شورای اروپا هم خواهان آزادی فوری دمیرتاش در ترکیه شد

به گزارش لیسون، شورای اتحادیه اروپا از ترکیه خواست هر چه سریع تر صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار حامی کردها و رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق ها در این کشور را از زندان آزاد کند.

شورای اروپا هم خواهان آزادی فوری دمیرتاش در ترکیه شد

با ما سفر کنید و با تور به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نقل از یورونیوز، این درخواست یک روز پس از موضع دادگاه حقوق بشر اروپا در همین خصوص مطرح شده که با صدور حکمی آزادی فوری دمیرتاش را مطالبه نموده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که لغو مصونیت قضایی نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها به دستور او اجرا شده بود پس از حکم دادگاه حقوق بشر اروپا به شدت به این نهاد قضایی اروپایی تاخت و درخواست مطرح شده را سیاسی خواند.

یک روز پس از اعلام موضع دادگاه حقوق بشر اروپا، گزارشگران مجمع مجلسی شورای اروپا نیز با انتشار بیانیه ای خواهان آزادی فوری رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه شدند و تاکید نمودند که دمیرتاش باید بار دیگر امکان دسترسی به حقوق سیاسی و فعالیت آزادانه تعریف شده در جوامع دموکراتیک را داشته باشد.

صلاح الدین دمیرتاش، سیاسمتدار برجسته ترک که پیش تر ریاست حزب دموکراتیک خلق ها را بر عهده داشت از نوامبر 2016، چند ماه پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه در همین سال و در پی لغو مصونیت قضایی 150 نماینده مجلس ترکیه، بازداشت و روانه زندان شد.

این سیاستمدار سرشناس حامی نمودها و حزب تحت رهبری وی از سوی آنکارا به حمایت از تروریسم و ارتباط با حزب کارگران کردستان، پ ک ک متهم شده اند. بر اساس حکمی که پیش تر در دادگاه بر ضد وی صادر شده، اتهامات مطرح علیه دمیرتاش امکان مجازات 142 سال زندان را برای وی را فراهم می نماید.

دو تن از گزارشگران شورای اروپا که این پرونده را دنبال می نمایند با اشاره به گذشت چهار سال از زندانی شدن صلاح الدین دمیرتاش ضمن تاکید بر موضع مجمع مجلسی مبنی بر لزوم آزادی فوری وی یادآور شدند که جای نمایندگان در مجلس است و نه زندان.

در بیانیه گزارشگران شورای اروپا آمده است: آزادی فوری صلاح الدین دمیرتاش نشانه ای شاخص از اراده ترکیه برای احترام به احکام کمیسیون حقوق بشر و نیز ابراز تعهد قوی به رعایت ارزش های بنیادین مرتبط با عضویت در شورای اروپا خواهد بود.

دادگاه حقوق بشر اروپا، نهاد برآمده از شورای اروپا در حکم روز سه شنبه خود تاکید نمود که بازداشت صلاح الدین دمیرتاش با موارد متعدد نقض کنواسیون اروپایی حقوق بشر همراه است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1373

به "شورای اروپا هم خواهان آزادی فوری دمیرتاش در ترکیه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای اروپا هم خواهان آزادی فوری دمیرتاش در ترکیه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید