شما چقدر برای حفظ سلامت خود وقت می گذارید؟ ، انجام چه کارهایی می تواند سلامت ما را تضمین کند

به گزارش لیسون، هفته سلامت سال 1402 با تاکید بر نقش پزشکی خانواده در بهبود سلامت جامعه، با شعار سلامت برای همه با پزشکی خانواده، از نهم اردیبهشت شروع شده است و تا پانزدهم اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد داشت

شما چقدر برای حفظ سلامت خود وقت می گذارید؟ ، انجام چه کارهایی می تواند سلامت ما را تضمین کند

خبرنگاران -یکتا فراهانی: عوامل زیادی در حفظ سلامت ما نقش دارند. برخوردار بودن از سلامت به داشتن زندگی سالم و به دور از درد و بیماری یاری زیادی می نماید و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد. سبک زندگی که بر رژیم غذایی متعادل، ورزش، راهبردهای مقابله با استرس و تعاملات اجتماعی متمرکز باشد می تواند به ما در دستیابی به سلامت روان یاری کند.

مسیر بهبود سلامت؛ گام برداشتن در جاده سلامتی

غذای سالم بخورید

تعذیه و آنچه در طول روز می خوریم نقش مهم و ارتباط تنگاتنگی با مقدار برخورداری ما از سلامت دارد. تغذیه متعادل و متناسب با شرایط فیزیکی فرد موضوع بسیار مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند.

در واقع با انتخاب مواد غذایی سالم می توانیم از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت پیشگیری یا آن ها را درمان کنیم. ضمن آنکه رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و کلسترول نیز یاری کند.

ورزش منظم

ورزش و داشتن تحرک کافی و فعالیت های روزانه یکی دیگر از عواملی است که می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته های مغزی، دیابت و بسیاری از سرطان ها ازجمله سرطان روده بزرگ یاری کند.

بعلاوه می تواند در درمان افسردگی، پوکی استخوان و ابتلا به فشار خون بالا هم مؤثر واقع گردد. همان گونه که مطالعات نشان می دهند افرادی که ورزش می نمایند کمتر آسیب می بینند.

پیاده روی، ورزش و برخورداری از سبک زندگی سالم می تواند باعث گردد احساس بهتری داشته باشیم و بهتر بتوانیم وزن خود را کنترل کنیم. هر مقدار ورزش بهتر از بی تحرکی است. ضمن آنکه می توان به مرور آن را افزایش داد.

اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید

متاسفانه تعداد افرادی که اضافه وزن دارند رو به افزایش است. با وجود اینکه همه می دانند داشتن اضافه وزن می تواند سلامت آن ها را تحت الشعاع قرار دهد باز هم نسبت به آن بی اهمیت هستند. در واقع حمل وزن بیش از حد، خطر ابتلا به بیماری های زیادی از جمله فشار خون و کلسترول بالا، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، سکته، برخی سرطان ها و ... را افزایش می دهد.

اضافه وزن بعلاوه می تواند منجر به آسیب های دیگری از جمله آرتریت در مفاصل تحمل نماینده وزن، مانند ستون فقرات، لگن یا زانو گردد به همین دلیل باید قبل از بالا رفتن بیش از حد وزن در صدد کاهش وزن و حفظ آن برآییم.

برای سلامت خود وقت بگذارید

وقت گذاشتن برای حفظ سلامت باید به صورت یک الگو برای ما در بیاید. برای انجام این کار معاینات منظم پزشکی باید جزء برنامه ریزی ما باشد.

آگاهی از مزایای اقدامات پیشگیرانه به جای درمان نیز در این خصوص بسیار مؤثر واقع خواهد شد. چون می تواند بیماری را قبل از آغاز تشخیص دهد یا از آن جلوگیری کند. این موارد می توانند شامل ویزیت ها و غربالگری های خاص پزشکی شوند.

در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی ممکن است لازم باشد غربالگری را زودتر آغاز کنید.

سیگار نکشید

سیگار و استعمال دخانیات از عادات مضری است که افراد زیادی به آن خو گرفته اند. در حالی که می دانند مصرف دخانیات می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و بسیاری از سرطان ها مانند سرطان دهان، گلو یا ریه گردد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر آن را ترک کنید.

اهمیت فکر سالم برای بدن سالم

سلامت فکر با سلامت روان در ارتباط تنگاتنگی است. مغز نیز با بسیاری از شرایط مانند بیماری های روانی، اعتیاد و اختلالات حرکتی در ارتباط است. بعلاوه افکار و احساسات ما را کنترل می نماید و ارتباط مستقیمی با جسم دارد. از این رو، توجه به سلامت روان به مقدار حفظ سلامت جسم اهمیت دارد.

آرامش خود را حفظ کنید و یاد بگیرید چگونه می توان با استرس و مسائل مقابله کرد

چه بخواهیم چه نخواهیم استرس بخشی از زندگی است. بنابراین باید روش ها و مهارت هایی برای آرام کردن خود و رسیدن به آرامش بیشتر بیاموزیم.

ورزش، پیاده روی در طبیعت، گوش دادن به موسیقی، انجام کارهای هنری و شرکت در کارهای خیریه یا انجام بازی های مختلف از جمله کارهایی است که می تواند ما را در این خصوص یاری کند.

البته هر فرد با توجه به خواسته ها، علایق و سلایق خود باید در پی راه هایی برای رسیدن به آرامش باشد. بعلاوه داشتن روحیه طنز می تواند یاری زیادی برای مواجهه ما با تلخی ها و سختی های زندگی باشد. برخورداری از سکوت و دست برداشتن از قضاوت دیگران می تواند تا حدود زیادی به برخورداری ما از آرامش یاری کند.

داشتن اهداف واقع بینانه کوتاه مدت و بلند مدت و بعلاوه نظم و برنامه ریزی نیز تا حدود زیادی استرس، اضطراب و به هم ریختگی های فکر ما را مهار خواهد نمود

منبع:

https: //familydoctor. org/what-you-can-do-to-maintain-your-health/

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2214

به "شما چقدر برای حفظ سلامت خود وقت می گذارید؟ ، انجام چه کارهایی می تواند سلامت ما را تضمین کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما چقدر برای حفظ سلامت خود وقت می گذارید؟ ، انجام چه کارهایی می تواند سلامت ما را تضمین کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید