بهبود رشد مالی چه تاثیری در رفاه مردم داشته است؟!

به گزارش لیسون، یک اقتصاددان رشد مالی را در گرو بهبود کیفیت و رفاه زندگی مردم دانست و گفت: با اینکه رشد مالی مثبت بوده اما نه تنها نقشی در رفاه مردم نداشته، بلکه قدرت خرید را هم کاهش داده است. باید گفت که بهبود رشد مالی در رفاه مردم، اشتغال، پس انداز و سرمایه گذاری چه تاثیری گذاشته است.

بهبود رشد مالی چه تاثیری در رفاه مردم داشته است؟!

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه رشد مالی نشان دهنده کوچک یا بزرگ شدن اقتصاد کشور نسبت به دوره قبل است، اظهار کرد: اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار درباره رشد مالی فقط کمی است و در آن رشد مالی از منظر کیفی و بهبود رفاه مردم مورد آنالیز قرار نگرفته است. اگر گفته می گردد که رشد مالی سال جاری نسبت به گذشته بهبود پیدا نموده، باید مسئولان مرکز آمار بیان نمایند که این بهبود در رفاه مردم، اشتغال، پس انداز و سرمایه گذاری چه تاثیری گذاشته است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه این رشد مالی نشان از بهبود کیفیت و رفاه زندگی مردم ندارد، ادامه داد: با اینکه رشد مالی مثبت بوده، اما رفاه جامعه کاهش یافته که دولت رقمی را تحت عنوان یاری معیشتی به مردم پرداخت می نماید. این رشد مالی نه تنها نقشی در رفاه مردم نداشته، بلکه قدرت خرید را هم کاهش داده و رشد مالی بدون در نظر دریافت رفاه، یک تحلیل بی اثر است.

برطرف موانع کسب و کار، لازمه رشد مالی

وی درباره اینکه چه راهکارهایی برای بهبود رشد مالی وجود دارد؟ گفت: اقدام موثر در این زمینه این است که ابتدا باید نوع نظام مالی کشور (کاپیتالیستی، سوسیالیستی و ...) معین گردد که هنوز این موضوع معین نشده است. دومین اقدام این است که محدودیاتی همچون فرایند طولانی اخذ مجوز که در فضای کسب و کار، برداشته گردد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: فضای کسب و کار باید به گونه ای پیش برود که آزادی عمل در شغل وجود داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر نداریم و نبود آن بازدارنگی ایحاد می نماید تا فراوری ناخالص داخلی در میزان پایینی قرار بگیرد.

اصلاح نظام بانکی، عاملی برای ارتقای فراوری ناخالص داخلی و رشد مالی

معاون وزیر اسبق اقتصاد گفت: سومین نکته در این زمینه این است که سیستم نظام بانکداری کشور باید تغییر کند، زیرا نظام بانکداری کشور برای یک فضای کسب و کار باز دیده نشده و هر فردی که قصد ایجاد کسب و کار جدیدی را دارد به راحتی نمی تواند به بانک مراجعه و در خواست تسهیلات کند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: اگر این مجموعه عوامل را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح آنها اقدام کنیم، یاری زیادی به ارتقای فراوری ناخالص داخلی می نماید تا رشد مالی شکل بگیرد. در نتیجه این امور ذکر شده، شغل و درآمدهای جدید بوجود می آید و امکاناتی در جهت آموزش و کیفیت زندگی در کنار آن شکل می گیرد تا در آخر رشد مالی همراه با رفاه شکل بگیرد.

بهبود رشد مالی سال آینده مشروط به تغییر وضع مالی موجود

این اقتصاددان در سرانجام با بیان اینکه نرخ رشد مالی در سال آینده به تغییر و اصلاح عوامل ذکر شده بستگی دارد، اظهار داشت: اگر وضع مالی موجود به سال آینده انتقال پیدا کند، در نتیجه رشد مالی منفی خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، طبق اعلام مرکز آمار، نرخ رشد مالی در 9 ماهه ابتدایی سال جاری بهبود یافته است؛ به گونه ای که نرخ بدون نفت به صفر درصد و با احتساب نفت به منفی 7.6 درصد رسیده است.

همچنین رشد مالی در 9 ماهه ابتدایی سال 1398 در گروه کشاورزی مثبت 3.2 درصد، در گروه صنایع و معادن(بدون نفت) مثبت 2 درصد، خدمات منفی 0.2 درصد و بخش ساختمان مثبت 9.6 درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 763

به "بهبود رشد مالی چه تاثیری در رفاه مردم داشته است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود رشد مالی چه تاثیری در رفاه مردم داشته است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید