تداوم بحث ها درباره شایستگی ناتو در اروپا، لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا توان دفاع از خود را ندارد

به گزارش لیسون، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در جریان بحث های اروپا درباره شایستگی ائتلاف نظامی ناتو با تاکید بر اینکه اروپا توان دفاع مستقل از خود را ندارد در این شرایط به اتحادیه اروپا توصیه کرد که از ناتو حمایت نمایند.

تداوم بحث ها درباره شایستگی ناتو در اروپا، لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا توان دفاع از خود را ندارد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه اتریشی وینر سایتونگ، ینز آزلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز دوشنبه در جریان بحث های اخیر درباره ناتو بیان کرد که به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حق می دهد که از مرگ مغزی این ائتلاف نظامی سخن می گوید.

وی بر این عقیده است که اروپا توانایی دفاع از خود را ندارد. از این رو به اتحادیه اروپا توصیه می گردد که از ناتو حمایت کند.

ماکرون اخیرا در مصاحبه ای ناتو را گرفتار مغز مغزی دانسته است. وی همچنین گفته است که در ارتباط با تصمیم های استراتژیک هیچگونه هماهنگی میان ایالات متحده و شریکان آمریکا در ناتو وجود ندارد.

اظهارات انتقادآمیز رئیس جمهوری فرانسه در حالی منتشر شد که ناتو در اوایل ماه دسامبر نشست بزرگ خود را در لندن برگزار خواهد نمود. پیمان آتلانتیک شمالی سال جاری هفتادمین سال بنیانگذاری خود را جشن می گیرد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین به ترکیه به دلیل حملات به شمال سوریه انتقاد وارد نموده و گفت: آنچه که اخیرا یک کشور عضو ناتو انجام داده است با ارزش های این ائتلاف نظامی منطبق نیست. آزلبورن این انتقاد را به ترکیه وارد کرد که در آنجا یک عملیات نظامی بدون هماهنگی با اروپاییان را شروع نموده است. به گفته وی این اقدامی مسئولانه نیست. در این راستا ماکرون حق دارد وقتی که همکاری و هماهنگی در ناتو را با اظهارات خود هدف حمله قرار می دهد.

آزلبورن همچنین تاکید نمود که لوکزامبورگ بخشی از ناتو است و شایستگی دفاع از خود را ندارد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در بخش دیگری از سخنانش این انتقاد را به ترکیه وارد کرد که به دلیل برنامه ریزی هایش برای بازگرداندن عناصر داعش به اروپا امنیت این اتحادیه و منطقه خاورمیانه را به خطر می اندازد. به گفته وی باید مطلق از این مسئله جلوگیری گردد که این عناصر وحشی دوباره آزاد شوند.

وی در این باره هشدار داد که این اقدام ترکیه بتواند موفقیت های ائتلاف بین المللی علیه داعش را به خطر بیاندازد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین گفت که اگر نتیجه سال ها کوشش این است که این افراد (داعشی ها) دوباره آزاد شوند پس همه چیز مزخرف بوده است. وی از ترکیه درخواست کرد که خود را با شرکای خود از ناتو و اتحادیه اروپا در این مسئله هماهنگ کند.

وزیر امور خارجه آلمان هم هفته گذشته در بوداپست این انتقاد را به ترکیه وارد کرد که هیچ گونه اطلاعات تعیینی را درباره حامیان داعش در اختیار ما قرار نداده است. به گفته وی باید ابتدا یقین حاصل گردد که این افراد اتباع آلمانی هستند و در صورت تعیین شدن آن ایران موظف به بازگرداندن آن ها است.

وزارت کشور ترکیه اعلام نموده است که 11 عضو آلمانی داعش را به کشورشان پس می فرستد. یک شهروند آمریکایی عضو داعش هم از ترکیه اخراج شده است. اردوغان گفته است که از 1149 عضو زندانی داعش در زندان های ترکیه 737 نفر خارجی هستند .

یک دانمارکی و یک آلمانی عضو گروه تروریستی داعش روز دوشنبه (20 آبان) به کشورهایشان بازگردانده شدند. ترکیه اعلام نموده است که دیگر شهروندان اروپایی عضو داعش نیز روز پنجشنبه (22 آبان به کشورهایشان پس فرستاده خواهند شد .

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در مجموع سه زن، پنج مرد و دو کودک محبوس در ترکیه که تابعیت آلمانی دارند از طرف ترکیه به این کشور بازگردانده می شوند.

اسماعیل چاتاقلی، سخنگوی وزارت کشور ترکیه هم اعلام نموده است که روز پنجشنبه 23 آبان (14 نوامبر) هشت آلمانی، 11 فرانسوی، دو ایرلندی و یک دانمارکی اعضای داعش به کشورهایشان بازگردانده خواهند شد. چاتاقلی همچنین اطلاع داد که یک عضو آمریکایی داعش هم از ترکیه اخراج شده است .

هنوز تعداد دقیق اعضای آلمانی داعش اعلام نشده است، اما طبق گفته مقامات ترکیه شهروندان آلمان اعضای گروه تروریستی داعش به زودی به این کشور پس فرستاده خواهند شد .

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه آلمانی اشتوتگارتر سایتونگ در این ارتباط گفته است که ترکیه میخواهد 20 آلمانی عضو داعش را به این کشور بازگرداند .

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم با اشاره به اینکه ترکیه هتل هیچ یک از اعضای خارجی داعش نیست گفت: کشورهایی مانند بریتانیا و هلند با لغو تابعیت این افراد آسان ترین راه را انتخاب نموده اند .

سلیمان سویلو ضمن انتقاد از کشورهای اروپایی گفته است که هلند و بریتانیا اقدام به سلب تابعیت از شهروندان داعشی خود نموده اند. وزیر کشور ترکیه در باره این اقدام کشورهای اروپایی گفت که انها به منظور شانه خالی کردن از مسؤولیت هایشان به ساده ترین راه متوسل شده اند .

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم روز گذشته در سخنانی اظهارات ماکرون درباره ناتو را نگران نماینده دانسته و گفت: من با رئیس جمهور فرانسه موافقم که ما در اروپا باید در این باره فکر کنیم که چگونه باید اقدامات بیشتری را برای امنیت خود انجام دهیم. اما ما این اقدام را نه در رویایی با ناتو بلکه در کنار این ائتلاف نظامی انجام می دهیم. ناتو باید در همه این این محاسبات دخالت داشته باشد.

به گفته ماس این مسئله برای همه کشورهای اروپایی و بخصوص شرکای اروپای شرقی و میانه اهمیت دارد.

ماتوژ موراویکی نخست وزیر لهستان هم در مصاحبه با فایننشال تایمز تاکید نموده است که اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره ناتو، خطرناک بوده است .

نخست وزیر لهستان همچنین گفته است: ناتو مهمترین ائتلاف در دنیا است، آن هم زمانی که بحث دفاع و محافظت از آزادی و صلح به میان می آید و زیر سئوال بردن این مساله از سوی ماکرون که آیا اعضای این سازمان هنوز می توانند برای دفاع از خود روی دیگران حساب نمایند، خطرناک است .

وی گفت: تصور می کنم شک و تردیدهای ماکرون درباره پایبندی ناتو به تعهداتش در مورد دفاع متقابل، می تواند سایر اعضای ناتو را به فکر وادار کند که آیا فرانسه نگرانی هایی درباره پایبندی به این تعهدات دارد. امیدوارم هنوز بتوانیم روی فرانسه برای عمل به تعهداتش حساب کنیم .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 520

به "تداوم بحث ها درباره شایستگی ناتو در اروپا، لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا توان دفاع از خود را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم بحث ها درباره شایستگی ناتو در اروپا، لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا توان دفاع از خود را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید