آنالیز عملکرد سری آیفون 16؛ بهبود ناچیز یا چشمگیر؟

به گزارش لیسون، سری تازه آیفون 16 با تراشه های تازه عرضه می شوند؛ آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس از تراشه A18 پرو بهره می برند، در حالی که مدل های معمولی آیفون 16 به تراشه A18 پایه ارتقا یافته اند. هر دو تراشه به طور قابل توجهی سریع تر از قبل هستند، و به خصوص مدل پایه که یک نسل عقب تر بود، اکنون جهش بزرگ تری را تجربه می نماید، اما این پیشرفت دقیقا چقدر است؟

آنالیز عملکرد سری آیفون 16؛ بهبود ناچیز یا چشمگیر؟

و آیا آیفون 16 پرو سریع تر از رقبایی مانند گلکسی S24 اولترا و پیکسل 9 پرو XL است؟ در ادامه به نتایج بنچمارک های صورت گرفته می پردازیم تا ببینیم این گوشی ها نسبت به رقبا و نسل قبلی از نظر عملکردی با چه تغییراتی روبرو شده اند.

عملکرد CPU آیفون 16

اول از همه باید بگوییم که ما در واقع تفاوت حداقلی را در عملکرد CPU بین مدل های معمولی و پرو آیفون 16 مشاهده می کنیم. با مقایسه آیفون 16 پرو مکس با 15 پرو مکس از سال گذشته، شاهد بهبود 8 درصدی در سرعت تک هسته ای هستیم. برای عملکرد چند هسته ای، مدل 16 پرو مکس تقریبا 15 درصد سریع تر عمل می نماید. این یک جهش دیوانه وار به جلو نیست، اما یک گام کوچک و ثابت رو به بالا محسوب می گردد.

آیفون ها بعلاوه در زمینه عملکرد CPU همچنان سریع ترین در صنعت هستند. آیفون 16 پرو مکس در عملکرد تک هسته ای 50 درصد امتیاز بالاتری نسبت به گلکسی S24 اولترا کسب می نماید (این تفاوت زمانی که آیفون را با جدیدترین پیکسل مقایسه می کنید، حتی بیشتر به چشم می آید). برای عملکرد چند هسته ای، این شکاف کوچک تر است، اما آیفون همچنان تقریبا 22 درصد امتیاز بالاتری کسب می نماید.

عملکرد GPU آیفون 16

کوالکام در چند سال گذشته در عملکرد GPU پیشتاز بوده است، بنابراین این حوزه ای است که اپل باید در آن به رقابت بپردازد. مدل های پرو در اینجا از یک هسته GPU اضافی بهره می برند، به همین علت است که آنها سریع تر از آیفون 16 معمولی و 16 پلاس هستند. گلکسی S24 اولترا، رقیب اصلی، در چند دقیقه اول امتیاز بالاتری کسب می نماید، اما هم 16 پرو مکس و هم S24 اولترا به سرعت دچار افت می شوند.

عدد مهم تر در اینجا امتیاز بخش Low است که در واقع چیزی است که شما پس از چند دقیقه بازی کردن به دست می آورید. آیفون 3009 امتیاز در مقایسه با 2710 امتیاز در گلکسی S24 اولترا کسب می نماید، بنابراین می بینیم که اپل اکنون در عملکرد GPU نیز پیشتاز شده است. البته از قلم نیاندازید که سری گلکسی S25 فقط چند ماه دیگر با تراشه بسیار قدرتمندتری راهی بازار می شوند.

عملکرد هوش مصنوعی آیفون 16

بنچمارک های هوش مصنوعی معمولا معیار خوبی برای میزان گیری این مشخصه نیستند اما در هر صورت می توانند تصویر نسبتا خوبی را ترسیم نمایند. سری آیفون 16 در اینجا با یک جهش خوشایند نسبت به نسل قبلی و پیشی گرفتن از جدیدترین گوشی های گلکسی و پیکسل، پیشتاز هستند.

سرعت ذخیره سازی آیفون 16

در نهایت، اگر کنجکاو هستید که سرعت های خواندن/نوشتن ترتیبی و تصادفی را بدانید، می توانید به جدول بالا نگاهی بیندازید.

نتیجه گیری

در حالی که ما هنوز اعداد مربوط به بهره وری انرژی را نداریم، حداقل می توانیم با اطمینان بگوییم که تراشه های A18 و A18 پرو در سری آیفون 16 رشد ثابتی را ارائه می دهند و اپل را به جایگاه اول در عملکرد باز می گردانند. این شرکت سال ها در عملکرد CPU این جایگاه را حفظ نموده است، اما اکنون در عملکرد گرافیکی/بازی نیز در صدر قرار گرفته است. توپ اکنون در زمین کوالکام/سامسونگ است.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1403 بروزرسانی: 1 مهر 1403 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2301

به "آنالیز عملکرد سری آیفون 16؛ بهبود ناچیز یا چشمگیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد سری آیفون 16؛ بهبود ناچیز یا چشمگیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید