روش های خانگی درمان دیسک گردن

به گزارش لیسون، دیسک گردن از شایع ترین علل درد گردن است. این مشکل ناشی از اختلال در یک یا چند دیسک در ناحیه گردن اتفاق می افتد.

روش های خانگی درمان دیسک گردن
دیسک گردن از شایع ترین علل درد گردن است. این مشکل ناشی از اختلال در یک یا چند دیسک در ناحیه گردن اتفاق می افتد. هنگامی که یک دیسک آسیب می بیند، معمولا به دلیل فرسایش در طول زمان یا فتق دیسک، می تواند منجر به درد گردن و التهاب یا اسپاسم عضلانی گردد. در موارد شدید، به خاطر آسیب اعصاب می تواند در بازو ها هم درد و بی حسی ایجاد کند. درحالی که استفاده از دارو های مسکن، فیزیوتراپی، کشش گردن و در آخرین مرحله جراحی، برای درمان دیسک گردن به کار گرفته می گردد، اما شما می توانید از درمان های خانگی هم برای بهبود شرایط خود بهره ببرید.

راه های درمان دیسک گردن در خانه

1. آرام باشید

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم، زندگی شلوغ و پرمشغله ای داشته و در عین حال از درد گردن ناشی از دیسک گردن شکایت دارید، مهم است که کمی از شدت فعالیت هایتان کم کنید. در زمان های استراحت، یک شرایط راحت پیدا کنید، شرایطی که درد گردنتان را به حداقل می رساند. شما می توانید یک حوله لوله شده و یا یک بالش زیر گردنتان قرار دهید، تا گردن در شرایطی خنثی قرار بگیرد. استراحت به معنای خزیدن در رخت خواب و تکان نخوردن نیست. درواقع، بی حرکت ماندن در یک یا دو روز خود می تواند مشکل ساز باشد، چرا که عضلات گردن را تحت فشار قرار می دهد و در نهایت درد را افزایش می دهد. درحالی که گردنتان در حال بهبود است، سطح فعالیت هایتان را به گونه ای تنظیم کنید که هنگام انجام آن ها احساس راحتی داشته باشید. به مرور که بهتر می شوید، می توانید سطح فعالیت هایتان را به حالت عادی بازگردانید.

2. گرما/سرما اعمال کنید

افراد معمولا درباره کمپرس سرد یا گرم سردرگم هستند که کدام را باید استفاده نمایند؟ به طور کلی پیشنهاد می گردد که در 24 یا 48 ساعت اول بعد از آسیب، از یخ بهره ببرید تا تورم کاهش یابد و سپس از گرما برای شل کردن عضلات و از بین بردن گرفتگی بهره ببرید.

در خصوص درمان دیسک گردن، نه گرما و نه سرما به میزان کافی عمیق نفوذ نمی کند تا بتوانند التهاب را از بین ببرند، بنابراین از هرکدام که حس بهتری به شما می دهد بهره ببرید. اما از هر کدام، کمپرس گرم یا سرد، که استفاده می کنید تنها 20 دقیقه آن را بر روی گردن بگذارید و بعد از آن حداقل 40 دقیقه استراحت دهید. منبع سرما یا گرما را در یک حوله بپیچید و از تماس مستقیم با پوست جلوگیری نمایید.

3. تمرینات کششی انجام دهید

زمانی که رو به بهبودی هستید و پزشک به شما اجازه این کار را می دهد، آغاز به انجام تمرینات کششی کنید تا درد را از بین ببرید و انعطاف پذیری گردن را تقویت کنید. برترین کار این است که تمرینات را بعد از اعمال گرما به وسیله کمپرس گرم یا دوش انجام دهید.

دراینجا چند حرکت کششی ساه برای درمان دیسگ گردن آمده است که می توانید در خانه انجام دهید:

به آرامی سر خود را به سمت چپ بگردانید. با دست چپ خود به آرامی به چانه فشار آورید. بیست ثانیه صبر کنید و بعد سر را به جای اول بازگردانید و دوباره حرکت را این بار در سمت راست تکرار کنید.

سر را به سمت شانه خم کنید و کوشش کنید که با گوش چپ شانه چپ را لمس کنید. با دست چپ کمی به سر فشار وارد کنید و 20 ثانیه در موقعیت بمانید. در نهایت حرکت را برای طرف دیگر تکرار کنید.

سر را به جلو خم کنید و سعی کنید با چانه، سینه را لمس کنید. شانه ها را آرام و شل کنید و 20 ثانیه در موقعیت بمانید و به حالت اول بازگشت. چندبار این کار را تکرار کنید.

روی پشت بخوابید و زانو ها را خم کنید به طوری که کف پا روی زمین باشد. یک بالش برای محافظت، زیر سر و گردن خود بگذارید. حال سر خود را به طوری که انگار می گویید بله به جلو خم کنید. در این موقعیت 10 ثانیه بمانید و باز گشت. این کار را ده مرتبه تکرار کنید.

اگر در طول تمرینات، احساس ناراحتی یا درد خاصی کردید، بلافاصله تمرین را متوقف کنید.

4. تحرک داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که ورزش کردن یک روش موثر در درمان درد گردن و دیسک است. براساس یک مطالعه در مجله انجمن پزشکی آمریکا، زنان مبتلا به درد مزمن در ناحیه گردن، که تمرینات قدرتی و استقامتی انجام می دادند، به طرز قابل توجهی در بیماری بهبود داشته اند.

بعلاوه مهم است که به طور کلی فعال باشید. سی دقیقه در روز تمرینات هوازی (پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا) انجام دهید تا ماهیچه های پشتتان قوی گردد. بعلاوه جریان خون بهبود یافته به خاطر ورزش کردن، می تواند به سالم نگاه داشتن ستون فقرات شما یاری کند. با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید تا ببینید چه نوع ورزشی هایی برای شما مناسب هستند.

5. به حالت بدن خود توجه کنید

شرایط بد بدن، یکی از عوامل اصلی گردن درد است. هرزمان که می نشینید، می ایستید، راه می روید یا چیزی را بلند می کنید، به حالت بدن خود دقت کنید. همواره سعی کنید گردن خود را صاف نگاه دارید و مطمئن شوید پشتتان در حالت درستی واقع شده است. برای مثال، زمانی که پشت میزتان نشسته اید، دقت کنید که صفحه مانیتور درست روبروی سطح چشمتان باشد و جایگاه به خوبی پشتتان را حمایت می کند. موس هم باید درجایی باشد که برای دسترسی به آن احتیاجی به کش آمدن نباشد.

زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید، از کمر خم نشوید و آن را بردارید. در عوض روی زانو خم شوید، پشتتان را صاف نگاهدارید و بعد بلند شوید. این کار بعلاوه از کمر شما هم محافظت می کند.

درمان پزشکی دیسک کمر

اگر به دیسک کمر مبتلا باشید، شانس اینکه درمان بدون احتیاج به جراحی موفقیت آمیز باشد، وجود دارد.

اولین اقدام درمانی دیسک گردن، دارو های ضد درد است. شامل استامینوفن، دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن و ناپروکسن. این دارو ها می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند. اگر این مسکن های بدون نسخه چاره ساز نباشند، پزشک ممکن است دارو های استروئیدی و یا نارکوتیک تجویز کند.

فیزیوتراپی گزینه دیگر برای درمان دیسک گردن است. درمانگر می تواند از کشش گردن استفاده کند و یا به آرامی با دستکاری گردن، عضلات و مفاصل، درد و سفتی گردن را بهبود دهد. فیزیوتراپیست بعلاوه می تواند به شما یاری کند دامنه حرکتی شما با انجام تمرینات و آموزش قرار گرفتن در موقعیت بدنی درست افزایش دهد.

درد گردن احتمالا با این درمان ها بهبود می یابد. اگر همچنان ضعف و درد قابل توجهی حس می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است در صورت احتیاج به سراغ گام بعدی درمان، جراحی برود. اینکه به درمان به وسیله جراحی احتیاج دارید یا نه یک فرایند است که با هدایت پزشکتان باید آن را طی کنید. جراحی دیسک گردن، دیسککتومی نامیده می گردد. در طی این عمل، جراح دیسک آسیب دیده را حذف می کند و یک دیسک مصنوعی را جایگزین می کند.

دکتر ک. دنیل استاد جراحی اعصاب و مدیر موسسه ستون فقرات و ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید: بعضی افراد می توانند درد بیشتری را نسبت به دیگران تحمل نمایند. من سعی می کنم بیماران قبل از اینکه به سراغ جراحی بروند، حداقل 6 هفته صبر نموده و درد را تحمل نمایند، چرا که در شش هفته، بیشتر بیماران بهبود می یابند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1821

به "روش های خانگی درمان دیسک گردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های خانگی درمان دیسک گردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید