امشب، لندن، استادیوم امارات (تور دبی)

به گزارش لیسون، قهرمانی در لیگ برتر پس از 19 سال، قطعا واقعه ای رویایی برای تماشاگران و هواداران آرسنال است.

امشب، لندن، استادیوم امارات (تور دبی)

با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

خبرنگاران ؛ اهورا جهانیان - تیم فوتبال آرسنال در میانۀ فصل جاری لیگ برتر فوتبال انگلستان با 47 امتیاز از 18 بازی صدرنشین است. پس از آرسنال، منچسترسیتی با 42 امتیاز از 19 بازی در رتبۀ دوم جدول لیگ قرار گرفته است. نیوکاسل و منچستریونایتد با 39 امتیاز و تعداد بازی های بیشتر از آرسنال، در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند.

شرایط فوق باعث شده که هواداران آرسنال پس از 19 سال به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر در انتها این فصل امیدوار باشند. آرسنالی ها آخرین بار در فصل 2004-2003 پیروز شدند قهرمان لیگ برتر شوند.

در دوران 22 سالۀ سرمربیگری آرسن ونگر فرانسوی در آرسنال، این تیم لندنی سه بار پیروز به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر شد. آن سه قهرمانی در هشت سال اول حضور ونگر در آرسنال رقم خورد و در چهارده سال انتهای، ونگر در لیگ برتر پیروزیتی نداشت.

آرسن ونگر

اگرچه عملکرد ونگر در آرسنال در مجموع قابل قبول بود چراکه او هفت بار هم آرسنال را قهرمان جام حذفی انگلستان کرد که چهار بار آن در مدت چهارده سالی بدست آمد که دست آرسنال از کسب کاپ قهرمانی لیگ برتر کوتاه مانده بود.

با این حال قهرمانی در لیگ برتر پس از 19 سال، قطعا واقعه ای رویایی برای تماشاگران و هواداران آرسنال است. آرسنالی ها برای این تاریخ سازی راه درازی در پیش دارند ولی 5 امتیاز رجحان نسبت به من سیتی، آن هم با یک بازی کمتر، در کنار ناک اوت شدن لیورپول از کورس قهرمانی، شانس تاریخ سازی توپچی های لندن را افزایش داده است.

پیشتازی آرسنال در لیگ برتر با راهنمایی میکل آرتتا رقم خورده است. آرتتا چهارمین فصل حضورش به عنوان سرمربی را در آرسنال پشت سر می گذارد. آرسنال در دو فصل اول حضور او روی نیمکت، رتبۀ هشتم لیگ برتر را بدست آورد که سخت ناامیدنماینده بود. در فصل سوم، یعنی پارسال، آرسنالی ها رتبۀ پنجم را در انتها لیگ بدست آوردند.

پرش از رتبۀ پنجم به رتبۀ نخست در انتها چهارمین فصل حضور آرتتا روی نیمکت آرسنال، آن هم پس از 19 سال محرومیت از قهرمانی در لیگ برتر، پیروزیتی چشمگیر برای آرسنال و آرتتا است.

آرتتا در فاصلۀ سال های 2019-2016 دستیار گواردیولا در منچسترسیتی بود و طبیعتا چم و خم این تیم را به خوبی می شناسد. بازی رفت این دو تیم البته به تعویق افتاده؛ دیداری که می تواند تاثیری مشخص نماینده در افزایش یا کاهش شانس قهرمانی آرسنال داشته باشد.

با این حال آرسنالی ها تا این جا پیروز شده اند بیشتر تیم های گردن کلفت لیگ برتر را شکست دهند؛ تیم هایی که در چند سال اخیر همگی مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بوده اند.

استادیوم امارات، استادیوم خانگی آرسنال

آرسنال در هر دو بازی رفت و برگشت، تاتنهام را شکست داده. مهم تر از آن، لیورپول و چلسی را نیز در بازی رفت مغلوب نموده است.

در مواجهه با تیم های مدعی قهرمانی در این فصل لیگ برتر، آرسنال در بازی رفت با نیوکاسل مساوی نموده و به منچستریونایتد باخته است. در واقع من یونایتد تنها تیم قدرتمند لیگ جزیره است که تا این جای کار پیروز شده آرسنال را شکست دهد.

آرسنال امشب دوباره به مصاف منچستریونایتد می رود. توپچی های لندن بازی رفت را در منچستر واگذار کردند ولی امشب در خانه فرصت دارند من یونایتد را در لندن شکست دهند و با این برد فاصله شان را با من سیتی به 8 امتیاز ارتقا دهند و منچستریونایتد را نیز با 11 امتیاز کمتر، تا حد زیادی از قهرمانی ناامید نمایند.

میکل آرتتا 40 ساله است. او در دورانی که توپ می زد، بازیکن درجه یکی نبود. کارش را از تیم های c و b بارسلونا آغاز کرد ولی نتوانست در تیم اصلی بارسا بازی کند. مدتی در پاری سن ژرمن بازی کرد و گلاسکو رنجرز و رئال سوسیداد، سپس شش سال در اورتون ماندگار شد.

آرتتا در 29 سالگی به آرسنال پیوست و تا انتها فصل 2015-2016 برای این تیم بازی کرد. بعد از آن هم که دستیار گواردیولا در منچسترسیتی شد. او در دوران بازی اش پیروز نشد برای تیم ملی اسپانیا بازی کند. در سطح ملی، در تیم های زیر 21 سال و زیر 18 سال بازی کرد.

میکل آرتتا در کنار گواردیولا، نیمکت منچسترسیتی

پست آرتتا در زمین بازی هافبک دفاعی بود و در مجموع آرتتا شباهت هایی به گواردیولا دارد. گواردیولا هم هافبک دفاعی بود و بازیکن بسیار شاخصی نبود. اگرچه در قیاس با آرتتا در سطح بالاتری بود و تقریبا ده سال در تیم اصلی بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بازی کرد. اما قطعا در زمین فوتبال یک ستاره یا بازیکنی رشک انگیز و ممتاز نبود.

اما پپ گواردیولا به عنوان مربی، یک ستارۀ درخشان بوده است. آیا آرتتا هم می تواند مثل پپ کاستی های دوران حضورش در زمین فوتبال را در کنار زمین جبران کند؟ قاعدتا او نمی تواند پیروزیت های گواردیولا را تکرار کند؛ چراکه پپ گواردیولا جزو پنج مربی برتر تاریخ فوتبال و قطعا رجحانن مربی قرن بیست ویکم بوده. شاید حتی تا انتها این قرن، کسی مثل نیاید که از او فراتر رود.

اما فصل جاری لیگ برتر جزیره می تواند سکوی پرش میکل آرتتا باشد و او را به یک مربی درجه اول تبدیل کند. آرتتا در میادین فوتبال نتوانست چنین سکوی پرشی را پیدا یا خلق کند؛ اما شاید سال جاری بتواند پا بر سر چنین سکویی نهد و سری در میان سرها درآورد.

شاید بازی امشب آرسنال و منچستریونایتد، پایۀ ارتفاع و ارتقاء آرتتا در دنیای مربیگری گردد. امشب ساعت 20، لندن، استادیوم امارات.

منبع: عصر ایران
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2174

به "امشب، لندن، استادیوم امارات (تور دبی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امشب، لندن، استادیوم امارات (تور دبی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید