وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه

به گزارش لیسون، ایسنا/ این خبر پیرامون وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه برای شما نگارش شده است.

وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه
بیشتر بخوانیدغار قوری قلعه | جاذبه ای جهانگردی در کرمانشاه

45 سال از کشف بزرگترین غار آبی آسیا به وسیله چند زمین شناس انگلیسی می گذرد؛ غاری زیبا و شگفت انگیز در دامنه کوه شاهو که محققان فرانسوی تخمین زده اند حدود 65 میلیون سال پیش متولد شده است.

غار اعجاب انگیز قوری قلعه با همه دالان های عجیب و غریبش، کریستال های سفید و براق، قندیل هایی آویزان به مانند چلچراغ و تالارهای بی نظیرش تا یکی دو دهه پیش جهانگردان زیادی را به سمت خود می کشاند. جهانگردانی که تنها می توانستند حدود 500 متر از فضای داخل غار را ببیند، اما همین راستا اندک هم آنقدر شگفتی و زیبایی داشت که علاقمندان زیادی را به خود جذب می کرد.

این غار با همه شکوه و عظمتش و زیبایی بی حد و مقدار اش و واقع شدن در نزدیکی سه شهر جهانگردپذیر جوانرود، پاوه و روانسر می رفت تا به یکی از قطب های جهانگردی کرمانشاه تبدیل گردد، اما کمی مدیریت، تبلیغات و زیرساخت می خواست که در این سالها بچشم ندید.

بیش از یک دهه قبل مجموعه غار قوری قلعه به منظور حفاظت و ساماندهی به شرکت توسعه جهانگردی به اسم یک شرکت خصولتی واگذار شد و امید بود تا با تدوین طرح جامع جهانگردی و اجرای بعضی پروژه های جهانگردی این زیبای کمتر شناخته شده را به یکی از منطقه ها جهانگرد پذیر تبدیل کند.

اجرای طرح های جهانگردی متنوع با حضور سرمایه گذاران از حدود پنج سال پیش به صورت جدی تر مطرح شد تا جایی که مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان در کارگروه جهانگردی سال 1396 از تعریف 28 پروژه برای این مجموعه جهانگردی اطلاع داد و یک سال بعد هم مدیرعامل وقت شرکت توسعه جهانگردی استان تعداد پروژه های طرح شده در قوری قلعه را از 28 به 14 پروژه رساند و گفت: در طرح جامع جهانگردی قوری قلعه اجرای 14 پروژه توریستی از جمله طرح زیپ لاین، سورتمه کوهستان، پارک کودک، کمپینگ های ویلای جنگلی با استفاده از مصالح بومی، هایپر مارکت بین راهی و... دیده شده که با اجرای این طرح ها شاهد تحول جهانگردی بزرگی در مجموعه قوری قلعه خواهیم بود و در نظر داریم با اجرای این پروژه ها زمان حضور جهانگردان در مجموعه تفریحی و نوریستی قوری قلعه را افزایش دهیم.

با روی کار آمدن مدیریت تازه مدیرعامل شرکت توسعه جهانگردی وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه داده شدند، تاجایی که حامد سپهری در پاییز سال 1397 خبر از اجرای فاز دوم توسعه غار قوری قلعه داد و گفت: تا به امروز حدود 16 پروژه برای اجرایی شدن در این مجموعه لکه گذاری نموده ایم که پس از انجام مقدمات لازم کار واگذاری آنها به سرمایه گذاران را شروع خواهیم کرد.

حالا چند سالی از وعده های ایجاد زیرساخت های جهانگردی مختلف برای غار قوری قلعه می گذرد، اما هیچکدام به بار ننشسته و قوری قلعه کماکان روزهای سرد و کم فروغ خود را سپری می نماید.

آنطور که معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان می گوید، این اداره کل در سالهای گذشته کوشش نموده تا بتواند به وسیله بازپرس گیری مجموعه قوری قلعه از شرکت توسعه جهانگردی، آن را از شرایط بغرنجی که به آن دچار شده بود، خارج کند، اما معاون عمرانی استاندار سابق کرمانشاه مانع از این کار میشد.

علی اصغر رشنو اظهار کرد: قوری قلعه یکی از منطقه ها نمونه جهانگردی استان کرمانشاه بود که متاسفانه در ادوار قبل به شرکت توسعه به اسم یک شرکت خصولتی واگذار شد، در حالیکه این شرکت نیمه دولتی امکان اجرای پروژه های جهانگردی را در این منطقه نمونه جهانگردی نداشت و باید به شرکت خصوصی واگذار می شد تا امکان اجرای پروژه ها را در آن داشته باشد.

وی اضافه نمود: در زمان استاندار پیشین کرمانشاه نامه ای از سوی وزارتخانه برای ایشان ارسال شد که در آن قید شده بود که شرکت توسعه جهانگردی وجاهت قانونی لازم را برای اداره این مجموعه جهانگردی ندارد، اما حمایت آقای نیک کردار، معاون استاندار پیشین از شرکت توسعه جهانگردی مانع از انجام این کار شد، حتی در یکی از کارگروه های جهانگردی دستور حذف قوری قلعه از منطقه ها نمونه جهانگردی به منظور اینکه شرکت توسعه بتواند این مجموعه را کماکان در اختیار داشته باشد را داد و در جلسه مصوب شد و قرار براین بود در هیات دولت هم این مصوبه مورد آنالیز و تصویب قرار گیرد که البته هنوز هم اجرایی نشده است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه شرکت توسعه جهانگردی تا به امروز در غار قوری قلعه که یکی از برترین پتانسیل های استان است هیچ سرمایه گذاری انجام نداد، گفت: اگر این فرایند همینطور ادامه پیدا کند، آسیب های زیادی متوجه غار خواهد شد، کمااینکه هم اکنون هم نور پردازی های غیراستانداری که در غار وجود دارد، باعث تشکیل جلبک های سبز در غار شده که این مسئله به زیست بوم غار صدمه می زند، درحالیکه نور استاندارد آن به شکلی باشد که مانع از فتوسنتز در غار گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه از چندسال پیش اجرای تعدادی پروژه در این مجموعه جهانگردی در دستور کار نهاده شد، اسم کرد: براساس طرح و نقشه قرار بود بخشی از زمین های منابع طبیعی که در اطراف مجموعه بود را در اختیار شرکت توسعه قرار دهند که به وسیله سرمایه گذار در آنها پروژه داشته باشد، اما متاسفانه پس از واگذاری آنها را به مردم دادند و غرفه هایی احداث شد که طبق طرح و نقشه نبود و آلودگی بصری را در مجموعه بوجود آورد.

رشنو با تاکید براینکه اگر شرکت توسعه جهانگردی متولی غار قوری قلعه نبود، این غار به یکی از برترین مجموعه های جهانگردی ایران تبدیل می شد، گفت: متاسفانه طی سال های گذشته هر نقطه جهانگردی استان که به این شرکت واگذار شده، چون سرمایه گذاری نداشته به جای آبادانی به سمت ویرانی رفته که از جمله میتوان به سراب نیلوفر تا یکی دو سال پیش، کاجستان بیستون، هتل لاله بیستون که در حال حاضر هر بخش آن را به یک نفر واگذار نموده اند و سد شیان و دره اژدها اشاره نمود.

وی به تعریف 16 پروژه جهانگردی برای قوری قلعه در سالهای اخیر اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به طرح جامع تعریف شده برای قوری قلعه مقرر شد که این 16 پروژه به وسیله شرکت توسعه جهانگردی در قوری قلعه اجرایی شوند، اما متاسفانه بواسطه ناتوانی این شرکت این پروژه ها هنوز روی کاغذ مانده است.

معاون سرمایه گذاری جهانگردی استان اضافه نمود: شرکت توسعه جهانگردی به اسم متولی مجموعه قوری قلعه نه خودش در این مجموعه سرمایه گذاری می نماید و نه سرمایه گذاری را جذب می نماید و همین مسئله رکورد و خواب عمیق این منطقه زیبای جهانگردی را به همراه داشته است.

غار قوری قلعه با روستای پلکانی و هدف جهانگردی که در کنارش دارد، در گذشته نه چندان دور یکی از منطقه ها مهم جهانگردپذیر استان بود که اکنون درحالیکه اورامانات جهانی شده و در آینده سیل جهانگردان را به این منطقه خواهیم داشت، قطب بودن خود را در جهانگردی از دست داده و مسئولین استانی باید به فکر چاره ای برای آن باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1757

به "وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده هایی برای بهتر شدن شرایط غار قوری قلعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید