اولتیماتوم فیفا به ایران ، تا این تاریخ زنان ایرانی باید بتوانند بازی های لیگ را ببینند

به گزارش لیسون، فیفا در تازه ترین نامه اش به فدراسیون فوتبال ایران خواسته است تا زنان در همه بازی ها از جمله مسابقات لیگ در ورزشگاه حضور داشته باشند.

اولتیماتوم فیفا به ایران ، تا این تاریخ زنان ایرانی باید بتوانند بازی های لیگ را ببینند

یک منبع آگاه در وزارت ورزش به خبرنگاران خبر داد که فیفا در نامه ای که به تازگی به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، تأکیده کرده که این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال را برای تماشای 3 رویداد مهم فراهم کند.

گفته می شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم کردن حضور زنان در ورزشگاه ها تمجید کرده، ولی این قدردانی، مقدمه ای است برای مطرح کردن موضوعات دیگر.

زنان ایران در 2سال گذشته 3بار اجازه حضور در ورزشگاه پیدا کرده اند؛ بازی پرسپولیس - کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی محبت آمیز تیم های ملی ایران و بولیوی و بازی تیم های ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام جهانی 2022.

  • فیلم | درهای ورزشگاه آزادی برای ورود زنان باز شد
  • زنان، ورزشگاه و یادی از فردوسی و سعدی

حالا گفته می شود فیفا در آخرین نامه اش به ایران، به طور رسمی خواسته که زنان باید در همه بازی ها در ورزشگاه حضور داشته باشند. در نامه فیفا 3 بند وجود دارد و این بندها شفاف توضیح داده است که زنان باید تماشاگر کدام بازی ها باشند:

1- در مسابقات انتخابی جام جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند. 2- در بازی هایی که تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند. 3- شرایطی فراهم شود که از ماه ژوئن (خرداد-تیر) در لیگ داخلی هم زنان بتوانند بازی های تیم های مورد علاقه شان را در ورزشگاه ببینید.

در مرحله انتخابی جام جهانی، ایران میزبان تیم های بحرین، عراق و هنگ کنگ است. بازی ایران و هنگ کنگ نخستین بازی است که زنان می توانند امیدوار باشند به ورزشگاه بروند. این بازی 7فروردین برگزار می شود. 15خرداد ایران میزبان بحرین است، بازی برگشت ایران با عراق هم 20خرداد برگزار می شود.

در لیگ قهرمانان آسیا هر چند 2فصل پیش زنان به ورزشگاه رفتند ولی این حضور تنها در بازی فینال رخ داد. فصل پیش در هیچ یک از بازی های این لیگ صحبتی درباره تماشاگران زن نشده بود. با این تأکید فیفا، زنان در مسابقات گروهی هم باید بتوانند بازی ها را تماشا کنند.

طبق برنامه تا 18فروردین هیچ تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان نیست. در این روز شهرخودرو میزبان شباب الاهلی امارات است و یک روز بعد استقلال میزبان الوحده امارات. اول اردیبهشت هم پرسپولیس در تهران با الدحیل قطر بازی دارد و سپاهان میزبان العین امارات است. اگر طبق نامه فیفا، فدراسیون فوتبال ایران خودش را موظف بداند تا شرایط را برای حضور تماشاگران زن فراهم کند، این بازی ها نخستین بازی هایی خواهند بود که در شهرهایی غیر از تهران میزبان تماشاگران زن هستند.

بازی های استقلال و پرسپولیس در تهران، بازی های شهرخودرو در مشهد و بازی های سپاهان در اصفهان برگزار می شود. سؤال بزرگ این است که در شهر مذهبی مشهد، این اجازه به زنان داده می شود که به ورزشگاه بروند؟

آخرین روزهای سال2019 بود که رویترز خبر داد فدراسیون ایران برای فراهم کردن شرایط حضور تماشاگران زن در لیگ های داخلی به فیفا تعهد کتبی داده است. رویترز از زبان یک منبع آگاه نوشته بود فیفا برای عملی شدن این خواسته، برای فدراسیون ایران ضرب الاجل تعیین کرده است. مسئولان نزدیک به وزارت ورزش در گفت وگو با خبرنگاران و در واکنش به خبر رویترز، حضور تماشاگران زن در لیگ های داخلی را رد کردند. نظر آنها این بود که بازی های لیگ با بازی هایی که در سطح ملی برگزار می شود، متفاوت است و ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازی های لیگ موافقت کند. گفته می شد فیفا شرایط ایران را درک کرده و پذیرفته است که فقط به حضور زنان در بازی های ملی رضایت دهد. اما با توجه به آخرین نامه این نهاد بین المللی، فدراسیون ایران برنامه خاصی برای لیگ دارد؟ این سؤالی است که مسئولان فدراسیون باید به آن جواب بدهند ولی دیروز تماس های خبرنگاران با مدیران فدراسیون فوتبال بی نتیجه ماند. سؤال های دیگری هم مطرح است، اینکه در لیگ های دسته های پایین تر هم زنان می توانند به ورزشگاه بروند؟ در بازی های آینده حضور زنان گزینشی است یا بلیت فروشی می شود و این بلیت فروشی به چه تعداد است؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 810

به "اولتیماتوم فیفا به ایران ، تا این تاریخ زنان ایرانی باید بتوانند بازی های لیگ را ببینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولتیماتوم فیفا به ایران ، تا این تاریخ زنان ایرانی باید بتوانند بازی های لیگ را ببینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید