افزایش شدید شکاف طبقاتی، ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت

به گزارش لیسون، به گزارش خبرنگاران، اندازه گیری نابرابری در ایران نشان می دهد که با وجود کوشش های اجرا شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان نابرابری های مالی فراتر از سطح قابل قبول واقع شده است.

افزایش شدید شکاف طبقاتی، ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت

برای مثال ضریب جینی - که از شناخته شده ترین شاخص های اندازه گیری نابرابری در دنیا است - پس از کاهش نسبتا ملموس در سه سال اول دهه 1390 به سرعت در حال افزایش و بازگشت به سطوح تاریخی خود در اوایل دهه 1380 (بالاتر از 40) است.

تجربه دنیای نشان می دهد مهم ترین سازوکارهای در دسترس برای کاهش نابرابری های درآمدی استفاده بهینه از ابزارهای مالیاتی و یارانه ای است.

برای مثال چنانکه در نمودار زیر نشان داده شده است ضریب جینی درآمد در سوئد - پیش از اخذ مالیات ها و توزیع یارانه ها معادل 43/0 بوده که نشان دهنده نابرابری قابل ملاحظه درآمد است.

اما دولت این کشور توانسته است با بهره گیری مناسب از ابزارهای مالیاتی و یارانه ای، توزیع درآمد را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده و آن را به 25 برساند که از کمترین اعداد ضریب جینی در دنیا است.

همانطور که جدول ذیل نشان می دهد ایالات متحده آمریکا و ژاپن هم توانسته اند با تکیه بر این ابزارهای مالیاتی و یارانه ای ضریب جینی درآمد را کاهش دهند؛ هرچند این کاهش کمتر از مقدار تجربه شده در سوئد بوده است.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1618

به "افزایش شدید شکاف طبقاتی، ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شدید شکاف طبقاتی، ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید