کارون ؛ بدنه ای تازه برای وانتی 66 ساله
به گزارش لیسون، کارون نام پیکاپی است که پیشتر با نام پادرا پلاس و نیسان آبی می شناختیم. نام این وانت که در زامیاد فراوری خواهد شد کاملاً براساس شرایط فعلی رود کارون و ویژگی نیسان Z24 انتخاب شد. کارون یعنی تشنگی. رودی که تشنه آب است و وانتی که تشنه سوخت!
پیکاپ کارون زامیاد - فودای F16
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - کارون نخستین بار در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این پیکاپ در حقیقت بدنه ای نو برای خودرویی است که بیش از 52 سال در جاده های کشور تردد نموده است.
حال سوال این است که چگونه خودرویی پس از نیم قرن فراوری توانسته استاندارد یورو 5 را دریافت کند؟ آیا تعویض اتاق یک خودروی قدیمی موجب پاس کردن استانداردهای 85 گانه خواهد شد؟
بهتر است کمی گذشته را مرور کنیم. در سال 94 وزیر نفت دولت یازدهم اظهار نظر جالبی درباره وانت نیسان فراوری شده در زامیاد داشت. او گفت با از رده خارج شدن تمام وانت نیسان های کشور، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت خودروها ایجاد می گردد. زنگنه بعلاوه باور داشت در صورت انجام چنین کاری حتی امکان افزایش صادرات سوخت از کشور فراهم می گردد!
اما تذکر سایپا (در آن موقع وانت نیسان در سایپا فراوری می شد) به این سخن وزیر نفت بسیار جالب تر بود. سایپا در متنی که در بسیاری از رسانه ها منتشر شد، مصرف سوخت وانت نیسان فراوریی خود را اینگونه توضیح داد:
وانت زامیاد مدل N1 (بنزین سوز) در حالت بدون بار 11/7 لیتر و نیمه بار 12/9 لیتر و تمام بار 14/62 لیتر و ترکیبی 13/11 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف سوخت دارد.
مشخصات فنی پیکاپ کارون
پایه و اساس فنی پیکاپ کارون متعلق به 66 سال قبل است. در طول این سالها، موتور چهار سیلندر 2/4 لیتری دستخوش تغییرات بسیاری شد.
این موتور از سال 1349 در خط فراوری داخلی واقع شده است. موتور کاربراتوری اولیه مصرف سوختی برابر با 18 لیتر در شرایط بدون بار و 20 لیتر در مواقع بارگیری داشت.
برای کاهش مصرف سوخت موتور 2/4 لیتری کارهای بسیاری انجام شد. کاربراتور حذف و سیستم سوخت انژکتور جایگزین آن شد. موتور اولیه حتی کاتافهرست نیز نداشت. از همین رو زامیاد کاتافهرست را هم به فهرست موارد فنی نو اضافه نمود. به گفته زامیاد اضافه نمودن این موارد باعث شد تا مصرف سوخت 20 لیتری به 14/62 لیتر کاهش یابد.
موتور 2/4 لیتری کارون که با کد M24 شناخته می گردد 94 اسب بخار در 4500 دور در دقیقه نیرو فراوری می نماید. گشتاور خروجی این موتور نیز 187 نیوتن متر بوده که از دور 2500 در دسترس است. به گفته زامیاد این موتور اکنون می تواند استانداردهای یورو 5 را پاس کند!
انتقال نیروی موتور همچون 66 سال گذشته به محور عقب انجام می گردد. جعبه دنده ای که کار انتقال نیرو موتور را انجام می دهد نیز 5 سرعته دستی است.
نیسان N1 بر اساس جوابیه سایپا به سخنان وزیر نفت مصرف سوختی برابر با 13/11 لیتر بصورت ترکیبی داشت. حال زامیاد اعلام نموده که مصرف سوخت کارون در شهر 16/1، در جاده 9/27 و مصرف ترکیبی آن به 11/89 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.
طول، عرض و ارتفاع کارون برابر است با 5185، 1740 و 1780 میلیمتر. از این منظر، کارون در مقایسه با پادرا پلاس 55 میلیمتر مرتفع تر و 50 میلیمتر عریض تر شده است. طول کارون و پادرا پلاس کاملاً برابر است. اما به علت اضافه شدن اصطلاحاً کابین دوم، فضای بارگیری در کارون کمتر از پادرا پلاس است.
بدنه نو
پس از گذشت سالها، بالاخره شاهد ظاهری نو برای این خودرو قدیمی هستیم. کارون در حقیقت همان فودای هیرو F16 است. ورود این خودرو به خط فراوری زامیاد باعث شد تا پس از گذشت بیش از 15 سال، شاهد دگرگونی طراحی قسمت عقب جونیور، پادرا و پادرا پلاس باشیم.
زامیاد با وجود استفاده از بدنه فودای F16، همچنان به بهره گیری از قطعات قدیمی ادامه داده است. برای نمونه فرمان این خودرو در حقیقت همان چیزی است که در مدل های متنوع پراید شاهد بودیم.
با وجود اینکه فرمان فودای F16 ظاهر شکیل تری داشت، اما زامیاد ترجیح داد تا از همان فرمان قدیمی پراید و پادرا پلاس استفاده کند.
فرمان فودای هیرو F16
زامیاد هنوز هم مانند دهه های گذشته از برچسب های رنگی برای مجذوب کننده تر شدن بدنه وانت های خود استفاده می نماید. این ویژگی در کارون هم وجود دارد. البته شاید تماشای خطوط بی ربط برچسب های رنگی، سرگرم کننده تر از نگاه به جزئیات بدنه این خودرو باشد.
امکانات رفاهی پیکاپ کارون زامیاد
فرمان هیدرولیک یکی از مهمترین آپشن های کارون است. به غیر از این می توان به آیینه های جانبی با تنظیم برقی، جایگاه های تنظیم شونده بصورت دستی، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو و بلوتوث برای سیستم صوتی اشاره نمود که فهرست بلند و بالایی به شمار نمی آید.
حتی ایربگ راننده و شاگرد نیز در این خودرو دیده نمی گردد. خبری هم از سامانه دو دیفرانسیل برای این خودرو نیست.
کارون را بخریم یا نه؟
وانت نو زامیاد به علت وجود فضای بار محدود در مقایسه با پادرا پلاس، گزینه مناسبی برای حمل بار نیست. از همین رو کارون مناسب مصارف کاری نیست.
اما به عنوان یک خودرو اداری برای استفاده در جاده ها که قرار است اندک تجهیزاتی را نیز حمل کند، یک گزینه مناسب بشمار می رود.
خریدارانی که پیشه آنها حمل و نقل است، هنوز هم در پی نمونه های موتور ژاپنی نیسان جونیور هستند. یا در خوشبینانه ترین حالت پادرا پلاس با موتور ایرانیزه شده آن می تواند یک گزینه ایده آل باشد.
بدنه کارون در چین سالهاست که از خط فراوری فودای خارج شده است. اما این بدنه قرار است ضعف های یک خودرو قدیمی را به عنوان پیکاپی نو بپوشاند.
قیمت پیکاپ کارون هنوز رسماً از سوی زامیاد اعلام نشده است. اما خودرویی که به عنوان فودای F16 در چین ساخته می شد با موتور دیزلی 91/800 یوان قیمت داشت. رقمی معادل 440/181/000 تومان.
اما کارون به علت استفاده از تکنولوژی چند ده ساله و قطعات مشترک با سایر خودروها، احتمالاً مقرون به صرفه ترین پیکاپ فراوریی در کشورمان خواهد بود.
چانگان UNI-T و احتمال عرضه آن از سوی سایپا (مشخصات فنی و آپشن ها)
زمان رونمایی تارا تمام برقی /طرح نو گارانتی ایران خودرو / توقف فراوری پژو پارس
گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده
منبع: بیت ران