دو عامل سنجش موفقیت آمیز بودن توافق ایران و چین، اتحاد تهران و پکن نتیجه تحریم آمریکا بود

به گزارش لیسون، پایگاه تحلیل چینی نوشت، ایران به شرکای خارجی برای تامین بازارهایی برای فروش نفت و سرمایه گذاری برای بازسازی اقتصادش احتیاج دارد، چین با مالی کاملاً وابسته به منابع انرژی خارجی، کاملاً متناسب با این شرایط است و تا زمان ادامه فشار آمریکا به هر دو کشور، سیاست تهران و پکن به سوی اتحاد سوق داده می گردد.

دو عامل سنجش موفقیت آمیز بودن توافق ایران و چین، اتحاد تهران و پکن نتیجه تحریم آمریکا بود

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرنگاران، پایگاه تحلیلی چاینا اند یو اس فوکِس در یادداشتی نوشت؛ چین و ایران در اواخر ماه مارس 2021 یک سند همکاری 25 ساله موسوم به همکاری راهبردی جامع ایران و چین امضا کردند.

در حالی که جزئیات نهایی به صورت عمومی منتشر نشده و توافقنامه لازم الاجرا نیست، طرح کلی آن می تواند قابل توجه باشد. گفته می گردد، چین، پیشنهاد سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری طی 25 سال به ایران داده است که بیش از 8 برابر سرمایه گذاریش در یک دهه گذشته (در این کشور) است.

دو راه برای سنجش موفقیت آمیز بودن توافق ایران و چین

توازن قدرت در غرب آسیا، یک شبه تغییر نمی نماید و چین هم احتمالا از مشارکتش با رقبای منطقه ای ایران دست نخواهد شست، اما چنین توافقی می تواند یک راه نجات بسیار مهم برای اقتصاد درگیر ایران باشد. سرنوشت نهایی این پیشنهاد طولانی مدت از طریق دو عامل مهم مورد سنجش قرار خواهد گرفت: تمایل چین به پایبندی به تعهدات خود در روبرو با فشار بین المللی، و توانایی دولت ایران در غلبه بر نگرانی های داخلی در خصوص قرارداد با چین.

سرنوشت نهایی از طریق دو عامل مهم مورد سنجش قرار خواهد گرفت: تمایل چین به پای بندی به تعهدات خود در روبرو با فشار بین المللی، و توانایی دولت ایران در غلبه بر نگرانی های داخلی در خصوص واگذاری این کشور به چین.

حقیقت بندهای توافق ایران و چین چیست؟

گزارش های اولیه درباره این توافق، از جمله یک واقعیت اشتباه در خصوص اینکه حقیقتا بخش های این توافق چیست، مورد توجه رسانه ها نهاده شد؛ بیشتر آنچه در خصوص طرح کلی این همکاریِ مطرح شده می دانیم، از پیش نویسِ اسنادی است که در اواسط سال 2020 به بیرون درز کرد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، نزدیک به 100 پروژه احتمالی مختلف را در این پیش نویس گزارش داد، از جمله، احداث فرودگاه، مترو، خط آهن، سه منطقه آزاد تجاری مختلف در ایران، سرمایه گذاری در تاسیسات فراوری نفت و گاز طبیعی، یاری به احداث زیرساخت ارتباطات 5G.

در همان زمان، یک نشریه دیگر مدعی شد که 280 میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی و باقی 120 میلیارد دلار در بخش زیرساخت هزینه خواهند شد. دولت ایران اما این گزارش ها را تکذیب کرد.

آنالیز رقم های ادعایی در قرارداد ایران و چین

در ادامه این یادداشت آمده است، اگر ما می خواهیم تاثیر احتمالی چنین قراردادی را درک کنیم و این امر فرضی است، مجبور هستیم تا ریز هزینه ها را آنالیز کنیم. آیا رقم 400 میلیارد دلار شامل خرید نفت و گاز چین می گردد یا صرفا به سرمایه گذاری های مستقیم جدید اشاره دارد؟

بدیهی است، مورد دوم بسیار مهم تر از مورد اول است. اگر ثابت گردد بیشتر اطلاعاتی که قبلا درز نموده است، دقیق هستند، این توافق یک افزایش جدی در سرمایه گذاری چین در ایران را نشان می دهد. بخش اعظمی از این هزینه های پیشنهادی در توسعه ساخت و ساز، زیرساخت و صنایع سنگین متمرکز شده است؛ تمام حوزه هایی که چین در آن دارای تخصص کافی است.

این نوع پروژه ها ضریب های بزرگی دارند. آنها، تقاضا برای شرکت های ساخت و ساز، تامین کنندگان خدمات مرتبط و فراوریکنندگان مصالح ساختمانی را افزایش می دهند.(نظیر شرکت های سیمان، فولاد و الوار) چقدر چنین مشارکتی برای اقتصاد ایران قابل توجه است؟ چین، در بازه 2010 تا 2020، تنها 18.6 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرد درحالی که تقریبا در دو کشور عربستان و امارات، رقبای ایران، 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده است.

سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری طی 25 سال برابر با حدود 3.5 درصد فراوری ناخالص داخلی ایران (GDP) در هر سال است. برای ایران، از امروز، این نشان دهنده یک افزایش بزرگ (سرمایه گذاری) است، جایی که ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ممکن است به میزان 0.5 درصد از فراوری ناخالص داخلی برسد. این ارقام آسیب جدی را که رژیم تحریم های بین المللی با راهنمایی آمریکا به اقتصاد ایران وارد نموده و همچنین تأثیر بالقوه مشارکت تحقق یافته ایران و چین را نشان می دهد.

کوشش آمریکا برای فشار بیشتر

موقعیت بین المللی چنین توافقی نسبتاً واضح است: آمریکا فشار بیشتری هم بر چین و هم ایران در مناطق مربوطه شان وارد می نماید، مزیت ها بیشتر می گردد و هزینه های همکاری کاهش می یابد. با معین شدن اینکه دولت بایدن در کوشش است تا از تاکتیک فشار حداکثری ترامپ به عنوان اهرمی در مذاکره مجدد در توافق های واشنگتن با هر دو کشور، استفاده کند، امیدواری ها به بازگشت شرایط به حالت اول از سوی بایدن هم در چین و هم در ایران کمرنگ شده است.

دولت ایران باید میان احتیاج خود در یافتن حامیان مالی خارجی و مشارکت های مالی، در برابر مخالفت جدی داخلی و ترس از واگذاری کشور که یکی از بخش های اصلی سیاست خارجی بی طرفی و استقلال این کشور است، توازن برقرار کند.

به نوشته این پایگاه تحلیلی چینی، ایران به شرکای خارجی برای تامین بازارهایی برای فروش نفت و سرمایه گذاری برای بازسازی اقتصادش احتیاج دارد. چین با مالی کاملاً وابسته به منابع انرژی خارجی، کاملاً متناسب با این شرایط است و با توجه به حفظ تعرفه های اعمالی دولت ترامپ بر کالاهای چینی توسط دولت بایدن و ادامه فشار بر این کشور بر سر معاملات تجاری، چیزی نمانده که بخواهد پکن را برای یاری به ایران مجازات کند. چین همچنین از افزایش نفوذ در ایران که برخلاف عربستان و امارات هیچ رابطه نظامی با آمریکا ندارد، خشنود خواهد بود.

اما یکی از تهدیدهای اصلی همکاری ایران و چین، خود ایران است. دولت ایران باید میان احتیاج خود در یافتن حامیان مالی خارجی و مشارکت های مالی، در برابر مخالفت جدی داخلی و ترس از طرح گزاره هایی درباره سیاست خارجی بی طرفی و استقلال این کشور است، توازن برقرار کند.

پکن انگیزه های زیادی برای دنبال کردن این توافق دارد، ایران می تواند هم منبع قابل اطمینان انرژی برای چین و هم بستری برای گسترش نفوذ طولانی مدت آن در غرب آسیا فراهم کند.

اگر این مشارکت مبهم، در سال های آینده به چیزی ملموس تبدیل گردد، روابط ایران و چین را به میزان قابل توجهی تقویت خواهد نمود. تهران به صورت ویژه، چیزهای زیادی به دست می آورد زیرا مبالغی که گفته می گردد پکن پیشنهاد داده است، سرمایه گذاری خارجی در این کشور را به میزان زیادی افزایش خواهد داد.

پکن انگیزه های زیادی برای دنبال کردن این توافق دارد، ایران می تواند هم منبع قابل اطمینان انرژی برای چین و هم بستری برای گسترش نفوذ طولانی مدت آن در غرب آسیا فراهم کند.

مثل همواره شرایط بین المللی، مهم ترین عامل است. تا زمانی که آمریکا به فشار هم زمان بر هر دو کشور ادامه دهد، سیاست چین و ایران به سوی اتحاد سوق داده می گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1578

به "دو عامل سنجش موفقیت آمیز بودن توافق ایران و چین، اتحاد تهران و پکن نتیجه تحریم آمریکا بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو عامل سنجش موفقیت آمیز بودن توافق ایران و چین، اتحاد تهران و پکن نتیجه تحریم آمریکا بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید