آفریقا، موضع آمریکا در قبال سد النهضه چیست؟

به گزارش لیسون، مذاکرات میان سه طرف سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه در حالی به انتها نرسیده است که خارطوم نگران است و طرفین دعوا نیم نگاهی به موضع واشنگتن دارند.

آفریقا، موضع آمریکا در قبال سد النهضه چیست؟

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اسکای نیوز در گزارشی درباره سد النهضه در اتیوپی آورده است: با نزدیک شدن به موعد آبگیری دوم سد النهضه، آمریکا تمایل خود را برای دخالت به شکل بیشتر برای پیشبرد مذاکرات شکست خورده میان سه طرف سودان و مصر و اتیوپی اعلام نموده است.

رایزنی های گسترده

خارطوم طی ساعات گذشته بر دامنه رایزنی های بین المللی به منظور شرح نگرانی خود از دومین مرحله آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی اعلام نموده است.

یاسر عباس وزیر امور آبی سودان با کاردار سفارت آمریکا در خارطوم ملاقات و موضع سودان و تمایل کشورش برای رسیدن به توافق مورد رضایت طرفین اعلام نموده است.

این مقام سودانی همچنین با نماینده اتحادیه اروپا هم ملاقات و حمایت خود را از مواضع سودان در تقویت سازوکار مصاحبه و توسعه میانجی گران اعلام نموده است و اینکه مذاکرات از سرگرفته گردد.

عباس گفت: زمان می گذرد و توافق قانونی درباره سد النهضه که -اتیوپی در 15 کیلومتری از مرز سودان با هزینه 5 میلیارد دلار و با توان ذخیره حدود 74 میلیارد یعنی 10 برابر ذخیره سد الروصیرص سودان احداث نموده است- در کار نیست.

وزیر امور آبی سودان تاکید نمود: با توجه به اینکه سد الروصیرص سودان در فاصله 100 کیلومتری سد اتیوپی است این هراس را درباره سلامت سد سودان در صورت عدم وجود توافق الزام آور که سازوکاری محکم برای هماهنگی و گفتگو معین گردد، را دو چندان می نماید.

عباس، اقدامات یکجانبه اتیوپی را تهدید کننده سلامت تاسیسات آبی و شهروندان و همه فعالیت های مالی کرانه نیل آبی و نیل اصلی دانست.

موضع آمریکا

موسی شیخو پژوهشگر و تحلیلگر اتیوپی اظهار داشت که تحولات سد النهضه سبب شده است که اهمیت اتیوپی برای آمریکا در منطقه شاخ آفریقا مورد توجه قرار گیرد؛ اما در خاورمیانه، مصر و منافع واشنگتن بسیار اهمیت بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: آمریکا به دنبال توافق طرف های مختلف در مذاکرات واشنگتن در سال گذشته برآمد و به منظور حفظ روابط راهبردی با مصر و اتیوپی ، فشار وارد کرد، اما اتهام اتیوپی به آمریکا درباره جانبداری مصر و مخالفت با امضای توافق، سبب شد که آمریکا در محاسبات خود تجدید نظر کند و خط مشی بی طرفانه بگیرد و اینکه مشاور امنیت ملی آمریکا به موضوع توسعه دامنه میانجی گران نپرداخته، گواه این مدعاست.

شیخو تاکید نمود: رویکرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بی طرفی است و اصرار اتیوپی برای میانجی گری صرف اتحادیه آفریقا را درک می نماید.

از سوی دیگر عبدالوهاب الصاوی دیپلمات سودانی بر این باور است که آمریکا در میانجی گری که فرصت دست یابی به توافق میان سه طرف وجود ندارد، مداخله نخواهد کرد.

وی گفت: اتحادیه آفریقا توان فشار بر اتیوپی را ندارد. روی آوردن به گزینه های دیگر لازم است. آیا زمان تماس با طرف های دیگری مانند چین و روسیه فرا نرسیده است؟

آخرین آمار کرونا آفریقا

بر اساس جدیدترین آمار تارنمای ارزیابی های جهانی ورلدومتر، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در قاره آفریقا به 4 میلیون و 489 هزار و 715 نفر و شمار قربانیان نیز به 118 هزار و 927 تن افزایش یافت.

از سوی دیگر تا به امروز در این قاره 4 میلیون و 11 هزار و 874 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود یافته اند.

بیشترین میزان ابتلا به کرونا در کشورهای آفریقای جنوبی، مراکش، تونس، اتیوپی، مصر و لیبی و بیشترین میزان موارد فوتی ناشی از این بیماری در کشورهای آفریقای جنوبی و مصر به ثبت رسیده است.

قاره آفریقا حدود 1.3 میلیارد نفر جمعیت دارد که تا به امروز حدود 15 میلیون نفر در این قاره واکسینه شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1551

به "آفریقا، موضع آمریکا در قبال سد النهضه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، موضع آمریکا در قبال سد النهضه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید