متاورس اینجا است: 5 شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می سازند
به گزارش لیسون، اگر به فیسبوک اعتقاد دارید؛ پس باید بدانید آینده از آن واقعیت مجازی متاورس است.
این غول فناوری، ماه گذشته نام خودش را به متا (Meta) تغییر داد و میخواهد سال جاری 10 میلیارد دلار برای توسعه محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه گذاری کند. تحلیل گران انتظار دارند که این شرکت حداقل 50 میلیارد دلار برای دستیابی به اهداف خود در حوزه واقعیت مجازی هزینه کند.
اما متا تنها بازیگر جهانی متاورس نیست و ده ها شرکت دیگر در حال ساخت سخت افزارها و نرم افزارهای نسل بعدی تعامل مجازی هستند. حوزه ای که وال استریت آن را بازاری یک تریلیون دلاری می داند. در این بازار، شرکت های گوگل، مایکروسافت، اپل، ولو و سایر نیز فعال هستند و می خواهند پلتفرم ها و ابزارهایی برای کار و ارتباطات مردم در جهانی مجازی فراوری نمایند. با هجوم سرمایه گذاران به متاورس، احتمالا استارتاپ های کوچک تر هم ترغیب شوند به این موج بپیوندند.
دن ایوز، تحلیل گر رسانه Wedbush در یادداشتی می گوید: متاورس واقعی است و وال استریت دارد برندگان این بازار را رصد می نماید.
فیسبوک، باید برای چیره شدن در متاورس، با محصولات و پلتفرم های شرکت های زیر رقابت کند:
گوگل
شاید گوگل Cardboard پیروز ترین پروژه VR تاریخ باشد. در سال 2014، بزرگ ترین شرکت فناوری جهان در آن موقع، از میلیون ها نفر خواست با یک تکه مقوا برای خودشان هدست واقعیت مجازی بسازند و گوشی خودشان را با آن به چهره شان ببندند. گوگل می گوید ده ها میلیون هدست تاشو برای کاربران ارسال نموده است و اپلیکیشن Cardboard نیز بیش از 160 میلیون بار دانلود شد.
این تجربه واقعیت مجازی، برترین یا بالاترین فناوری این حوزه نبود ولی در یک استراتژی درست، به میلیون ها دانش آموز و توسعه دهنده یاری کرد واقعیت مجازی را تجربه نمایند.
بعلاوه، به گوگل یاری کرد تا از تجربه قبلی واقعیت افزوده خود، یعنی عینک Glass، استفاده کند. امروزه، عینک های واقعیت افزوده به عنوان ابزاری برای کسب وکارهای سازمانی عرضه شدند اما گوگل در زمان آغاز پروژه Glass انتظار بسیار بالاتری داشت. وقتی این محصول با قیمت 1500 دلار به وسیله سرگئی برین، بنیان گذار گوگل معرفی گردید؛ معلوم بود چقدر جدی است و قرار است آینده این شرکت را مشخص کند.
Glass در واقع یک گوشی هوشمند با دوربین کوچکی بود که روی فریم عینک هایی بدون شماره لنز چشم نصب شده بود. این پروژه باخت؛ اما نه پیش از اینکه هزاران عینک واقعیت افزوده ساخته گردد.
مایکروسافت
غول نرم افزار جهان در سال 2015، عینک واقعیت افزوده ترکیبی هولولنز را عرضه کرد. مایکروسافت به جای اینکه بازار مصرف نماینده را با تبلیغات بازاریابی خود پر کند؛ یک سال بعد، بی سروصدا عینک هولولنز را برای مصارف صنعتی ارائه کرد تا در کارخانه ها و شرکت های فراوریی صنعتی و بعضی صنایع هدف مورد استفاده تخصصی قرار بگیرد.
این مجموعه 3000 دلاری با نسخه ای حرفه ای از ویندوز ارائه شده و دارای ویژگی های امنیتی و ابزارهایی برای توسعه برنامه های آن بود. نسخه دوم هولولنز در سال 2019 عرضه شد و کمی گران تر بود ولی دوربین ها و لنزهای بهتری داشت تا عملکرد دقیق تری به دست دهد و از طیف وسیعی از کاربردها و قابلیت های نرم افزاری صنعتی پشتیبانی کند.
به گفته مایکروسافت، سازنده های خودروهای سنگینی مانند تویوتا، Suntory و Kenworth از عینک هولولنز برای سرعت بخشیدن به آموزش ها و تعمیرات خودروها استفاده می نمایند.
اپل
اگر شایعات را باور کنیم؛ اپل سال ها است روی یک محصول عینک واقعیت افزوده کار می نماید و هر سال انتظار داریم این عینک رونمایی گردد. سازنده آیفون، در سال 2017، فریم ورک ARKit را برای توسعه دهنده های اپلیکیشن های واقعیت افزوده iOS عرضه کرد.
طبق گزارش سایت The Information، اپل در سال 2019 یک جلسه 1000 نفری برای آنالیز AR در آیفون و توسعه دو محصول عینک هوشمند N421 و هدست واقعیت افزوده N301 برگزار نموده است. تحلیل گران حدس می زنند اپل در حال آماده شدن برای عرضه محصولات واقعیت افزوده خود در سال 2022 و پس از آن است.
واقعیت افزوده برای اپل در سال های اخیر بسیار جدی بوده و خیزهای بلندی برای ارائه ویژگی های نو و تجربه کاربری منحصربه فرد AR روی آیفون برای کاربران برداشته است.
ولو
بدون شک، هدست Valve Index قوی ترین محصول واقعیت مجازی موجود در بازار مصرف نماینده نهایی است. صفحه نمایش این هدست وضوح بالایی دارد و تصاویری صاف و تمیز نشان می دهد؛ کنترلرهای کنترلی بی نظیری در محیط های واقعیت مجازی و بازی ها ارائه می دهد و با بازار بازی های ویدئویی Value Steam نیز یکپارچه شده است. به این معنی که محتوای زیادی از قبل برای آن آماده است.
اما این هدست واقعیت مجازی همچنان گران است؛ کیت کامل Index VR Kit با قیمت هزار دلار به فروش می رسد و برای عملکرد درست احتیاج به کابل ها و سنسورهای دیگر هم دارد. شرکت ولو به کوشش های خود برای وارد کردن نوآوری و آزمایش هدست های VR همه جانبه ادامه می دهد و تحلیل گران انتظار دارند شرکت بازی سازی مستقر در Bellevue یک هدست مستقل برای رقابت با فیسبوک Oculus Quest 2 ارائه کند.
مجیک لیپ
اگر ایده واقعیت مجازی از رمان های علمی تخیلی الهام گیری شده است؛ منظره مدرن Big Tech در AR و VR آینده به طور مستقیم از Magic Leap می آید.
این شرکت که در سال 2010 تاسیس شد؛ در سال 2014، بیش از 500 میلیون دلار از شرکت هایی مانند گوگل و کوالکام، سرمایه جمع آوری نموده و در سال 2015 یک ویدئوی خیره نماینده از فناوری محصول خود منتشر کرد که البته سریعا زیر سوال رفت و محصول نهایی هنوز در دست آنالیز است.
هدست های Magic Leap اولیه برای صنایع خلاقه ای مانند طراحی و تبلیغات روانه بازار شدند اما در سال 2018 مجیک لیپ یک دستگاه واقعیت افزوده پیروز ترین ارائه نموده و توانست سرمایه بیشتری جمع آوری کند تا محصول Magic Leap 2 را در سال 2022 ارائه کند. این شرکت میخواهد بازارهای صنایع دفاعی، بهداشتی و سلامتی و فراوریی را هدف قرار دهد.
منبع: یک پزشک