اقتصاد روی حباب غول پیکر سود سپرده نشسته است

به گزارش لیسون، خبرنگاران/لرستان یک پروفسور اقتصاد گفت: بخش های گردشگری، کشاورزی، دامپروری، صنعت و معدن اقتصاد لرستان را تحریک می نماید و باعث خروج اقتصاد استان از رکود به رونق می گردد.

اقتصاد روی حباب غول پیکر سود سپرده نشسته است

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران ، دکتر محمدحسین ادیب در جلسه پرسش و پاسخ با اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان که در محل سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار گردید، اظهار کرد: هر زمانی که تفکر قیم محور (حل مسائل توسط دولت) در لرستان از بین رفت، وارد فاز اولیه پیش رونق خواهید شد و رکود در استان رفع می گردد.

وی اعلام کرد: 20 درصد فعالین مالی با رشد چشمگیر بهره وری در هر بخشی 80 درصد دیگر را غیرفعال کردند و این 20 درصد بازار را قبضه کردند.

این دکترای اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این 20 درصد مزیت قیمتی دارند، اضافه نمود: در اقتصاد چنانچه معاملات کم گردد، قیمت سقوط می نماید، قیمت زمین و مسکن بیشتر از قدرت قشر متوسط و ضعیف رشد نموده و معاملات راکد شده، چون در اصطلاح اقتصاد چسبندگی ایجاد شده است.

وی گفت: در چسبندگی اقتصاد یعنی باید قیمت کالا پایین بیاید، اما مقاومت قیمتی وجود دارد. برای از بین بردن چسبندگی مالی باید نرخ بهره بالا نگه داشته گردد تا مقاومت قیمتی از بین برود.

ادیب گفت: اقتصاد روی حباب غول پیکر سود سپرده نشسته است، سودی که بانک ها از ابتدای سال 92 تا به امروز به سپرده داده اند در اقتصاد فراوری نشده است و 10 موسسه و بانک ورشکست شدند؛ این بانک ها بجای پذیرفتن ورشکستی خود سود سپرده را افرایش دادند تا ورشکستگی خود را به عقب بیندازند و این باعث شده منابع سایر بانک ها را نیز جذب نمایند.

وی گفت: متاسفانه این 10 بانک و موسسه لیدر اقتصاد کشور شدند و سودی که به سپرده دادند و در اقتصاد فراوری نشده، توسط اقتصاد پس گرفته خواهد شد و وقتی این اتفاق رخ دهد حباب ها شکسته و اقتصاد حباب زدایی می گردد.

ادیب تاکید نمود: در اقتصاد حبابی، تهران دیگر استان ها را خانه نشین می کرد و چنانچه این حباب شکسته گردد برنده اش استان هایی نظیر لرستان خواهد بود.

این پروفسور اقتصاد اضافه نمود: امروز استراتژی دولت تدبیر و امید مهار تورم و آوردن سرمایه خارجی به منظور ایجاد اشتغال است.

وی گفت: با پس انداز مردم نمی توان شغل ایجاد کرد، پس باید به سرمایه گذاری خارجی روی آوریم و چون رتبه اعتباری کشورمان پر ریسک بوده سرمایه گذار خارجی کمتر رغبت به همکاری دارد.

ادیب اضافه نمود: هم اکنون تورم در کشور 6.5 درصد است و باید این رقم به 3 درصد برسد. چنانچه این مهم رخ دهد مقدمه ای خواهد بود برای آوردن سرمایه خارجی؛ برای خروج کشور از شرایط موجود باید تورم به 3 درصد برسد. همچنین نسبت کفایت سرمایه بانک ها 13 درصد باشد و این درحالیست که هم اکنون کفایت سرمایه بانک های کشور 4 درصد است.

این مدرس دانشگاه گفت: اگر می خواهیم سرمایه خارجی بیاید باید بانک ها اصلاح شوند. باید علاوه بر صنایع، بانک ها نیز نوسازی شوند و سرمایه خارجی بیاید تا بتوانیم از شرایط موجود رهایی یابیم.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 772

به "اقتصاد روی حباب غول پیکر سود سپرده نشسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد روی حباب غول پیکر سود سپرده نشسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید