افزایش دانش بنیان ها به 5700 شرکت در دولت تدبیر و امید

به گزارش لیسون، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: هنگام آغاز به کار دولت یازدهم در سال 1392 تعداد شرکت های دانش بنیان 50 شرکت بود که امروز این عدد به 5700 شرکت افزایش یافته است.

افزایش دانش بنیان ها به 5700 شرکت در دولت تدبیر و امید

کتر مهدی الیاسی روز یکشنبه با اشاره به تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال 1389 در مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع عملیات اجرای این قانون به شکل جامع در دولت تدبیر و امید کلید خورد.

رسیدن به ایستگاه شیرین بهره مندی از حوزه دانش بنیان

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه، طی چهار سال اخیر مفهوم شرکت های دانش بنیان به اقتصاد دانش بنیان تغییر یافته است، گفت: شرکت های دانش بنیان در حال حاضر در طیف متنوعی از حوزه های گوناگون در حال فعالیت هستند.

الیاسی ادامه داد: این به آن معنی است که معاونت علمی و فناوری از مرحله حمایت از شرکت های دانش بنیان به مرحله بهره مندی از اثرات اجتماعی و مالی این شرکت ها رسیده و دغدغه فعلی ما در حال حاضر نیز تنها این مساله است.

120 هزار میلیارد تومان فروش حوزه دانش بنیان

الیاسی همچنین گفت: هم اکنون برخی از شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، کشاورزی و انرژی از فروش چند هزار میلیارد تومانی برخوردارند و به خدمات رسانی مشغول هستند.

وی توضیح داد: طبق آمار سال 1398 فروش حوزه دانش بنیان در کشور 120 هزار میلیارد تومان بوده است.

شروع پیوند بخش سنتی اقتصاد با دانش بنیان ها

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری در ادامه، شروع سرمایه گذاری بخش سنتی اقتصاد و پیوند این بخش با اقتصاد دانش بنیان را از جمله اتفاقات درخور توجه چند سال اخیر دانست.

الیاسی گفت: در واقع یکی از ماموریت هایی که هم اکنون در معاونت سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری در حال پیگیری است، پیوند بخش سنتی اقتصاد با شرکت های دانش بنیان است؛ به عنوان مثال پیوند بخش زیست فناوری با صنایع غذایی کشور یا پیوند آنزیم سازها با فعالان بخش لبنیات از آن جمله است.

وی می گوید هم اکنون شرکت های دانش بنیان در زنجیره صنایع بالغ یا مرسوم جایگاه خود را پیدا کرده اند، به طوری که در صنعت غذایی که پیش از این در بخش های مختلف از جمله صنعت بزرگ دام و طیور، واکسن، آنزیم ها و مواد اولیه به عنوان یک صنعت وابسته مطرح بود، طی سالیان اخیر به کمک شرکت های فناور به خود اتکایی دست یافته اند.

الیاسی با بیان اینکه در حال حاضر دو اتفاق در بخش اقتصاد کشور رقم خورده است، اضافه کرد: نخست آنکه هم اکنون شرکت های دانش بنیان خود را به عنوان بخش بزرگ و مهمی از اقتصاد کشور مطرح کرده اند و دوم پیوند هر چه بیشتر دانش بنیان ها با بخش سنتی اقتصاد کشور است.

پیشروترین دانش بنیان ها کدامند؟

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه میزان پیشرفت در حوزه های مختلف دانش بنیان ها متفاوت است، اضافه کرد: در حوزه سلامت، آی سی تی، کشاورزی و انرژی دانش بنیان ها جلوتر از سایر بخش ها در حرکت هستند.

الیاسی گفت: البته در سایر حوزه ها نیز دانش بنیان ها در حال پیشرفت هستند به طوری که در صنعت خودرو بسکمک از گلوگاه های این صنعت از سوی آنها شناسایی و در حال کار هستند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر 40 شرکت دانش بنیان با رقم های مالی بزرگ در بازار سرمایه حضور دارند، ضمن اینکه برای ورود تعداد زیادی استارتاپ به بازار سرمایه و بورس هدف گذاری لازم اجرا شده است.

الیاسی با اشاره به حمایت برخی از دستگاه ها از نخبگان و حوزه دانش بنیان کشور، دست اندرکاران حوزه آی سی تی، سلامت و کشاورزی را از پیشروترین این دستگاه ها نام برد.

وی اضافه کرد: البته حمایت از حوزه نخبگان و فعالان حوزه دانش بنیان در کشور به صورت نسبی از سوی همه دستگاه ها در کشور در دستور کار قرار گرفته است و با ادامه این فرایند به طور حتم تاثیر حوزه دانش بنیان در بدنه اقتصاد کشور بیش از پیش پررنگ تر خواهد شد.

5700 دانش بنیان با اشتغال زایی 300 هزار نفری

الیاسی همچنین با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در سال گذشته (1398) میزان 15 هزار میلیارد تومان از نظام بانکی کشور تسهیلات دریافت کردند، اضافه کرد: این جدا از تسهیلاتی است که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به شرکت های دانش بنیان اعطا شده است.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری همچنین با اشاره به شکل گیری 5700 شرکت دانش بنیان در طول سال های اخیر در کشور گفت: در این بین حوزه سلامت و دیجیتال بیشترین تعداد شرکت های دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص میزان اشتغال زایی حوزه دانش بنیان در کشور در طول چند سال اخیر با تاکید بر اینکه این اشتغال زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اتفاق افتاده است، توضیح داد: تا پایان سال 1398 بالغ بر 300 هزار نفر نیروی نخبه و تحصیل کرده در این شرکت ها مشغول به کار شده اند.

صف آرایی 100 شرکت دانش بنیان در نبرد با کرونا

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه کرونا آزمونی بزرگ برای کارایی شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف به خصوص حوزه سلامت محسوب می شود، گفت: بسکمک از شرکت های فناور از این آزمون سخت سربلند بیرون آمدند.

وی یادآور شد: هم اکنون 100 شرکت دانش بنیان شامل 60 شرکت در حوزه پیشگیری، 20 شرکت در حوزه تشخیص و 20 شرکت در حوزه دارو و درمان به صورت مستقیم برای خدمات رسانی به مردم در نبرد با کرونا فعالیت می کنند.

الیاسی اضافه کرد: در صنعت داروسازی، ساخت واکسن و همچنین تولید انواع تجهیزات و اقلام پزشکی همچون ونتیلاتور، کیت، وسایل تست گیری و ماسک که بیشتر آنها در دسترس مردم نبودند یا با خروج ارز فراوانی به کشور وارد می شدند، سهم دانش بنیان ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی می گوید: اگر اقدامات و زحمات چند شرکت های دانش بنیان در ساخت واکسن به ثمر بنشیند، در حقیقت این دستیابی به موفقیتی بزرگ و افتخاری طلایی و نتیجه سال ها حمایت مادی و معنوی از حوزه نخبگان خواهد بود.

الیاسی توضیح داد: تنها در حوزه پیشگیری از کرونا شامل ساخت واکسن، تولید مواد ضدعفونی، ماسک، محافظ صورت، دستکش های نانویی و گند زدایی تعداد 60 شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تعداد 20 شرکت نیز در زمینه تشخیص در حال ساخت اقلامی همچون کیت تشخیص، دماسنج، دستگاه های سی تی اسکن و 22 شرکت فناور نیز در حوزه دارو و درمان به تولید اقلام و تجهیزاتی همچون مکمل های غذایی، ونتیلاتور و تجهیزات آی سی یو در حال فعالیت هستند.

این مقام مسوول در معاونت علمی و فناوری در توضیح بیشتری گفت: به عبارتی هم اکنون تعداد 100 شرکت دانش بنیان به صورت مستقیم برای خدمات رسانی به مردم در حوزه مقابله با کرونا شکل گرفته اند که از این تعداد 60 شرکت در حوزه پیشگیری، 20 شرکت در حوزه تشخیص و 20 شرکت نیز در حوزه دارو و درمان فعالیت می کنند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1467

به "افزایش دانش بنیان ها به 5700 شرکت در دولت تدبیر و امید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دانش بنیان ها به 5700 شرکت در دولت تدبیر و امید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید