شهر آداپازاری ترکیه (تور ترکیه)

به گزارش لیسون، با وجود این که ما بارها در سفرهای مجازی خبرنگاران شهرهای مختلف ترکیه را به شما عزیزان معرفی کردیم اما هنوز شهرهای مجذوب کننده زیادی در ترکیه وجود دارد که بسیاری از ایرانیان نام آنها را نشنیده اند. ما شهرهای زیبای کشور ترکیه را معرفی می کنیم تا بدانید می توان با هزینه های کمتر به جای خرید تور استانبول یا تورهای گران تر از شهرهای دیگری از ترکیه تماشا کرد. امروز از شهر آداپازاری Adapazarı خواهم گفت، شهری نزدیک استانبول که زیبایی های کم نظیری را در خود دارد.

شهر آداپازاری ترکیه (تور ترکیه)

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

آداپازاری کجاست؟

آداپازاری شهری در شمال غربی کشور ترکیه است. این شهر با استانبول 146 کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهیم از آداپازاری تا استانبول را با اتومبیل شخصی و بدون توقف طی کنیم حدود 2 ساعت راه پیش رو خواهیم داشت. آداپازاری جزو استان سفاریه Sakarya Province به شمار می آید در حالی که شهر استانبول در استان استانبول واقع شده است.

شاید جالب باشد که بدانید با وجود آن که بسیاری از ایرانیان با شهر آداپازاری آشنایی ندارند اما این شهر جمعیت متراکمی دارد که در کرانه دریای مرمره بی نظیر است. منطقه شهری آداپازاری 244,748 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری اجرا شده 462,087 نفر بود که تا به امروز جمعیت آن افزایش یافته زیرا عددی که بیان شد متعلق به سال 2014 میلادی است و پس از آن از جمعیت این شهر آمار به روزتری وجود ندارد. پیش از این که از تماشای های این شهر بگویم کمی بیشتر با تاریخچه و اقتصاد و فرهنگ مردم و... در این شهر زیبا و خوش آب و هوا آشنا می شویم.

نقشه آداپازاری

تاریخچه شهر آداپازاری ترکیه

تاریخچه شهر آداپازاری به 378 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در آن موقع آداپازاری آگریلیون Agrilion خوانده می شد. شواهد باستانی نشان می دهند که ساکنان آداپازاری را مهاجران فرجیایی ها، بیتینی ها، سیمری ها، لیدی ها، یونانی ها و پارسی ها تشکیل می دادند. با وجود حضور مهاجران با فرهنگ و پیشینه های مختلف به مرور مردم این منطقه از بیزانس، هلنیست، رومیان و یونانیان الگوبرداری کردند و در حقیقت بیشترین تاثیر را از آنها پذیرفتند.

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی موجود در آداپازاری ژوستینین Justinian نام دارد که به دستور امپراتور روم شرقی ژوستینین یکم ساخته شد و همین موضوع هم علتی افزون بر تاثیرپذیری مردم آداپازاری از رومیان بود. از نظر تاریخی باید بگویم که این شهر در مسیر تجاری مهمی بود که از قسطنطنیه به سمت شرق می رفت و در قرن نوزدهم به وسیله یک انشعاب به راه آهن آناتولی وصل شد.

در سال 1868، شهرداری آداپازاری در جایی که به آن در سیادت Der Seadet گفته می شد تاسیس شد و به علت وجود کارخانه قند در آن کشاورزان زیادی را به سمت خود جلب کرد و به رشد صنعتی شهر یاری کرد. در 17 ژوئن 1954 قانونی در مجمع ملی ترکیه به تصویب رسید که طی آن آداپازاری از استان کوچائلی جدا شد.

یکی از وقایع تاریخی مهمی که زندگی مردم آداپازاری را تحت تاثیر قرار داد زلزله ای بود که در سال 1999 میلادی در مارمارا رخ داد و این شهر را هم تخریب کرد. در آن موقع بسیاری از مردم این شهر جان خود را از دست دادند و بعضی دیگر خسارات مالی زیادی را متحمل شدند. در این زمان 18000 نفر در آداپازاری کشته شدند که تعدادی غیرقابل باور بود. جالب است بدانید که در سرشماری رسمی سال 2000، جمعیت 158 هزار و 474 نفری برای آداپازاری ثبت شد.

اقتصاد آداپازاری ترکیه

آداپازاری مالی بر پایه گردشگر های خارجی ندارد به همین دلیل است که بسیاری از ایرانیان آن را نمی شناسند. آداپازاری را می توان یک شهر صنعتی و در عین حال خوش آب و هوا و دوست داشتنی دانست. وجود کارخانه هایی همانند تویوتا و یوروتیم EUROTEM (قطارهای هیوندا)، تانک پالت (بزرگترین صنایع دفاعی ترکیه) و کارخانه های فراوری اتوبوس سبب شدند که آداپازاری یک شهر صنعتی باشد و امروزه آن را یکی از مهمترین پایگاه های صنعتی کشور می دانند. با وجود این که ترکیه یک کشور در حال توسعه است توانست شهر آداپازاری را پس از خساراتی که از زلزله 1999 دید دوباره سازی کرد اگر به دانستن چگونگی انجام این کار علاقه مند هستید می توانید از موزه زلزله این شهر تماشا کنید.

تحصیل در شهر آداپازاری ترکیه

تنها دانشگاه آداپازاری سفاریه است که از بزرگترین دانشگاه های ترکیه به شمار می رود. این دانشگاه در سال 1992 میلادی تاسیس شد و فرهنگ عموم مردم این شهر را دگرگون کرد. پس از دانشگاه ساخت و پررنگ تر شدن حضور بعضی نهادها مانند فرهنگسرا یا گالری های هنری نیز سبب ارتقای فرهنگ جامعه شدند. تمامی نهادهای فرهنگی این شهر به وسیله شهرداری اداره می شوند و در آنها آموزش های غیردولتی نیز وجود دارد. در حقیقت در تمامی این موسسان فعالیت های فرهنگی در کنار آموزش انجام می گردد.

آب و هوای آداپازاری ترکیه

شهر آداپازاری آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب دارد. در واقع دریای مرمره و سیاه بر آب و هوای آن تاثیر گذاشته اند. در شهر آداپازاری تابستان ها گرم و بسیار مرطوب است و میانه دما حداکثر در جولای و آگوست حدود 29 درجه سانتی گراد می گردد. گرچه دما معمولاً در ژوئن، جولای، آگوست و حتی سپتامبر از 30 درجه سانتی گراد می گذرد. زمستان های خنک و مرطوبی دارد و کمترین میانگین حداقل دما در حدود 3 درجه سانتی گراد در ژانویه است.

بارش باران در آداپازاری زیاد و به طور مساوی در ماه های مختلف توزیع می گردد اما در پاییز، زمستان، بهار کمی سنگین ترین می گردد بنابراین از اواخر بهار تا اوایل زمستان زمان خوبی برای سفر به آداپازاری و کسی تجربه های نو است. اگر در زمستان قصد تماشا آداپازاری را دارید باید بدانید که اغلب هر سال به مدت 2 هفته در این شهر برف می بارد و ممکن است شاهد برف سنگین باشید.

تماشای های شهر آداپازاری ترکیه

از آنجایی که قصد داریم در آینده تماشای های این شهر را به صورت مفصل معرفی کنیم و عکس های اختصاصی خبرنگاران از این شهر را در اختیار شما قرار بدهیم در اینجا تنها اشاره کوتاهی به جاذبه های گردشگری شهر آداپازاری می کنیم.

موزه سقاریه

دریاچه ساپانچا

موزه زلزله

پارک دناتیم Donatım park

پارک سقاریه

پارک سردیوان

پارک طبیعت جنگلی استانی سقاریه

پارک آبی سقاریه

سخن خبرنگاران

نام آداپازاری را شنیده بودید؟

اگر تور آداپازاری را ارائه بدهیم مایل به سفر به این شهر کمتر شناخته شده هستید؟

منتظر نظرات شما خوبان هستم.

منبع: فاینداتور
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2161

به "شهر آداپازاری ترکیه (تور ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر آداپازاری ترکیه (تور ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید