مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان

به گزارش لیسون، در دهه های اخیر به علت رشد روز افزون جمعیت شهر ها و به تبع آن رشد زندگی آپارتمان نشینی شاهد ساخت برج های چند طبقه هستیم . چیزی که دغدغه بیشتر مردم شده این است که کدام طبقه برای سکونت بهتر است؟ آیا طبقات بالایی ساختمان برای زندگی مناسب تر است و این طبقات دارای چه مزایا و معایبی هستند . در این مقاله به آنالیز مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان می پردازیم .

مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان

معایب طبقات بالایی ساختمان چیست ؟

1- طبقات بالایی ساختمان به علت قرار گرفتن در ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمین ، دارای یکسری از معایب می باشد . به علت قرار گرفتن این گونه طبقات در ارتفاع بالا نسبت به سطح زمین ، ممکن برای بعضی از خانواده ها مناسب نباشد . اصولا طبقات بالایی ساختمان به خاطر ارتفاعی که از سطح زمین دارند و نیروی جاذبه با مشکل آبرسانی روبرو می شوند که اگر از سیستم های گرمایش مرکزی مثل رادیاتور هم استفاده نمایند ممکن است این مشکل چند برابر گردد .

2- وجود بعضی ویژگی ها در طبقات بالایی ساختمان ، باعث شده است تا در فصل های گرم و سرد سال ساکنین را دچار بعضی مسائل کند . طبقات بالایی در فصل سرما ، نسبت به سایر طبقات از هوای سرد تری برخوردار است . بادگیر تر بوده و البته در مواردی هم آفتاب گیر تر می باشند که این ویژگی ها مورد پسند بعضی افراد نمی باشد .

3- همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد ، به علت قرار گرفتن طبقات بالایی ساختمان در ارتفاع زیاد ، باعث می گردد که این طبقات با مشکل آبرسانی و افت فشار آب روبرو شوند .ساکنین طبقات بالایی باید با نصب پمپ آب و تانکر آب ، مشکل افت فشار آب را در طبقات خود جبران نمایند . باید با در نظر داشت تعداد طبقات ساختمان ، پمپ آب متناسب با آن انتخاب گردد و اصول فنی در آنها رعایت گردد و سعی گردد برای آنها از مخازن مناسب استفاده گردد تا مقدار آلودگی صوتی آنها برای طبقات پایین تر کمتر گردد .

4- به علت افت فشار آب در طبقات بالایی ، ساکنین این طبقات باید پمپ آب و مخزن برای طبقات خود نصب نمایند . از طرفی پمپ آب برای اینکه بتواند فشار آب مناسب را برای اینگونه طبقات تامین کند باید انرژی برق مورد احتیاجش تامین گردد و اگر ساختمان با افت جریان برق روبرو گردد می تواند برای پمپ های آب مشکل زا باشد و باعث از کار افتادن این وسیله گردد .

5- بروز حوادث غیر مترقبه در ساختمان ها و برج های مسکونی دور از فکر نیست و برای جلوگیری و به حداقل رساندن خسارات حوادث باید تدابیر لازم اندیشیده گردد . در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه ، ساکنین طبقات بالایی برای خروج از ساختمان با مسائل بیشتری روبرو هستند . ساکنین این طبقات حتی با وجود اینکه از پله های اضطراری جهت خروج از ساختمان استفاده می نمایند اما با این وجود باید زمان بیشتری را برای خروج از ساختمان صرف نمایند .

6- یکی دیگر از مسائلی که طبقات بالایی مخصوصا طبقات آخر می تواند برای ساکنینش ایجاد کند مشکل پشت بام است . مسائل پشت بام هم می توان از معایب طبقات بالایی دانست زیرا هر گونه خرابی و رطوبت باعث آسیب رساندن به سقف خانه شما می گردد .

7- برای مستاجران و کسانی که سال به سال مجبور می شوند تا محل زندگی خود را عوض نمایند ، طبقات بالایی و آخر ساختمان به این گونه از افراد به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد . ساکنین طبقات بالایی هنگام اسباب کشی با مسائل زیادی روبرو می شوند زیرا باید برای جابه جایی وسایل خود پله های فراوانی را باید طی نمایند و هزینه بسیاری برایشان به همراه دارد و ممکن است وسایل در هنگام جابه جایی در طبقات آسیب ببینند .

8- یکی دیگر از محدودیت هایی که برای طبقات بالایی وجود دارد رعایت سکوت بیشتر است . ساکنین این طبقات باید در هنگام راه رفتن ملاحظه طبقات پایینی را داشته باشند و آهسته راه بروند . این گونه طبقات برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند مناسب نمی باشد .

9- در برج ها و مجتمع های مسکونی که دارای طبقات زیادی هستند ، ساکنین طبقات بالایی برای اینکه بتوانند به طبقات خود برسند باید از آسانسور استفاده نمایند زیرا پیمودن پله های زیاد باعث خستگی بیش از حد در افراد می گردد . طبقات بالای ساختمان برای خانواده هایی که سالمند دارند مناسب نمی باشد . حتی با وجود آسانسور، امکان خرابی در آن وجود دارد و پیمودن پله های زیاد برای سالمندان کار سختی می باشد .

10- از دیگر معایبی که می توان برای طبقات بالایی ساختمان متصور شد این است که ساکنینش به فضاهای بیرون و حتی خارج از آپارتمان دسترسی کمتری دارند .

11- طبقات بالایی ساختمان برای خانواده هایی که رفت و آمد در منزل آنها زیاد است و دارای مهمان می باشند مناسب نیست . خانواده هایی که دایره دوستانشان بزرگ است و مهمان های زیادی به آنها سر می زنند ، زندگی در طبقه آخر آپارتمان به آنها پیشنهاد نمی گردد . زیرا از یک طرف ، به علت وجود پله های زیاد و از طرف دیگر به علت خرابی های پیش بینی نشده آسانسور رفت و آمد مهمان ها دچار مشکل می گردد . رفت و آمد ها و ایجاد سر و صدا های مهمان ها گاهی برای سایر همسایگان آزار دهنده می باشد .

12- طبقه آخر ساختمان برای خانواده هایی که از حیوان خانگی نگهداری می نمایند مناسب نمی باشد . این روزها بسیاری از حیوانات خانگی نگهداری می نمایند ، اما نگهداری حیوانات در آپارتمان به خصوص سگ ها ممکن است کمی سخت باشد . یکی از معایب طبقات بالایی ساختمان همین است که نگهداری حیوانات خانگی در آن سخت تر از سایر طبقات است . جنب و جوش حیوان در این گونه طبقات باعث ایجاد سر و صدا می گردد که برای همسایگان می تواند آزار دهنده باشد .

13- طبقات بالایی یک مجتمع مسکونی آسانسور دار، در مقایسه به مجتمع های فاقد آسانسور گران قیمت تر می باشند و این یک عیبی محسوب می گردد و خانواده هایی که بودجه کمتری برای خرید یا اجاره آن دارند این گونه طبقات پیشنهاد نمی گردد .

14- در هنگام بروز حوادثی مثل آتشسوزی در طبقات بالایی ، خاموش کردن آتش کار سختی است . در این گونه طبقات امکان دسترسی کمتری وجود دارد و تیم های آتش نشانی باید از تجهیزات بالا برنده جهت دسترسی به این گونه طبقات استفاده نمایند .

طبقات بالایی و آخر ساختمان در کنار معایبی که دارند دارای یکسری از مزایا نیز هستند که برای بعضی از خانواده ها مناسب می باشد .

مزایای طبقات بالایی ساختمان چیست ؟

1- طبقات بالایی ساختمان در مقایسه با طبقات اول ساختمان ، از جهت آلودگی صوتی ناشی از کار کردن پمپ های آب و سایر تاسیساتی که فراوری صدا می نمایند راحت و آسوده هستند . وقتی پمپ آب خانگی در طبقه همکف بخصوص کار گردد و اگر پمپ آب از نوع جت باشد صدای زیادی فراوری می نماید که در هر بار روشن و خاموش شدن می تواند واقعا مسائل زیادی را برای طبقات پایین تر ایجاد کند .

2- در بعضی از مجتمع های مسکونی به علت افت جریان برق از موتور برق استفاده می نمایند و این موتور برق ها را در قسمت همکف یا موتور خانه مجتمع نصب می نمایند که مسائل صوتی را برای ساکنین طبقه اول ایجاد می نماید . در این مورد طبقات بالایی به علت دور بودن از این گونه تاسیسات ، مشکل الودگی صوتی ندارند و صدای موتور برق باعث آزارشان نمی گردد .

3- طبقات بالایی ساختمان به علت قرار گرفتن در ارتفاع بالا ، نسبت به طبقات پایینی دارای منظره زیبایی هستند . طبقات بالایی دید گسترده تری نسبت به منظره ها شهری دارند که این ویژگی می تواند باعث ایجاد تاثیرات مثبت در روحیه افراد ساکن در این طبقات گردد .

4- طبقات بالایی ساختمان به علت داشتن بعضی از ویژگی ها ، نسبت به طبقات پایینی دارای یکسری از مزایا هستند که از جمله این مزایا می توان به این قضیه اشاره نمود که به علت روشن کردن سیستم های گرمایشی در طبقات پایینی ، سطح کف طبقات بالایی گرم است و تا حدودی این قضیه می تواند باعث کاهش مصرف انرژی گردد . همانطور که گفتیم طبقات بالا گرم تر از طبقات پایین هستند و در فصول سرما به وسایل گرمایشی کمتری احتیاج است .

5- از دیگر مزایای که می توان برای طبقات بالایی ساختمان نام برد ، امنیت مناسب این گونه طبقات است . ولی طبقات پایینی بیشتر در معرض سرقت قرار دارند . دسترسی به این گونه طبقات به وسیله پله های زیادی صورت می گیرد و به همین علت سارقان برای جابه جایی وسایل منزل دچار مشکل می شوند و نمی توانند به راحتی از این طبقات ، راه دسترسی به خارج از ساختمان پیدا نمایند و اسباب و وسایل را با آن همه پله به پایین راهنمایی نمایند . به همین علت طبقات بالایی در معرض خطر سرقت کمتری قرار دارند .

6- طبقات بالایی به علت قرار گرفتن در ارتفاع بالا و دور بودن از زمین و فضای سبز ساختمان ، کمتر در معرض آزار و اذیت های حشرات قرار خواهند گرفت . بخصوص در فصول خاصی از سال که وجود حشرات موذی در اطرافمان زیاد می گردد ، ساکنین طبقات بالا از نبود حشرات لذت می برند چرا که این حشرات قادر به رفتن به طبقات بالایی و ارتفاع زیاد را ندارند .

7- طبقات بالایی ساختمان به علت اینکه عبور و مرور و رفت و آمد کمتری در آنجا صورت می گیرد و بعلاوه خانه ای در بالای این گونه طبقات نیست سر و صدای دیگر همسایگان ، ساکنین این طبقات را اذیت نمی نماید .

8- زندگی در طبقات بالایی ساختمان برای ساکنینش دارای یکسری از مزایایی است که از آن جمله می توان به داشتن حریم خصوصی بیشتر اشاره نمود . ساکنین این طبقات دیگر احتیاجی ندارند که پنجره های خود را بپوشانند زیرا داخل این طبقات از خیابان قابل مشاهده نیست و حریم خصوصی بیشتری نسبت به طبقه های پایینی دارند .

9- نور گیر بودن واحد ها در طبقات بالایی ساختمان یکی از مزایایی حساب می گردد که طبقات پایینی ساختمان از ان بی بهره هستند . نبود درختان و ساختمان های بلند باعث شده است تا نور کافی به این گونه طبقات برسد .

10- ساختمان هایی که فاقد آسانسور می باشند ، طبقات بالایی آنها بخصوص طبقه آخر دارای قیمت فروش یا اجاره کمتری است که این خود مزیتی برای خانواده هایی حساب می گردد که بودجه کمتری برای خرید خانه دارند .

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2084

به "مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید