بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی

به گزارش لیسون، خبرنگاران/لرستان ایران در حوزه سلامت و دستاوردهای پزشکی و درمان نه تنها توانسته در منطقه به کشوری پیشرو تبدیل گردد، بلکه در سطوحی در ردیف کشورهای پیشرفته و پیشتاز قرار گرفته است.

بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی

یکی از حوزه هایی که کشورمان را به قطب دانش مبدل نموده پزشکی بازساختی و دستاوردهای محققان ما در زمینه سلول های بنیادی است.

به گفته دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیوند سلول های بنیادی خون ساز در جهان از 35 سال پیش و در ایران از 20 سال پیش شروع شده است؛ اما از 15 سال پیش، این حوزه به طور چشمگیری موردتوجه نهاده شد و به همان میزان که در سطح بین المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا نموده است.

به عنوان شاهد بر این ادعا علاوه بر بیان دکتر امیرعلی حمیدیه، می توان به آمار رشد مراکز پیوند اشاره نمود.

مراکز پیوند سلول های بنیادی از یک مرکز در سال 1393، به همت دست اندرکاران و تغییر رویکرد متخصصان و حمایت نهادهای مختلف به 19 مرکز در سال 1398 افزایش یافته که این رشد 19 برابری نشانه پتانسیل درمانی فوق العاده در این حوزه و نیازمندی های بیماران برای درمان با شیوه های نوین سلول-درمانی است.

بنا بر آمارهای موجود در حال حاضر در افراد بالغ حدود 14 بیماری به یاری سلول های بنیادی خون بندناف درمان می گردد درحالی که بیماری های قابل درمان با سلول های بنیادی خون بندناف در بچه ها به بیش از 60 بیماری می رسد.

آمار فوق اهمیت وجود منابع سلولی مناسب برای درمان را دوچندان می سازد.

در این راستا دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف رویان و رئیس بانک خون بندناف رویان از ذخیره بیش از 120 هزار نمونه خون بندناف در بانک فامیلی و 5100 نمونه خون بندناف در بانک عمومی خبر می دهد. این درحالی است که هم اکنون مجموع ذخیره بانک های خون بندناف عمومی در کشور، کمتر از 17 هزار نمونه است.

ضرابی فعالیت بانک خون بندناف رویان را در منطقه بی رقیب توصیف کرد و گفت: بانک خون بندناف رویان یک بانک هیبرید است که بخش فامیلی آن در سال 1384 و بخش عمومی آن در سال 1387 تأسیس شده است. این بانک دارای 31 دفتر نمایندگی در سطح کشور است و دو دفتر نمایندگی خارجی نیز در شهرهای اربیل کشور عراق و مسقط کشور عمان دارد. همچنین در بانک خون بندناف رویان نمونه هایی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نگهداری می شوند.

خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند می توانند با ذخیره خون بندناف فرزندشان در بانک خون بندناف فامیلی رویان، از این سرمایه ارزشمند برای سلامت خانواده خود در آینده استفاده نمایند.

باید اذعان کرد مزیت های درمانی سلول های بنیادی خون بندناف با پیشرفت های علمی، روزبه روز درحال گسترش است و خانواده ها برای ذخیره این سلول ها تنها یک فرصت دارند و آن آستانه تولد فرزندانشان است.

برای اطلاع از فرآیند و شرایط ذخیره خون بندناف و ثبت نام، می توانید به سایت بانک خون بندناف رویان به آدرس https://www.rsct.ir مراجعه کنید و یا با شماره 02127635000 تماس بگیرید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 880

به "بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید