تاریخچه ماساژ درمانی و خواص درمانی اثر بخشی فوق العاده

به گزارش لیسون، در این نوشته با تاریخچه ماساژ درمانی از 3 هزار سال پیش تا کنون آشنا شده و به مزایای ماساژ درمانی به وسیله یک ماساژور حرفه ای پی خواهید برد.

تاریخچه ماساژ درمانی و خواص درمانی اثر بخشی فوق العاده

ماساژ درمانی یکی از قدیمی ترین روش های طب مکمل برای بهبود شرایطی جسمی و روحی انسان ها بوده است. یک ماساژور خوب نیز با تکیه بر همین قواعد سنتی و ترکیب آن با آموخته های علمی تازه، می تواند نتایج منحصربه فردی از ماساژ ارائه دهد. اگر به این حوزه موضوعی علاقه مند هستید و می خواهید درباره آن بیشتر بدانید؛ در این نوشته شما را با تاریخچه ماساژ درمانی و مزایا و خواص درمانی آن آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه ماساژ درمانی

روش ها و تمرینات ماساژ درمانی از تکنیک های باستانی نشات گرفته است. تکنیک هایی که قدمت آن به 2700 سال قبل از میلاد باز می گردد. امروزه ماساژ درمانی یکی از رایج ترین اشکال پزشکی مکمل بوده و شامل انواع تکنیک ها و شیوه ها برای برطرف انواع بیماری های روحی و جسمی است.

در حالی که ماساژورها طی هزاران سال مشغول فعالیت ماساژ بوده و تکنیک های آن را بهبود داده اند؛ اما همچنان بر استفاده از لمس درمانی برای ایجاد شفا و آرامش تمرکز دارند. خواه این لمس به وسیله انگشتان دست و یا سری های مختلف دستگاه های ماساژور باشد.

در ادامه مسیر تکاملی ماساژ درمانی را می خوانید.

طب سوزنی در چین باستان

اولین تاریخ پیدایش ماساژ درمانی به 2700 سال قبل از میلاد در چین باستان برمی گردد. در این زمان کتابی با نام کتاب کلاسیک طب داخلی امپراطور زرد نوشته شد. این کتاب در خصوص طب سوزنی صحبت می نماید. شیوه ها و تکنیک های مورد استفاده در طب شرقی را توضیح می دهد. بعلاوه اینکه چگونه استفاده از سوزن ها در نقاط خاص بدن به ارتقای سلامت و تندرستی بهتر یاری می نماید را توضیح می دهد.

قرن ها بعد طب فشاری به عنوان اولین شکل ماساژ، از این طریق ایجاد شد. به عبارت دقیق تر اعمال فشار با استفاده از دست ها در جایی که قبلا سوزن ها می رفتند.

بازتاب شناسی در مصر باستان

حدود 200 سال بعد در سال 2500 قبل از میلاد، مصریان باستان یک تکنیک ماساژ را توسعه دادند که امروزه بخشی از ماساژ درمانی را شکل می دهد. هنرهای اولیه مصر تصاویری از افرادی را به تصویر می کشد که پاها را ماساژ می دهند. روشی که امروزه به طور گسترده به عنوان بازتاب شناسی شناخته می گردد. در این تکنیک، درمان گر با هدف کلی تحریک عملکرد عصبی، افزایش انرژی، تقویت گردش خون، دفع سموم در بدن و دستیابی به حالت کلی آرامش بدن و فکر، به نواحی رفلکس پاها و دست ها فشار وارد می نماید.

ماساژ در ژاپن

در حدود سال 1000 قبل از میلاد، راهبان بودایی ژاپنی آغاز به سفارشی کردن تکنیک های ماساژ چینی کردند. تکنیک ماساژ سنتی ژاپنی Anma یا Amma به این ترتیب ایجاد شد. این ماساژِ بافت عمیق، متعادل کننده انرژی بر اساس اصول طب سنتی چینی است؛ و با شل کردن عضلات سفت، مفاصل و بافت های همبند، بدن را بازیابی می نماید. همین روش ها بعدها باعث ایجاد تکنیک ماساژ معروف به شیاتسو شد. روشی درمانی، با هدف افزایش سطح انرژی در بیمار، با اعمال فشار به وسیله انگشتان شست، انگشتان دست و کف دست.

با توجه به پیشرفت های فناوری، ممکن است زمانی فرا برسد که علم و فناوری را در ماساژ معمولی ادغام کنیم؛ تا فوایدی را که برای بیمار دارد بهبود بخشیم. در سال های اخیر شاهد ظهور صندلی های ماساژور بوده ایم؛ که در ماساژ درمانی و سایر روش های ماساژ مورد استفاده قرار می گیرند. بعلاوه با نگاهی به توان خرید و قیمت ماساژور برقی حرارتی و سایر مدل های ماساژور برقی درخواهیم یافت که مسیر استفاده عمومی از ماساژ در خانه به تازگی بسیار هموارتر شده است.

خواص و اثربخشی ماساژ درمانی

در سال های نه چندان دور، دریافت یک ماساژ حرفه ای بسیار دور از دسترس بود. طوری که ماساژ در درجه اول برای اوقات فراغت و به عنوان یک سرویس ویژه در نظر گرفته می شد. با این حال، ماساژ از یک خدمت لوکس، امروزه به شکل شناخته شده ای از طب مکمل و جایگزین تبدیل شده است.

فواید ماساژ درمانی

به شرط داشت ماساژور خوب، ماساژ یکی از آرامش بخش ترین احساساتی است که می توان تجربه کرد. با این حال مزایای یک ماساژ خوب فراتر از آرامش و عمیق تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

یک مطالعه اخیر که در نشریه انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA) منتشر شد؛ نشان می دهد که 50 درصد از بزرگ سالانی که در سال گذشته به یک ماساژور حرفه ای مراجعه نموده اند؛ به دلایل پزشکی یا سلامتی این کار را انجام داده اند. در مقابل تنها 28 درصد از مشتریان ماساژورها در مدت مشابه در پی ماساژ برای آرامش یا کاهش استرس بودند. بنابراین بسیاری از بیماران به ماساژ درمانی روی می آورند. پس بیایید فواید سلامتی ماساژ درمانی را مرور کنیم.

کاهش استرس

طی قرن های گذشته تا امروز مردم به ماساژ به عنوان راهی برای کاهش استرس روی آورده اند. در واقع مطالعات اخیر تایید می نماید که ماساژ به طور قابل توجهی استرس فیزیکی و روانی را کاهش می دهد.

مطالعات بالینی نشان می دهد که ماساژ درمانی باعث افزایش فراوری اندورفین، سروتونین و دوپامین می گردد. در حالی که سطح کورتیزول، ضربان قلب، فشار خون و مصرف اکسیژن را کاهش می دهد. عواملی که معمولا با استرس مرتبط هستند.

کاهش تنش عضلانی

پیچیدگی های زندگی مدرن، مردم دنیا را بیش از هر زمان دیگری؛ چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی، دچار تشنج نموده است. در نتیجه آسیب های کمر، سفتی مفاصل و تنش عضلانی همواره در حال افزایش است. متاسفانه این روندی است که کارشناسان پزشکی تغییری در آن نمی بینند. با این حال یکی از عواملی که می تواند سفتی و گرفتگی عضلات را کاهش دهد، ماساژ درمانی است.

به عنوان مثال، تکنیک هایی مانند ماساژ سوئدی، سابقه خوبی در شل شدن گروه های عضلانی و مفاصل سفت دارند.

بهبود کلی کیفیت خواب

حفظ سلامتی بدون خواب کافی غیرممکن است. خبر خوب این است که محققان تایید نموده اند که ماساژ درمانی ممکن است به طور قابل توجهی بی خوابی را کاهش دهد. علاوه بر این تاثیر ماساژ درمانی بر خواب به هیچ گروه سنی محدود نمی گردد.

نکته مهم درباره دریافت این مزایا این است که از یک ماساژور حرفه ای ماساژ را دریافت نموده و یا دستگاه خوبی برای ماساژ خود انتخاب کنید. در این زمینه آشنایی با فواید و مضرات دستگاه های ماساژور موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید.

تسکین درد عضلات و مفاصل

مجموعه شواهد حمایت کننده از مزایای ماساژ برای درمان درد در عضلات و مفاصل بسیار است. خواه کمردرد مزمن، آرتروز زانو، آرتریت دست، یا هر شکل دیگری از روماتیسم باشد. شواهد نشان می دهد که ماساژ نه تنها درد را کاهش می دهد،؛ بلکه دامنه حرکت و عملکرد کلی بدن را بهبود می بخشد..

افزایش جریان و گردش خون

ماساژ درمانی با راهنمایی اکسیژن و خون غنی از مواد مغذی به عضلات و اندام های داخلی ما، گردش خون را تسهیل می نماید. این جریان خون بهبودیافته منجر به رشد و بهبودی در سراسر بدن می گردد.

تسکین آسیب های ورزشی

قبل از آغاز ماساژ درمانی در بخش پزشکی، ورزشکاران و مربیان حرفه ای ماساژ درمانی را به عنوان بخشی از رژیم های تناسب اندام خود پذیرفته بودند. در حالی که شواهد در ابتدا اندک بود؛ مطالعات نو با حمایت منابع معتبر، اثربخشی ماساژ درمانی در ورزش را تایید می نماید.

منبع: اتاق
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2227

به "تاریخچه ماساژ درمانی و خواص درمانی اثر بخشی فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه ماساژ درمانی و خواص درمانی اثر بخشی فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید