5 زنگ خطر که نشان می دهد باید ورزش را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید

به گزارش لیسون، احتمالا برای بسیاری از ورزشکاران و بدن سازان پیش آمده که حسابی دل به ورزش می دهند و زمان زیادی را صرف آن می کنند، سپس با آسیب دیدگی های گوناگون روبه رو می شوند و می بینند دیگر نمی توانند ادامه دهند. برای نمونه، ممکن است دیده باشید که زانویتان حسابی درد گرفته یا مثلا ماهیچه های ران شما به اندازه ای خشک شده که حتی نمی توانید راه بروید. این ها نشانه هایی از زیاده روی در ورزش و تمرین زدگی هستند. در این مواقع ممکن است با خود بگویید چرا یه چند روزی رو نذاشتم استراحت کنم؟

5 زنگ خطر که نشان می دهد باید ورزش را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید

هنگامی که ورزش می کنید، بدن خود را زیر فشار و آسیب قرار می دهید. در بیشتر ورزش ها، به ویژه بدن سازی، پارگی های کوچکی در بافت های عضلانی شکل می گیرند. بدن با ترمیم این بافت ها می تواند ماهیچه ها را قوی تر کند. بنابراین، فرایند قوی تر شدن بدن به همین آسیب دیدن ها و ترمیم شدن ها بستگی دارد.

با وجود این، این آسیب دیدگی ها اگر زیاد رخ دهند و زمان کافی برای ترمیم وجود نداشته باشد، بدن با استرس زیادی روبه رو می شود و آسیب می بیند. شما اگر زمان زیادی را صرف ورزش کنید و استراحت کافی نداشته باشید، به بدن خود زمان کافی برای بهبودی و ریکاوری نمی دهید و در نتیجه به نشانه های تمرین زدگی دچار می شوید.

این آسیب دیدگی ها تنها به ماهیچه ها خلاصه نمی شوند و شما با زیاده روی در ورزش ممکن است روی کارکرد سیستم گوارش، کلیه ها، تنظیم هورمون و بسکمک از فعالیت های دیگر بدن تأثیر منفی بگذارید. بنابراین، باید پیش از آنکه به تمرین زدگی دچار شوید، دست از ورزش بردارید.

نکته کلیدی و مهم این است که برنامه ورزشی منظم و متعادلی داشته باشید و زیاد به خودتان فشار وارد نکنید. شما باید بدن و توانایی خود را بشناسید و با توجه به نیرو و توانتان ورزش کنید. با وجود این، باز هم ممکن است به هر دلیلی با نشانه های تمرین زدگی روبه رو شوید. با شناخت این نشانه ها می توانید بلافاصله دست از ورزش بکشید و دست کم یک تا دو روز کامل را استراحت کنید.

در نوشته امروز به بررسی همین نشانه ها می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا 5 نشانه مهم تمرین زدگی را بررسی کنیم.

اگر با این 5 نشانه روبه رو شدید، باید به بدن خود استراحت دهید

پیش از آن که ورزش خود را ادامه دهید و در خطر آسیب دیدگی قرار بگیرید، به این 5 نشانه دقت داشته باشید تا بدانید چه زمانی باید به بدن خود استراحت دهید:

1. همواره کوفته هستید و ماهیچه هایتان درد می کنند

البته کوفتگی و درد ماهیچه ها پس از ورزش های شدید کاملا طبیعی است، به ویژه اگر به تازگی ورزش را آغاز کرده و تازه کار باشید. همچنین ممکن است برنامه ورزشی جدیدی را به کار گرفته باشید تا بدنتان را بیشتر به چالش بکشید. در این مواقع درد عضلانی می تواند نشانه خوبی هم باشد و خبر از پیشرفت بدهد. ولی اگر به طور منظم ورزش کنید و به برنامه خود پایبند باشید، و همچنین اگر این برنامه برای شما مناسب باشد، نباید با دردهای شدید عضلانی روبه رو شوید.

شما باید کم وبیش 24 تا 48 ساعت بین تمرین دادن یک گروه عضلانی فاصله بیندازید. اگر با وجود این استراحت همچنان درد عضلانی داشتید، نشانه این است که ورزشتان بسیار سنگین است و بدنتان با آن سازگار نیست.

زیاده روی در ورزش به این معنا است که شما به طور مداوم بدن خود را زیر فشار قرار می دهید و برنامه های سنگینی را دنبال می کنید. در نتیجه بدن شما توانایی بهبودی و ترمیم ماهیچه ها را در اختیار ندارد. دردهای عضلانی، آسیب دیدگی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن همگی نشانه های فیزیکی تمرین زدگی هستند. در این شرایط شما باید ورزش را کنار بگذارید و چند روز را تا بهبودی کامل استراحت کنید.

2. همواره خسته و زودرنج هستید

زودرنجی، افسردگی و خستگی هم نشانه هایی از تمرین زدگی هستند. به احتمال زیاد می دانید که ورزش سطح انرژی را بالا می برد و روحیه شما را هم بهبود می بخشد. در حقیقت، فعالیت بدنی می تواند سطح ترشح هورمون های حال خوب کن از جمله اندورفین را افزایش دهد؛ هورمون هایی که منجر به احساس شادی می شوند و استرس، اضطراب و درد را دور می کنند.

با وجود این، با زیاده روی در ورزش می توانید سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهید که با نام هورمون استرس هم شناخته می شود. در صورتی که سطح این هورمون بالا برود، ممکن است با استرس، مسائل ذهنی، افسردگی و اضطراب روبرو شوید.

3. ضربان قلبتان نامنظم شده است

یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص تمرین زدگی و زیاده روی در ورزش این است که ضربان قلب خود را زیر نظر بگیرید. شما باید صبح ها در حالت استراحت ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید. اگر این ضربان بیشتر از حد معمول باشد، نشانه از این است که برای آن روز آماده ورزش کردن نیستید و باید استراحت کنید.

با وجود این، پایین بودن ضربان قلب هم می تواند از نشانه های تمرین زدگی به شمار برود. شما باید هر روز صبح ضربان قلب خود را اندازه بگیرید تا به میانگین متناسب آن دست پیدا کنید. با در نظر داشتن این میانگین می توانید نامتعادل بودن ضربان قلب خود را در روزهایی که بدنتان توانایی ورزش کردن ندارد تشخیص دهید.

4. بدنتان خشک شده و نمی توانید به خوبی حرکت کنید

اگر اهل ورزش هستید و در درازای روز توانایی انجام کارهای روزمره را ندارید، اگر زانو یا کمرتان یا سایر مفاصل بدنتان درد می گیرد، یا اگر ماهیچه هایتان خشک و گرفته اند، زمان آن فرا رسیده تا یک استراحت درست و حسابی داشته باشید!

در این مواقع اگر بدنتان پویایی و تحرک مناسب نداشته باشد، ممکن است الگوهای حرکتی آن دچار اختلال شوند، محدودیت های حرکتی پیدا کنید و آسیب ببینید. بدن شما باید در دامنه های حرکتی مناسب جابه جا شود و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد نمی توانید به خوبی کارها و ورزش های گوناگون را انجام دهید.

اگر زیاده روی در ورزش شما را با این شرایط روبه رو کرد، باید از ورزش های سنگین دست بکشید و به سراغ انجام تمرین های کششی بروید. همچنین پیشنهاد می کنیم از فوم رولر هم استفاده کنید تا بدنتان را نرم کنید و احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید.

5. ادرارتان به رنگ زرد تیره در آمده است

بدن شما هنگام ورزش کردن باید کاملا سیرآب و هیدراته باشد. ولی ممکن است خیلی ها در حالی که آب بدنشان کاهش یافته به سراغ انجام جلسه تمرینی خود بفرایند. ادرار می تواند یک نشانه واضح از این باشد که بدن برای ورزش کردن آماده نیست و زیادی کم آب است.

شما باید تلاش کنید همواره بدنتان را هیدراته نگه دارید و آب بنوشید. تلاش کنید تا جای ممکن از آب استفاده کنید و تشنگی خود را با قهوه، چای یا سایر نوشیدنی ها و آب میوه ها رفع نکنید. در صورتی که ادرار شما بسیار پررنگ باشد، بدنتان کم آب شده و به آب کافی نیاز دارد. در این مواقع بهتر است ورزش نکنید و به بدن خود استراحت دهید و همچنین آب کافی و مناسب به آن برسانید. البته دقت داشته باشید که در مصرف آب زیاده روی نکنید، زیرا این کار هم دردسرهای ویژه خود را در پی دارد!

سخن پایانی

اگرچه ورزش فواید فراوانی دارد و می تواند به احساس شادی و خوشحالی کمک کند، احتمال ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد، کیفیت خواب را بهبود ببخشد، به افزایش سطح انرژی کمک کند، منجر به افزایش نیرو و انعطاف پذیری بدن شود و حتی طول عمر شما را بیشتر کند، ولی زیاده روی در آن هم دارای خطرات فراوانی برای سلامتی است و جان شما را حسابی به خطر می اندازد.

تمرین زدگی دارای نشانه های فراوانی است. شما با شناخت و دقت داشتن به این نشانه ها می توانید جلوی زیاده روی در ورزش و خطرات احتمالی آن را بگیرید. بنابراین، نشانه هایی را که گفتیم به خاطر بسپارید و در صورتی که با آن ها روبرو شدید، ورزش را کنار بگذارید و استراحت کامل و کافی داشته باشید. همین که به بدن خود زمان کافی برای استراحت و ریکاوری بدهید، برای جلوگیری از آسیب دیدگی و تأثیرات منفی زیاده روی در ورزش و تمرین زدگی کافی خواهد بود.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Health

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1897

به "5 زنگ خطر که نشان می دهد باید ورزش را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید" امتیاز دهید

1 کاربر به "5 زنگ خطر که نشان می دهد باید ورزش را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 زنگ خطر که نشان می دهد باید ورزش را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید