بخش مهمی از فرهنگ و میراث نیوزلند آشنا خواهید شد. تغییر فرهنگ فرآیندی آرام و تدریجی است از این رو، هنوز در اطراف شهری چون اوکلند مائوری هایی را خواهید دید که بدون کفش پیاده روی می نمایند، شرکت ها و سازمان های نیوزلندی نیز نپوشیدن کفش را به انتخاب شهروندان خود گذاشته اند و اجباری برای پوشیدن کفش وجود ندارد. نیوزلندی ها در خصوص تصویری که سایر جهانیان از کشور آن ها دارند بسیار حساس هستند. بنابراین محتمل است در این زمینه از شما زیاد سوال نمایند و حتی انتقادی کوچک از کشور آن ها موجب نگرانی و ناراحتیشان خواهد شد. اگرچه خوشبختانه انتقاد از چنین کشور زیبا و توسعه یافته و با مردمان مهربان به ندرت اتفاق می افتد.

تفکیک و انتخاب نهایی

اگر می خواهید در شهرهای پر جنب و جوش و پر رونق زندگی کنید، با مردم محلی به مهمانی بروید، آب وهوای گرم و خشک و ساحلی را ترجیح می دهید و بدون پرداخت هزینه به تماشای کانگروها بپردازید استرالیا محل بهتری برای ادامه تحصیل و زندگی آینده شماست. در روی دیگر سکه، اگر طبیعت بی نظیر، گوشت بره فراوان و در دسترس، باران های زیاد، احساس هابیت بودن (اشاره به فیلم ارباب حلقه ها که در این کشور فیلم برداری شد) و پریدن از پل های طبیعی به رودخانه ها و برکه ها شما را به هیجان می آورد نیوزلند را انتخاب کنید. جاذبه های طبیعی نیوزلند به حدی است که دانشجویان فارغ التحصیل از این کشور اغلب از لذت بردن از مناظر طبیعی در طول دوران تحصیل خود به عنوان مسئله ای عادی یاد می نمایند. هر دو کشور استرالیا و نیوزلند از لحاظ آموزشی گزینه های متعددی را برای تحصیل پیش رویتان قرار می دهند و در هر دو کشور می توانید در یکی از دانشگاه های معتبر جهان تحصیل کنید، اما هزینه، آب وهوا، موقعیت جغرافیایی و مناظر طبیعی و اوقات فراغتی که در زمان تحصیل خود می توانید داشته باشید کاملا به انتخاب شما بستگی خواهد داشت. بسیاری از کسانی که در هریک از این دو کشور تحصیل نموده اند و به کشور خود باز گشته اند، قصد دارند دوباره به این کشورها سفر نمایند. سارا تیمینگز دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل از نیوزلند می گوید:اگر قرار باشد از میان استرالیا و نیوزلند یکی را انتخاب کنم، به طور قطع نیوزلند را انتخاب می کنم. نیوزلند مردم و فضای مهربانی دارد و شما به راحتی جزئی از جامعه این کشور خواهید شد. در این کشور به اندازه اروپا ماجراجویی و هیجان وجود دارد با این تفاوت که لازم نیست برای لذت بردن از آن ها به اندازه اروپا خرج کنید. نیوزلند کشوری برای شما خواهد بود. و مگان سوگرو دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل از استرالیا درباره تجربیاتش از تحصیل و زندگی در این کشور چنین می گوید:در استرالیا هرچقدر بخواهید مقصد برای سفر وجود دارد. این سفرها می تواند وقت گیر و پرهزینه باشد چراکه استرالیا کشور بزرگی است، اما من پیش از سفر پس انداز کافی داشتم و توانستم بسیاری از روستاها، مناطق کوهستانی، نواحی مرکزی استرالیا، جاده بزرگ اقیانوسی این کشور و شهرهای بزرگ و دیدنی استرالیا همچون ملبورن و سیدنی را ببینم و لذت ببرم. استرالیا تنها کشوری است که این حجم از جاذبه ها را یکجا در خود جای داده است. منبع: gooverseasمنبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 800

به "استرالیا یا نیوزلند ؛ کدام یک برای ادامه تحصیل مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرالیا یا نیوزلند ؛ کدام یک برای ادامه تحصیل مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید