کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت سوم)

به گزارش لیسون، صنعت هواپیمایی رازها و نکات بسیار زیادی دارد که شاید فقط یک کاپیتان کارکشته از آن ها خبر داشته باشد. در این مقاله یکی از کاپیتان های با تجربه به پرسش های کاربران پاسخ داده است.

کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت سوم)

هواپیما و صنعت پرواز نکات و قوانین بسیار کامل و خاص خود را دارد. نکات فنی پیچیده، قوانین ایمنی و امنیت، قوانین علمی، موقعیت های خاص اضطراری و... باعث شده اند که پرسش های زیادی برای مسافرhن و علاقه مندان به این صنعت پیش بیاید. در این مقاله که قسمت سوم از یک سری است، کاپیتان بازنشسته و کارشناس مسائل ایمنی، آقای جان کاکس، به پرسش های بعضی کاربران پاسخ داده است.

وقتی کیفم را تحویل به بخش بار می دهم به کجا می رود؟

وسایل شما پس از تحویل به وسیله یک سری تسمه و گاری به هواپیما برده می شوند. اگر هواپیما از انواع بزگ تر باشد، وسایل شما داخل یک سری کانتینر خاص قرار داده می شوند تا بتوان آن ها را سریع تر در بخش بار هواپیما جای داد. پیش از بارگیری نیز آنالیز های امنیتی انجام می گردد تا مسئله ای برای امنیت پرواز پیش نیاید.

زمانی که بارگیری شروع می گردد، آن ها به وسیله تسمه یا کانتینر به بخش بار رفته و در آنجا تحت شرایط فشار و تا حدی گرم نگه داشته شوند. وقتی به مقصد می رسید این فرایند به صورت برعکس صورت می گیرد. یعنی ابتدا از هواپیما خارج شده سپس به وسیله گاری یا تسمه به ترمینال انتقال داده شده و تحویل شما می شوند.

گاهی خلبان اعلام می نماید: درحال ورود اولیه (Initial) به مقصد هستیم. منظور از Initial چیست و چرا این واژه به کار می رود؟

ورود به مقصد و فرود بخش های مختلفی دارد و واژه Initial فاز نهایی فرایند رسیدن به مقصد است. این فاز نهایی معمولا زمانی اتفاق می افتد که در پنج دقیقه آخر پرواز هستیم و هواپیما در مسیر باند فرود قرار گرفته است.

چرا در پروازهای داخلی که روی آب نیستند هم جلیقه نجات در هواپیما قرار می گیرد؟ آیا وزن اضافه مشکل ساز نیست؟

معمولا هواپیماها پشت سر هم پرواز های داخلی و خارجی دارند. برای مثال& ممکن است یک هواپیما پروازی کوتاه و داخلی داشته باشد، ولی پس از آن به سه مقصد بین المللی برود که از روی آب می گذرند. از طرف دیگر، پس از حادثه هادسون (فیلم Sully) به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد شده تا در صورتی که در کشورشان دریاچه و رودخانه های زیادی وجود دارد، همواره جلیقه نجات در هواپیما موجود باشد.

دقیقا بعد از صعود اولیه، به نظر می رسد خلبان سرعت را کم نموده و حس کاهش ارتفاع ایجاد می گردد. علت این موضوع چیست؟

حس کم شدن سرعت به علت کاهش شتاب اولیه است. این موضوع به علت کاهش فشار پس از رسیدن به ارتفاع مد نظر اتفاق می افتد. حس افتادن پس از صعود به علت انقباضی است که پس از کاهش شتاب ایجاد می گردد.

لطفا تمامی انواع چراغ ها و کاربردهایشان را در یک پرواز تجاری توضیح دهید.

چراغ ها در هواپیما های مختلف متفاوت هستند، اما همه هواپیماها نوک بالشان چراغ قرمز و سبز دارند. بعلاوه، چراغ سفیدی در زیر همه هواپیما ها مشهود است که می تواند زیر بال ها یا دم آن ها باشد. علاوه بر آن ها چراغ فرود داریم که باند را در شب و زمان فرود روشن می نماید.

چراغ تاکسی نور کمتری نسبت به چراغ فرود داشته و در زمان حرکت تاکسی (حرکت بین باندها و در مسیرهای فرعی فرودگاه) به کار می رود. چراغ تاکسی می تواند با چند چراغ ویژه ترکیب شده تا بتوان دورهای تیزتری زد. چراغ هایی بال ها را روشن می نمایند تا خلبان هواپیما بتواند تشکیل یخ را روی آن ها تشخیص دهد. چراغ های قرمز چشمک زن بالا و زیر بدنه نیز به چراغ های ضد برخورد معروف هستند. بعضی از هواپیماها چراغ های بسیار روشن سفید چشمک زن دارند که به آن ها یاری می نماید مسیر را بهتر ببینند.

تلاطم چقدر باید بد باشد که بفهمیم اوضاع خطرناک است؟

تلاطم ناگهانی مسافران را ناراحت می نماید، اما به عنوان یک ریسک ایمنی محسوب نمی گردد. هواپیماها برای این نوع تلاطم طراحی شده اند. آخرین باری که تلاطم باعث ایجاد حادثه شد سال 1960 در ژاپن بود. شباهت هایی بین این تلاطم و حالتی که قایق به امواج برخورد می نماید وجود دارد. تفاوت تلاطم هواپیما با قایق این است که هواپیما تغییر ارتفاع بیشتری را تجربه می نماید، از اینرو، تحملش کمی سخت تر است.

بیشتر انسان ها حس گرانش منفی را که در زمان کاهش ارتفاع در چاله های هوایی به وجود می آید، دوست ندارند. این حس به وسیله سیستم vestibular گوش های شما ایجاد می گردد. چون در طول زندگی روزمره حس گرانش منفی را تجربه نمی کنیم، این حس در زمان پرواز ناراحت نماینده و ترسناک است. این واکنش طبیعی است. خلبانان این حس را خیلی تجربه می نمایند و با پرواز ایمن در این حالت مسئله ای ندارند.

کد فرودگاه چطور مشخص می گردد؟

به طور کلی دو نوع کد برای فرودگاه داریم؛ کد مختص سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و کد مختص موسسه حمل و نقل هوایی بین المللی یا یاتا (IATA). سازمان ICAO از یک کد چهار حرفی استفاده می نماید که حرف اولش مربوط به کشور است. برای مثال، کشور آمریکا از حرف K به عنوان کدش استفاده می نماید. در نیو یورک KJFK فرودگاه کندی است، KLGA کد فرودگاه لاگاواردیا LaGuardia محسوب می گردد و KEWR کد نیوآرک Newark است. این کد برای ثبت مسیرهواپیماها به منظور استفاده در ترافیک هوایی کاربرد دارد. کد یاتا برای ثبت بر روی بلیط استفاده شده و سه حرف بزرگ دارد. فرودگاه اوهاره در شیکاگو کد ORD دارد و LHR کد فرودگاه هیترو در لندن است. (یا SHZ فرودگاه شعید دستغیب شیراز). این کد برای ثبت بارها نیز استفاده می گردد.

چرا گاهی در کنار بعضی صندلی ها هیچ پنجره ای نیست؟

زمانی که جت ها تایید نهایی می شوند، یکی از موارد در نظر گرفته شده موقعیتی اضطراری است که موتور جت آسیب دیده و درپوش اصلی جلوی آن از بین می رود. در موارد بسیار خاص ممکن است قطعات موتور جدا شده و به پنجره آسیب برساند. برای همین در نقاط خاصی از بعضی هواپیماها پنجره حذف شده است.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از خبرنگاران می توانید بلیط هواپیما مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / usatoday.com
انتشار: 21 آبان 1403 بروزرسانی: 21 آبان 1403 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2333

به "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت سوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت سوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید