افت 4516 واحدی شاخص بورس در انتها معاملات امروز

به گزارش لیسون، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سرانجام معاملات امروز گرچه با کاهش 4516 واحد روبرو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 19.8 میلیارد تومان رسید.

افت 4516 واحدی شاخص بورس در انتها معاملات امروز

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بورس اوراق بهادار تهران امروز ابتدا با کاهش شدید شاخص روبرو شد، به گونه ای که تا 15 هزار واحد هم افت کرد، اما بعد از آن از طریق نماد های شاخص ساز مانند شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بازار بهتر شد و در نهایت شاخص کل با کاهش 4516 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 53 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش 1282 واحد به رقم 472 هزار و 141 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 626 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 10.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 2.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 836 میلیارد تومان رسید.

اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم که امروز به بیش از 7047 میلیارد تومان رسید را درنظر بگیریم، معامله گران امروز در بورس و فرابورس ایران بیش از 19 هزار و 800 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص های بورس به جز شاخص بازار دوم همگی منفی بودند به گونه ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 32 صدم درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 27 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 45 صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 71 صدم درصد کاهش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی انجام می گردد، 19 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نماد های شاخص ساز شامل شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و نیز پتروشیمی نوری بودند و در طرف دیگر نماد های بانک پارسیان، ایران خودرو، مپنا، پالایش نفت بندرعباس، بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نماد های پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، لیزینگ پارسیان، سایپا و سرمایه گذاری سیمان تأمین بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 63 واحد کاهش یافته و به رقم 20 هزار و 10 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 365 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 952 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 47 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد های پر تراکنش شامل سرمایه گذاری اقتصادی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر، چوب خزر کاسپین، بانک دی، دامپروری ملارد شیر، توسعه راستا برق گیلان و پلیمر آریاساسول بودند.

امروز نماد های بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته اند و نماد های صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و ذوب آهن بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نماد پالایشی یکم با توجه به این که به گفته یک مقام مطلع بازارگردان آن منابع بازارگردانی اش تمام شده به سرانجام رسیده، بنابراین این سهم کاهشی شده به گونه ای که خریداران واحد های صندوق پالایش یکم که هر واحد آن را 10 هزار تومان خریدند، امروز مجبورند هر واحد به قیمت 8700 تومان بفروشند. در حالی که دولت قرار بود از نماد های دارا دوم یا همان پالایش یکم حمایت کند.

همچنین با توجه به این که سهامداران خرد در بازار تعداد زیادی شده اند، بنابراین هر گونه رفتار هیجانی سهامداران اثر مهمی بر روی فرایند بازار می گذارد، به گونه ای که این روز ها به گفته بیشتر کارشناسان دلیلی برای ریزش شاخص کل وجود ندارد، اما رفتار هیجانی سهامداران حقیقی باعث کاهش شاخص کل شده است.

البته کارشناسان می گویند کسانی که در بازار سرمایه صبر نمایند، پاداش صبر خود را با افزایش قیمت و سود سهام در آینده خواهند دید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1385

به "افت 4516 واحدی شاخص بورس در انتها معاملات امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 4516 واحدی شاخص بورس در انتها معاملات امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید