موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان

به گزارش لیسون، توجه ایران به این منطقه در حال رشد می تواند منافع کشور را در پی داشته باشد و مانع پیشی گرفتن رقبای ایران در صحنه منطقه جنوب شرق آسیا گردد. از همین رو ایران در سال 92 پیشنهاد پیوستن به آ.سه.آن را ارائه نموده بود.

موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان

وزرای امور خارجه اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج در چهل و نهمین اجلاس خود که به میزبانی لائوس در حال برگزاری است، پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن (تاک) را مورد موافقت قراردادند.

این وزرا براساس گزارش خبرگزاری رسمی ویتنام (ونا)، با درخواست شیلی، مراکش و مصر نیز برای پیوستن به تاک موافقت کردند.

لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا که به پیشنهاد وزارت امور خارجه به تصویب هیات وزیران رسیده بود سال 1392 برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده بود که تعامل نزدیک جمهوری اسلامی ایران با سازمان های منطقه ای می تواند در پیشبرد برنامه شورای توسعه و ایجاد چتر امنیتی در روابط خارجی مالی مفید باشد و نظر به جایگاه فزاینده اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در مبادلات سیاسی و مالی منطقه آسیا و دنیا و اینکه مقدمه هرگونه همکاری با این اتحادیه مستلزم امضای پیمان مودت با این نهاد شده است، لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا ارائه شد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری نیز پیش از این تاکید نموده است:

توسعه روابط سیاسی و مالی با کشورهای آ.سه.آن در برنامه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

ولی الله محمدی سفیر ایران در آ.سه.آن نیز که سال گذشته استوارنامه اش را تقدیم کرد، با اشاره به روابط طولانی مدت و تاریخی کشورمان با کشورهای جنوب شرق آسیا، بر تقویت روابط و همکاری با آ.سه.آن به ویژه در زمینه های مالی، صنعتی، تجاری، فرهنگی، علمی و آموزشی تاکید نمود.

وی گفت که ایران اهمیت زیادی برای همکاری های منطقه ای قائل است و در پی توسعه همکاری بیشتر آ.سه.آن و سازمان همکاری مالی اکو است.

آمار جدیدی از ارزش مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو وجود ندارد، اما نگاهی به حجم مبادلات چهار میلیارد و 844 میلیون و 633 هزار دلاری تجاری ایران با اعضای اتحادیه آ.سه.آن در سال 2012 نشان می دهد که سهم واردات ایران دو میلیارد و 200 میلیون و 384 هزار دلار و سهم صادرات نیز دو میلیارد و 644 میلیون و 249 هزار دلار بوده است.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن که امروز به میدان جنگ مالی قدرت های بزرگ دنیای تبدیل شده است سال 1967 به وسیله تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلپیپین تاسیس شد.

هدف از تاسیس آ.سه.آن در ابتدا مقابله با توسعه کمونیست ها در ویتنام و شورش های داخلی در مرزهای خود این کشورها بود. اعضای این اتحادیه در سال 1976 پس از نشست جزیره بالی در اندونزی اقتصاد را محور اصلی همکاری های خود قرار دادند. سپس در سال های 1984 تا 1999 برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج نیز به این اتحادیه پیوستند تا اهداف مالی خود را به طور مشترک پیگیری نمایند.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1909

به "موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید