روزشمار: 18 بهمن؛ کشف جزایر نیوزلند از طریق آبل تاسمان

به گزارش لیسون، جزایر نیوزلند در ششم فوریه سال 1642 میلادی از طریق آبل تاسمان کاشف و دریانورد معروف هلندی کشف شد. برای آشنایی با این جزیره زیبا با خبرنگاران همراه باشید.

روزشمار: 18 بهمن؛ کشف جزایر نیوزلند از طریق آبل تاسمان

نیوزیلند یا زلاندنو و به زبان مائوری آئوتئاروا به معنی سرزمین ابرهای کشیده، کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این کشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و منطقه ها خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می گیرد.

نیوزیلند یکی از آخرین سرزمین هایی است که انسان پا به آن گذاشت. جزایر نیوزلند در ششم فوریه سال 1642 میلادی از طریق آبل تاسمان کاشف و دریانورد معروف هلندی کشف شد و او نخستین اروپایی بود که در سال 1642 وارد نیوزیلند شد. پولینزی ها در حدود سال های 1250 تا 1300 میلادی نخستین انسان هایی بودند که وارد جزایر زلاندنو شدند و فرهنگ مائوری را شکل دادند. کشته شدن چند تن از ملوانان کشتی جانسون از طریق مائوری ها موجب شد که اروپایی ها علاقه ای به ارتباط دوباره با این جزیره نداشته باشند.

یکصد و بیست سال پس از سفر ناخدا جانسون یعنی در سال 1769 میلادی کاشف و دریانورد معروف انگلیسی به نام جیمز کوک به این سرزمین قدم نهاد و با گذشتن از تنگه میان دو جزیره اصلی، آن را به نام خود، تنگه کوک نامید. ارتباط اروپایی ها و مائوری ها پس از سفر جیمز کوک ادامه یافت. بسیاری از کشتی های ماهی گیری و تجاری اروپایی و آمریکایی به این سرزمین رفته و در ازای فروش کالاهای خود به ویژه مصنوعات فلزی و اسلحه جات مایحتاج ضروری خود مانند آب آشامیدنی، پوست، آثار هنری، مواد غذایی را از آن ها دریافت می کردند. از این زمان بود که پای دیگر انگلیسی ها نیز به این سرزمین باز شد.

در سال 1840 بزرگان مائوری در قراردادی با پادشاهی بریتانیا این سرزمین را مستعمره بریتانیا اعلام کردند و در سال 1841 میلادی، انگلستان رسماً نیوزلند را ضمیمه قلمرو امپراتوری خود کرد. در سال 1856 اولین دولت خودمختار در این کشور پاگرفت و در 1876 دولت مرکزی سراسر خاک جزیره را تحت تسلط خود درآورد. از این تاریخ به بعد، سکنه بومی نیوزلند به مقاومت در برابر انگلیسی ها پرداختند و جنگی سی ساله را با استعمارگران آغاز کردند، تا این که انگلستان در سال 1907 میلادی به این سرزمین استقلال اعطا کرد.

نیوزیلند پس از آن عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع شد و سمت تشریفاتی ریاست حکومت را نیز همچنان در اختیار پادشاه بریتانیا گذاشت. جانشین پادشاه در زلاندنو فرماندار کل است که به توصیه نخست وزیر انتخاب می شود. این کشور در جنگ دنیای اول به عنوان حامی بریتانیا جنگید و ارتش مشترک نیوزلند واسترالیا یا به اختصار آنزاک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد. در مجموع بیش از هجده هزار نیوزیلندی در خلال جنگ دنیای اول کشته شدند. نیوزیلند در جنگ دنیای دوم هم جزو متفقین بود و با بازشدن پای آمریکایی ها به منطقه جزو هم پیمانان سیاسی و اقتصادی آمریکا در آمد و تا حدی به آمریکا نزدیک شد که ناخواسته درگیر جنگ ویتنام شد و همین امر اثرات عمیقی بر حیات سیاسی نیوزلند گذاشت. امروزه نیوزیلند نه فقط با بریتانیا و آمریکا بلکه با استرالیا، چین و ژاپن نیز روابط نزدیک و مناسبات اقتصادی گسترده ای دارد.

نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشکی های کره زمین دارد، به طوری که استرالیا نزدیک ترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن واقع شده است، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. نزدیک ترین همسایگان این کشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.

نیوزیلند بیش از 80 میلیون سال از خشکی های دیگر زمین جدا بوده است و این موجب شده تا مجموعه منحصربه فردی از جانوران و گیاهان را در خود جای دهد. وجود پرندگانی که قدرت پرواز ندارند و دارای رفتاری کاملاً غیر تهاجمی هستند، یکی از خصیصه های حیات وحش نیوزیلند است که به دلیل عدم وجود جانوران درنده و مار در نیوزیلند پدید آمده است. مرغ کیوی یکی از این پرندگان است که نشان ملی این کشور شده است.

از حشرات شگفت انگیز این سرزمین می توان وتا را نام برد. این حشره بزرگ ترین حشره دنیا است که تا اندازه موش خانگی رشد می کند.

نیوزیلندی ها در سال های اخیر با تلاش برای کاهش گونه های جانوری و گیاهی مهاجر و جایگزینی آن ها با گیاهان و حیوانات بومی و احداث ذخیره گاه های زیستی برای احیای طبیعت کشورشان تلاش کرده اند.

سرتاسر جزیره جنوبی نیوزلند را رشته کوه های آلپ جنوبی که ارتفاع قلل آن بالاتر از سه هزار متر است در بر گرفته و آب و هوای آن معتدل مایل به سرد و مرطوب و بارانی است و رو به جنوب از دمای آن کاسته می شود. جنگل های بارانی آن از طریق مهاجران اولیه پاک سازی شده و به کشتزارهای وسیع و چراگاه های پهناور تبدیل شده است.

بلندترین نقطه زلاندنو، قله کوک به ارتفاع 3764 متر است و عمده ترین رودخانه آن رودخانه وایکاتو است که درازای آن 420 کیلومتر می رسد و رودهای کلوته، تایر، کلارنس و وایتاکیاز دیگر رودهای مهم آن محسوب می شوند. دریاچه تاوپو با مساحت 605 کیلومتر مربع که در جزیره شاقتصادی واقع شده است، همراه با دریاچه یخچال ها و یخ رودهای طبیعی و کوه های پوشیده از برف و جلگه ها و دره های سبز و خرم از دل انگیزترین چشم انداز ها طبیعی این سرزمین به شمار می آید.

فرهنگ نیوزیلند آمیزه ای از فرهنگ مائوری و نخستین مهاجران بریتانیایی است که با ورود بیشتر مهاجران از نقاط دیگر دنیا متنوع تر شده است. انگلیسی و مائوری دو زبان رسمی این کشور هستند و انگلیسی زبان رایج کشور محسوب می شود.

نیوزیلند در زمره کشورهای پیشرفته و متمول قرار داشته و در سال 2013 هفتمین کشور دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده است. اما اقتصاد آن بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است.

در همین روز:

  • کشف سردترین نقطه دنیا در سیبری (1936 میلادی)
  • فاجعه هوایی مونیخ (1958 میلادی)
منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / راسخون
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2037

به "روزشمار: 18 بهمن؛ کشف جزایر نیوزلند از طریق آبل تاسمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "روزشمار: 18 بهمن؛ کشف جزایر نیوزلند از طریق آبل تاسمان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 18 بهمن؛ کشف جزایر نیوزلند از طریق آبل تاسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید