آیا سرماخوردگی از ابتلا به اومیکرون جلوگیری می نماید؟

به گزارش لیسون، نتایج یک تحقیق نو نشان می دهد ابتلا به سرماخوردگی از شما در برابر اومیکرون محافظت می نماید. سلول های ایمنی که برای مبارزه با ویروس های کرونای سرماخوردگی فعال می گردد، قدرت محافظت متقاطع در برابر ویروس سارس کوو 2 را دارد.

آیا سرماخوردگی از ابتلا به اومیکرون جلوگیری می نماید؟

به گزارش همشهری به نقل از نیوز، محققان کالج امپریال لندن می گویند: این کشف طرحی برای نسل دوم واکسن جهانی ارائه می دهد که می تواند با سویه های فعلی و آینده کووید از جمله اومیکرون مبارزه کند.

دانشمندان دریافتند ویروس های سرماخوردگی سلول های تی را تحریک می نمایند و خطر عفونت را کاهش می دهند.

محققان 52 نفر که در معرض ابتلا به کووید بودند را مورد آنالیز قرار دادند و در نهایت آزمایش نیمی از آنان مثبت شد. افرادی که سلول های تی بیشتری داشتند (سلول های ایمنی بدن که در مغز استخوان رشد و با عفونت ها مبارزه می نمایند)، قبلا در معرض سایر ویروس های کرونا مانند سرماخوردگی نهاده شده بودند.

محققان اظهار کردند: نهاده شدن در معرض ویروس سارس کوو 2 همواره منجر به عفونت نمی گردد و ما مشتاقیم علت آن را درک کنیم.

دکتر ریا کوندو، محقق این تحقیق، می گوید: طی این تحقیقات دریافتیم که سطوح بالای سلول های تی موجود در بدن که به وسیله بدن هنگام آلوده شدن به سایر ویروس های کرونای انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می شوند، می توانند از افراد در برابر عفونت کووید 19 محافظت نمایند.

سلول های تی و مقابله با کووید

شرکت نمایندگان در این تحقیق با فرد مبتلا به کووید زندگی کردند. محققان چهار و هفت روز بعد از نهاده شدن این افراد در معرض ویروس، آنان را مورد آزمایش قرار دادند تا تشخیص دهند که آیا دچار عفونت شده اند یا خیر.

بعلاوه نمونه های خون برای مقدار گیری مقدار سلول های تی موجود از قبل که پروتئین های کووید را نیز تشخیص می دهند، مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.

نتایج نشان می دهد سلول های تی به طور قابل توجهی بین 26 شرکت نماینده که مبتلا به کووید 19 نشده بودند در مقایسه با 26 شرکت نماینده که مبتلا به کووید 19 بودند، بیشتر بود.

نکته مهم این است که سلول های ایمنی به پروتئین های داخلی ویروس حمله می نمایند. این یافته ها به هدف ساخت واکسن موثرتر که می تواند محافظت طولانی مدت در برابر این بیماری ایجاد کند یاری می نماید.

محققان شرح می دهند پاسخ های سلول تی طولانی تر از آنتی بادی ها (در عرض چند ماه ضعیف می شوند) هستند و واکسن های فعلی فقط پروتئین اسپای روی سطح ویروس را از بین می برند.

پروفسور آجیت لالوانی، محقق ارشد این تحقیق، گفت: نتایج این تحقیق واضح ترین شواهد را ارائه و نشان می دهد سلول های تی القا شده به وسیله ویروس های کرونای سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر عفونت سارس کو 2 دارد.

این سلول های تی با حمله به پروتئین های درون ویروس به جای پروتئین اسپایک روی سطح آن محافظت ایجاد می نمایند.

پروتئین اسپایک تحت فشار شدید ایمنی ناشی از آنتی بادی حاصل از واکسن است که تکامل جهش یافته های فرار از واکسن را راهنمایی می نماید.

در مقابل پروتئین های داخلی بسیار کمتر جهش می نمایند؛ در نتیجه آن در برابر سویه های مختلف از جمله اومیکرون محافظت ایجاد می نمایند؛ بنابراین واکسن های جدیدی که شامل این پروتئین های داخلی و حفاظت شده شوند، پاسخ های محافظتی گسترده ای از سلول های تی دارند که در برابر انواع فعلی و آینده سارس کوو 2 مقاوم هستند.

واکسن کووید هوشمندتر و بهتر

طراحی واکسن هایی که بتوانند سلول های تی را فعال و پروتئین هایی که باعث تکثیر ویروس می شوند را غیرفعال نمایند، کووید را خیلی زودتر متوقف می نماید. این رویکردی متفاوت برای علم واکسن سازی به شمار می آید که یک لایه حفاظتی اضافی نسبت به سایر واکسن ها ارائه دهد.

دکتر کوندو نتیجه گیری کرد: اگرچه این موارد کشفی مهم است، اما تنها یک نوع حفاظت است و تاکید می کنم هیچکس نباید به تنهایی به این موضوع تکیه کند.

در عوض برترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید این است که به طور کامل واکسینه شوید و دوز تقویت نماینده دریافت کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1987

به "آیا سرماخوردگی از ابتلا به اومیکرون جلوگیری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرماخوردگی از ابتلا به اومیکرون جلوگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید